2019-04-28, 21:28
Medlem
En fråga till Alla: Om JT och JB byter roller, alltså vi byter bara namn på dem! JB är vapenägaren och jägaren som beskrivs som lugn och inte har några kommentarer till polisensfrågor.

Och JT är den som har alkoholproblem, som ofta skyller på att inte minnas någonting, är otrogen och mest bryr sig om vart katten har tagit vägen.

Vem skulle vi då misstänka?

Jo fortfarande JT! eller hur? men varför är det så? beror det på att JT är man?
Jag tror det beror på kombinationen att han är en man och att offret är man.

Om offret däremot hade varit en kvinna så skulle det vara lättare att tänka sig Johanna som GM, visst är det väl så? eller hur?

Och om både JT och JB varit kvinnor och ägt vapen, vem skulle vi då misstänka?
Citera
2019-04-28, 21:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
En fråga till Alla: Om JT och JB byter roller, alltså vi byter bara namn på dem! JB är vapenägaren och jägaren som beskrivs som lugn och inte har några kommentarer till polisensfrågor.

Och JT är den som har alkoholproblem, som ofta skyller på att inte minnas någonting, är otrogen och mest bryr sig om vart katten har tagit vägen.

Vem skulle vi då misstänka?

Jo fortfarande JT! eller hur? men varför är det så? beror det på att JT är man?
Jag tror det beror på kombinationen att han är en man och att offret är man.

Om offret däremot hade varit en kvinna så skulle det vara lättare att tänka sig Johanna som GM, visst är det väl så? eller hur?

Och om både JT och JB varit kvinnor och ägt vapen, vem skulle vi då misstänka?

Vi skulle misstänkt JT eftersom vittnet som passerade hörde två män bråka och en kvinna som försökte lugna. Alternativet att både JT och JB vore kvinnor blir därmed bara hypotetiskt.
Citera
2019-04-28, 22:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mycket bra inlägg som fick mig att läsa igenom saker igen!

Jag har sedan innan FUP trott att BO stod vänd mot JB när han blev skjuten i vänster sida. Men klänningen har blodstänk på baksidan längst ned:

B 2583-18, ab 111 del 5.pdf sid 179

Blod som skvätts på toalettdörren visar två skilda mönster, ett i revbenshöjd och ett från golvet, dvs skott ett mot sidan och skott två mot huvudet. BO har varit i vardagsrummet när skott ett träffade och hamnat med huvudet framför dörren när JT sköt på huvudet på nära håll.

JB:s klänning har inga blodspår i revbenshöjd, varken på fram eller baksida. Om JB varit mellan BO och JT borde hon ha fått några skvätt från första skottet också. Därmed kan man utesluta att hon t.ex. försökt avstyra hotet genom att greppa om hagelbössan, som då råkade avfyras. Jag tror därför att JB vid första skottet varit någon kortare bit, kanske en halvmeter bortanför BO sett från JT:s håll. Det är en lämplig position för någon som vill avstyra ett bråk och förmå någon gå.

Hugskottet att hon gripit hagelbössan fick mig att fundera över om BO samtidigt svängt upp med armarna för att fly. Jag insåg att ett skott i sidan inte är möjligt om man står med armarna nedåt. Hålet är 13 cm under armsömmen. Skulle han stått med armarna uppåtsträckta skulle skottet ha tagit i hjärthöjd. Det rimliga är därför att han haft armen framåt när han blev skjuten. Han har knappast riktat den mot JT för i så fall borde han dels vara vänsterhänt och dels ha vänt sig hastigt mot JT. Han kan knappast heller ha måttat ett slag mot JB. Han måste ha gestikulerat eller precis höjt upp armen för att kanske börja kuta ut.

JB skulle teoretiskt ha kunnat ha satt på sig klänningen bak och fram och det kan inte uteslutas.

Jag har dock glömt vittnet AN:

B 2583-18, ab 113.pdf sid 45-46

Ett annat vittne säger att hon dubbelkollade klockan till 02:03.
B 2583-18, ab 113.pdf sid 7f

Och vittnet AH hörde sista skottet före 02:23 enligt datorlogg
B 2583-18, ab 113.pdf sid 29.

