Hoppas EK stannar och gör en horribel säsong. Ingen vill sen signa honom och låter han gå till khl. ???
Snack om Canucks tydligen också. Haha det här går som planerat eller?
Enda chansen för kassa lag är att få till en trade och ge upp en massa i utbyte. Kombon av bra lag som är villiga att tradea bort tillräckligt mycket och att EK godkänner den klubben gör det svårt med bara ett år på kontraktet.
Håller han ut ett år till som Tavares gjorde i Isles kan han välja och vraka nästa sommar, då kostar han bara i lön och alla 31 lag i ligan vill ha honom. Enda minuset är att han då "bara" kan signa för sju år, och givetvis att han måste genomlida ytterligare en säsong i ett lag han inte vill vara i. Vore snorkigt mot Ottawa, visst, men Ottawas ägare verkar inte direkt vara den som går sina stjärnor till mötes i lönesamtalen så udda får väl vara jämnt. EK är mer rockstar än andra svenska stjärnor vi haft genom åren som varit överdrivet lojala mot sina lag så det skulle inte förvåna mig.
Satt länge och väntade på en Erik Karlsson-trade men nu kan jag inte se hur den ska bli av om inte Ottawa släpper honom för småpotatis i utbyte. Inget lag lär vilja ge honom 8-11 mille i långt kontrakt plus ge upp en massa picks, prospects och andra spelare. Den affären går inte ihop för något lag. Tror helt enkelt att det är svårt att trejda en spelare som Tavares eller E.K. om det inte görs en affär 1 mot 1, typ Subban mot Weber eller liknande. Den som vet får annars gärna påminna om en sådan trade under eran med lönetak, för jag kan inte komma på någon sådan.
Vad anser ni är för- och nackdelar med de nya skydden, kära flashbackare?
Målvakterna kommer inte vara lika stora i målet, om jag har fattat det rätt?
Det tycker jag är positivt isåfall, men mer insatt än så är jag inte.
jag tar gärna del av vad ni andra tänker.
Kommer målvakterna vara sämre skyddade nu, och risken för skador blir större?
Jag hoppas att det blir fler mål, de nya skydden ser ju betydligt tunnare ut. Jag hoppas ändå att målvakterna känner att de ger tillräckligt med skydd. Här är en bild på Carey Price med de nya skydden. https://668d3eaa831be4d52f0d515f-ing...sty-2_mini.jpg
Summer 2011 – NHL implements rule restricting the height of a goalie’s pad to only come 55% up their thigh.
March 2016 – NHL announces big changes will be coming to goalie equipment in the upcoming season. They admitted a full-scale change would not happen, but confirmed that pants would be smaller.
August 2016 – In an interview with Kevin Woodley, Jason Gregor discovered that no goaltenders have been told anything regarding new equipment.
February 2017 – NHL implements rule change to decrease goalie pants size
May 2018 – NHL announces that goalie chest protector changes are coming next season.
???? – NHL implements smaller goalie chest protectors
"Yes, the NHL should take steps to remove unnecessary equipment used for taking up room instead of protecting themselves" - det kan jag hålla med om. Däremot har exempelvis Hirsch sagt att han tycker att man ska korta ner klubban och göra blocken mer flat. Sådana ändringar gillar jag inte överhuvudtaget.
Ett bra exempel på något jag är ok med är utstickande Shoulder flaps det ger inte mer skydd och man kan minska på dessa utan att påverka hur skyddad målvakten är. Däremot att minska på chest protectors i övrigt är inget jag är ett fan av. Varför? Målvakten har minskat skydd och jag tror inte det blir mycket fler mål ENBART av att minska chest protectors. Huvudanledningen till att jag är emot kommer här:
Huvudmålet med ändringar på målvaktsskydd har väl alltid varit att öka antalet mål eller hur? Låt oss kolla närmare på detta:
Total average goals scored/Season(Eastern Conference):
15-16: 220,8
16-17: 230,3
17-18: 245,75
Total average goals allowed/Season(Eastern Conference):
15-16: 221,56
16-17: 225,13
17-18: 252,75
*Lägg märke till att snittet för gjorda lagmål var konstant fram till säsongen 16-17.
Man har inte gjort några ändringar förrän februari 2017 egentligen vad gäller målvakter(minskat benskydden). Så utan att mixtra för mycket med målvaktskydden så har man ökat målsnittet med 25 mål/säsong i Eastern. Frågan är hur mycket mer mål vill man ha?
