2018-07-03, 16:23
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-07-03 kl. 16:25.
Citera
2018-07-03, 16:24
Medlem
Om det kommer kyla på röret fram till torpedväggen, så torde väl kompressorn funka, kan man tycka....

Snarare nåt fel på nån spjällreglering
Citera
2018-07-03, 19:45
Medlem
Driftstopps avatar
Hittade en grej till som är mysko. I början vid uppstart ca 5 minuter är röret kallt som fan in till torpedväggen sen blir det ljummet?
Citera
2018-07-03, 20:27
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Hittade en grej till som är mysko. I början vid uppstart ca 5 minuter är röret kallt som fan in till torpedväggen sen blir det ljummet?

En hand är inte alltid ett pålitligt instrument för temperaturer, kolla med en temperaturpistol eller nåt. Men som doktorn skriver om det genereras kyla så funkar de vitala delarna.
Citera
2018-07-03, 21:08
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag fyllde ACn på två likadana 9-5or en gång, jag minns att det var nåt konstigt med dem.

Man var tvungen att fylla tills kondensorfläkten startade innan det började kyla och att kondenseringstemperaturen var onormalt hög, typ 60°C, kanske ännu högre om jag inte minns helgalet.

Andra bilar ligger och reglerar kondenseringstemperaturen kring 53°kanske.

Att det är kallt på smala röret men inte grova röret indikerar i alla fall antingen köldmediebrist eller stopp i antingen stryporganet eller torkfiltret.

Är man minsta osäker är det alltid bäst att väga in köldmediet.
Citera
2018-07-04, 17:39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Standarden på 9-5.

En idiotisk konstruktion på armen som förbinder elmotorn med spjälet gör att den gått av, så spjälet står på varmt.
Du kommer åt den ifrån förarsidan och kan ställa den manuellt på kyla.

Finns repetationskit att köpa så att den funkar igen.

Googla "9-5 spjäll ac" så kommer det fram en länk till speedparts som har det du behöver.
Det sitter en stegmotor på varje sida för respektive klimatzon. Inte bara armen som kan krångla utan motorn i sig själv också, axeln till växeln hamnar ur läge så den inte driver.
Citera
2018-07-04, 19:22
Medlem
PlutoJs avatar
Har fått reparera blandspjäll på både og9-3 och 9-5. På 9-3 behövde jag byta både elmotorerna och spjällaxel/arm, på 9-5 räckte det med spjällaxel/arm.

Felkod i ACC får man väl bara om elmotorn är kass? Är det spjällaxel så rör sig elmotorn och sätter ingen felkod, men spjället regleras givetvis inte ändå.

Trångt och bökigt att komma åt för reparation, men helt klart genomförbart.
Citera
2018-07-04, 23:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Har fått reparera blandspjäll på både og9-3 och 9-5. På 9-3 behövde jag byta både elmotorerna och spjällaxel/arm, på 9-5 räckte det med spjällaxel/arm.

Felkod i ACC får man väl bara om elmotorn är kass? Är det spjällaxel så rör sig elmotorn och sätter ingen felkod, men spjället regleras givetvis inte ändå.

Trångt och bökigt att komma åt för reparation, men helt klart genomförbart.
Jo, man får felkod när armen är paj p.g.a. att ändlägena inte hittas.
Citera
2018-07-05, 00:26
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jo, man får felkod när armen är paj p.g.a. att ändlägena inte hittas.
Då mindes jag fel. Var några år sedan jag körde Saab.
Citera
2018-07-05, 10:43
Medlem
Driftstopps avatar
Hej igen!

Jag har fått reda på att det är tydligen jätte noga att trycket är korrekt, jag fick fram 25 PSI, och det ska vara 35-45 PSI tydligen, är tydligen känsligt som fan.

Jag ska kolla spjället och även fylla lite mer.
Återkommer.

Tack för tipsen.
Citera
2018-07-05, 17:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Hej igen!

Jag har fått reda på att det är tydligen jätte noga att trycket är korrekt, jag fick fram 25 PSI, och det ska vara 35-45 PSI tydligen, är tydligen känsligt som fan.

Jag ska kolla spjället och även fylla lite mer.
Återkommer.

Tack för tipsen.

Ja, 25 psi är alldeles för lågt förångningstryck.

Trycket ska vara ungefär vid samma varvtal som du håller i landsvägsfart, eller i alla fall 2000 r/m.
Citera
2018-07-05, 18:33
Medlem
Driftstopps avatar
Jag fick nu påfyllt till 35 PSI och pendlar. Men det hjälper inte.
Jag har nu kollat och det kommer kyla efter expansion ventilen, men når inte fram till förångaren. Röret är as kallt till torpedväggen och det kommer bra med kyla i röret efter torpedväggen i ca 5 sekunder sen tar det stopp och blir ljummet.

Mellan röret och förångaren är problemet och det kan vara relaterat till.

Ventil som stänker helt plötsligt.
Skit i rören.
För dåligt tryck.

Samma rör i motorutrymmet är as kallt. Men blir ljummet efter en stund då något ovan är problemet.

Röret vid motorutrymmet är kallt i 5 minuter och samma rör efter torpedväggen blir kallt i 5 sekunder innan förångaren som aldrig blir kallt.
Senast redigerad av Driftstopp 2018-07-05 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in