Noteras skall dock att JT har samma kläder vid brottet som han har på foton från kvällen. JB har de kläder på fotona som hon hade när polisen kom, och antagligen när hon städade. Jag baserar det på att man ser att hon hade vita kläder på sig. Undantaget är vid skottet, vilket innebär att hon har bytt kläder vid tillfället och sedan slängt dem i tunnan, förmodligen pga efter att ha tvättat hjärnsubstans från benen.
B 2583-18, ab 114.pdf sid 5

BO hade strumpor på sig men T-shirten hade en armen inte kommit rätt. Att ta å sig strumpor är inget prioriterat så förmodligen hade han strumpor på sig när han kastade på sig T-shirten.

Jag undrar därför om allt tal om att den sov där, den sov där osv, detta fyllande av sängarna döljer det faktum att alla var påklädda utom BO och JB.* Det är fullt möjligt att BO och JB börjat kladda på varandra kort efter det att sista SMS bliviti skickat. Kanske stämmer det att BO gått in hos sovandes JB i parets sovrum och det är orsaken till att mobilen fanns där, vilket i sin tur är varför JB är så orolig i avlyssnade samtalet med systern över att hans telefon varit där. Hon försöker få det till att BO kanske försökt ge sig på hennes mamma...

Oavsett är spåren sådana att ingen vettig person tror något annat än att JB var med när BO sköts.

* EDIT: Skälet till att alla säger sig ha lagt sig och sovit gott är att alla därmed kan försöka göra gällande att en annan person kommit in i huset. Men eftersom uppgifterna om vem som sov var, vem som bar dottern osv går isär så är det nog så att den enda som klätt av sig och lagt sig är JB.
Det fetmarkerade. Det låter hyfsat trovärdigt. Jag tror ingen har sovit en blund efter klockan 02.03, förutsatt att det var då det första skottet sköts. Lite konstig är det att de inte lyckades prata ihop sig bättre under de ca 3 timmar de hade på sig innan SOS-samtalet. JB säger t ex vid 05.45-tiden på morgonen till en av de poliser som var först på plats att hon och hennes mamma sov i det stora sovrummet tillsammans med barnen. 2,5 timmar senare, i det första polisförhöret, säger JB att hon sov med en av sina döttrar i hennes rum på undervåningen.
Citera
2019-04-28, 22:40
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetmarkerade. Det låter hyfsat trovärdigt. Jag tror ingen har sovit en blund efter klockan 02.03, förutsatt att det var då det första skottet sköts. Lite konstig är det att de inte lyckades prata ihop sig bättre under de ca 3 timmar de hade på sig innan SOS-samtalet. JB säger t ex vid 05.45-tiden på morgonen till en av de poliser som var först på plats att hon och hennes mamma sov i det stora sovrummet tillsammans med barnen. 2,5 timmar senare, i det första polisförhöret, säger JB att hon sov med en av sina döttrar i hennes rum på undervåningen.

Det fetade: Jag har själv varit med om en trafikolycka där ett djur fick sätta livet till och jag var helt oskadad. Jag hamnade i chock men det var en dag då jag behövde vara på topp i karriären. Min erfarenhet av detta är att man kan vara rätt vass även om man är i chock, men man är bara rätt vass. Kreativiteten fungerar inte bra, medan rutinerna fungerar. För mig gick det bra för jag hade gjort ett bra förarbete men för det tre var det nog så att kreativiteten var på botten och förarbete saknades.
Citera
2019-04-28, 22:42
Medlem
Citat:
Vi skulle misstänkt JT eftersom vittnet som passerade hörde två män bråka och en kvinna som försökte lugna. Alternativet att både JT och JB vore kvinnor blir därmed bara hypotetiskt.

Det räcker med med följande scenario "JT hotar med hagelbössan ,handgemäng uppstår, JT lämnar ifrån sig bössan* till JB som "råkar" avlossa skott".