Sedan kan man kolla på anledningarna till att målsnittet ökar, skottsnittet ökar osv senaste 2 säsongerna:
1. Slashing
"Through the first 277 games, 432 slashing penalties were called. At the same point last season, only 147 had been whistled."
2. Power plays(Hör ihop med ökade slashingcalls+man har lärt sig att spela PP mer effektivt helt enkelt)
Average PPPG
15-16: 3.1
16-17: 3.0
17-18: 3.4
3. Ändringar i PK-units vilket leder till fler SHG
"Many teams are using highly skilled offensive players in what used to be the most traditional of defensive roles. The penalty kill has gone from two minutes of protecting the goal to two minutes of finding the right moment to sprint down toward the other net on a 2-on-1."
4. Net front
"19.5 percent of rebound shot attempts have been turned into goals in 2017-18, compared with 15.6 back in 2015-16."
Hynes, Devilstränare, säger:
"I think where the league is trending with the penalty calls is that it's getting harder to defend fast teams," said Hynes. "It's harder to get guys out of scoring areas, it's harder to slow players down off the rush. Even boxing out now is harder, and there are more rebound and tip goals. That's had a big factor in it.
5. Teckningar i offensiv zon
Teams have a higher goals (above 3.5), shots for (nearly 60) and shot attempts (over 100) per 60 minutes after an offensive faceoff win than they've had over the last eight seasons."
"My best guess as to why teams are getting so much more effective on offensive zone wins is that they're getting more thoughtful about using space and movement to put the opposition on their heels,"
6. Unga spelare tar för sig mer.
Andy Greene:
"The younger guys ... like, you used to not want to come in and make a mistake. Now these kids are so skilled, they're fearless. They're going to try things," he said. "If it works? 'Yeah!' If it doesn't, well, you're fast enough to get back and cover for it."
Finns mer, men tog med dessa.
************************************************** ************************************************** ********************* Vad vill jag ha sagt med detta extremt långa inlägg?
- Hockey har förändrats, många faktorer gör att målsnittet har ökat väldigt mycket på kort tid.
- Varför så mycket fokus på målvaktsskydden om målsnittet har ökat UTAN att ändra mer än benskydden? Hela grejen var ju att man genom ändringar i målvaktskydd skulle öka målsnittet väl?
- "Yes, the NHL should take steps to remove unnecessary equipment used for taking up room instead of protecting themselves" - En mening som summerar vad jag tycker om målvaktskydden.
- Jag är i nuläget emot att minska chest protectors. Om ni har andra argument så lyssnar jag gärna.
Slutligen, väldigt onödigt långt inlägg för något som kan sägas med 3 meningar egentligen, men vem fan älskar inte statistik och analys?
Vad säger målvakterna själva?
Senast redigerad av J-dilla 2018-08-28 kl. 15:27.
Kalla mig gärna trångsynt och konservativ, men det borde ju ändå bli, snarare fler mål, än färre med mindre skydd. Sen kan du mycket väl ha rätt i att det inte gör så mycket skillnad.
Och om det är så att en del av skydden bara gör målvakten större, utan att för den delen skydde dem mer, så tycker jag det är ett bra steg.
Sen gillar jag hur målvakterna såg ut förr i tiden i målet, såg knappt nån skillnad på dem och utespelarna om man tänker på skydden.
Jag tycker detta steg är i rätt riktning iallafall, och det är huvudsaken.
Sen om det blir fler mål eller inte, återstår väl att se. Men av din analys att döma så kanske det inte kommer göra så stor skillnad.
Sen är det ju rätt bra med mål i dagens NHL iallafall, så där kan man ju fråga sig om det är nödvändigt för den sakens skull.
Men det finns kanske fler anledningar till att man gör skydden mindre, och jag tycker som sagt det är bra, även om det nödvändigtvis kanske inte blir fler mål.
Jag kan dock inte riktigt argumentera för varför skydden ska vara mindre, speciellt nu efter din analys
Men ja, det hade varit intressant att höra vad målvakterna säger om det, bland de som rör sig här
EDIT: Ursäkta ett något rörigt inlägg, jag resonerar mest bara lite.
– Jag har bara kunnat ägna mig åt rehab, inte riktig träning. Så fort jag tryckt till och försökt ta i har symptomen blivit för svåra. Och de knep jag använt för att dämpa dem tidigare somrar hjälpte inte den här gången
Gissar att dom knepen var att han tänkte på dom sju miljonerna han fick istället för dom tre han får nu.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!