Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2018-07-06, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clonezone
Jag skulle sätta in pengarna på någon fond med en schysst ränta. Liten risk men samtidigt relativt liten utdelning.

Problemet är bara att det inte finns några fonder med ränta
Citera
2018-07-07, 00:33
Medlem
Titta på ekonomin som helhet, har du bostadsrätt?
Har du 50k i ett sparkonto som buffert?
Täcker dina inkomster utgifterna eller måste du fråga föräldrarna om pengar?`
Kommer din familj försöka lägga beslag på ditt arv?
sedan: https://rikatillsammans.se/fondportfolj/globala-barnportfoljen-spara-pengar-langsiktigt/
Citera
2018-07-07, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Problemet är bara att det inte finns några fonder med ränta

Det finns räntefonder dock, men dom ger mycket dålig avkastning just nu när reporäntan ligger på minussidan. i så fall får man titta på utländska räntefonder eller där dom investerar i utländska räntor.

Man kan också köpa s.k high-yield eller högrisk obligationer men då tycker jag att man lika gärna kan äga aktien.
Citera
2018-07-07, 13:02
Medlem
Pudersockers avatar
Tror han kanske tänker på Spiltan Högräntefond, den har inte varit så dum för att vara en räntefond.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-07-07 kl. 13:20.
Citera
2018-07-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoftzoloft
Har pratat med min "bankman" och hennes förslag var att investera en del i fonder knutna till banken. Är detta råd bara ett sätt för banken att få kapital?

Det kommer antagligen börskrash om några år (likt 2008 om du ens orkar kolla upp det) så du borde investera i Guld, silver eller liknande. Det verkar dock troligt med din attityd till pengar att du kommer slösa bort 90% av det innan du ens hinner fram till guldaffären.
Citera
2018-07-09, 02:33
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Tror han kanske tänker på Spiltan Högräntefond, den har inte varit så dum för att vara en räntefond.

Spiltan är duktiga och vettiga, men med tanke på den lågräntemiljön vi befinner oss i nu och lär så göra ett bra tag är det ingen hit... det finns också för mycket pengar på de finansiella marknaderna som talar emot att vi skulle gå mot en högräntemiljö inom närtid.
Citera
2018-07-11, 23:23
Medlem
har dock en regel som jag inte har tummat på än iallafall och det är att jag bara gör av med pengar som finns och kommer in på mitt personkonto( ända undantaget har varit en rad dyrare räkningar, hyror ifrån min mammas förra bostad)

vill inte tänka på vilken ångest jag skulle få om jag vaknade upp om 5år och bränt pengarna på ritalin och "billiga" tjejer tack för alla svar
Citera
2018-07-18, 12:50
Medlem
Börja med att öppna flera konton i flera banker där de har insättningsgaranti. Exempel på dessa är Marginalen, Blue step, Hoist. Där får du ha max 950.000 på vardera bank. Det finns flera du kan välja men kollas på räntan och bind i olika tidsintervall och har något som inte är bundet öht. Undvik de fysiska storbankerna de ger väldigt dålig ränta.

Sätt dig sen och fundera vad du vill göra med pengarna. Gå definitivt inte till någon bankrådgivare och säg att du fått ärvt några miljoner de kommer att lura skjortan av dig.

Vill du investera i fonder och aktier så läs på om dessa innan du börjar att köpa.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in