* eller tappar bössan
Citera
2019-04-28, 22:56
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det räcker med med följande scenario "JT hotar med hagelbössan ,handgemäng uppstår, JT lämnar ifrån sig bössan* till JB som "råkar" avlossa skott".

* eller tappar bössan

Blodspåren på toadörren från första skottet i BO:s sida är en reaktion på ett horisontalt skott, så tappad bössa är inte ett möjligt alternativ.

Men du har givetvis rätt i att andra scenaria kan tänkas, i synnerhet tänks sådana scenaria bland dem som är nära vänner och släkt till JT men inte har samma täta band till JB. Problemet är att sådana funderingar är en slags cirkelbevis. Man antar en omständighet som saknar allt stöd i bevisen och sedan drar man en slutsats: JT kan vara oskyldig. Men det är i grund och botten ett självbedrägeri av samma slag som hos den som inte vill se att en partner är otrogen.

Låt bevisen tala för sig och låt de misstänkta stå för förklaringarna och dra slutsatser av vad bevis och de misstänkta säger utan att lägga till egna tankar!
Citera
2019-04-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

Jag tror som dig att ingen har sovit efter kl 2. Då får man förmoda att dom pratat ihop sig men misslyckats grovt att hitta på en trovärdig story.

Mamman borde alltså även hon ha vaknat och vetat exakt vad som hänt. Varför berättar hon inte det för polisen i så fall för att hjälpa JB. Är sanningen värre än det JB anklagats för eller är det så att hon verkligen inte vet vad som hänt?
Citera
2019-04-28, 23:02
Medlem
Citat:
Blodspåren på toadörren från första skottet i BO:s sida är en reaktion på ett horisontalt skott, så tappad bössa är inte ett möjligt alternativ.

Alltså jag menar såklart att JT tappar bössan och JB plockar upp den och skott avlossas av JB
Citera
2019-04-28, 23:03
Medlem
Citat:
Låt bevisen tala för sig och låt de misstänkta stå för förklaringarna och dra slutsatser av vad bevis och de misstänkta säger utan att lägga till egna tankar!

Ja just det ska man göra.
Citera
2019-04-28, 23:03
Medlem
Bumbigramse1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listig
Ok då hade jag läst rätt ändå.

Ett scenario kan vara att JT ska på toaletten mitt i natten och hör att några har sex där inne. Han ber dom öppna men de vägrar. Han går sedan upp o hämtar bössan, bränner av 2 skrämselskott, laddar om och går ner. Dom öppnar och då går allt snett.

Är nog inte troligt att man öppnar en dörr ,om det är någon som har ett hagelgevär utanför.

Ingen som vet hur länge den dörren varit avhängd.

Jag tycker mycket är märkligt när man läst hela fup.
Citera
2019-04-28, 23:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Alltså jag menar såklart att JT tappar bössan och JB plockar upp den och skott avlossas av JB

OK Men det var två skott efter det och skottet i tinningen och skrevet är knappast gjorda av misstag. Du kan säkert hitta en förklaring till detta också, men det är faktiskt de tre som skall förklara vad som hänt.
Citera
2019-04-28, 23:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listig
Jag tror som dig att ingen har sovit efter kl 2. Då får man förmoda att dom pratat ihop sig men misslyckats grovt att hitta på en trovärdig story.

Mamman borde alltså även hon ha vaknat och vetat exakt vad som hänt. Varför berättar hon inte det för polisen i så fall för att hjälpa JB. Är sanningen värre än det JB anklagats för eller är det så att hon verkligen inte vet vad som hänt?
Det jag fetmarkerat.

Vi vet ju inte vad JBs mamma har berättat... Jag förstår inte varför mammans (CB), och inte heller Martins (MG) förhör inte finns med i FUP? Sidorna 175-201 och 203-271 saknas i huvudprotokollet.

Är det någon som vet varför dessa förhör inte finns med? Det står inget om att det är sekretess/hemligt, eller liknande, vilket det står på en del andra ställen i denna FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in