Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-01, 21:15
  #1
Avstängd
Min vän var på vårdcentralen och tog blodprov och de sökte sedan på alkohol och det gav svar på 1,5. Jag vet inte hur det räknas om det är i mg, ml i blodet. Det jag undrar är om det är mycket alkohol eller normalt drickande ? Hon är rätt orolig för vad läkaren kommer göra. Jag vet att för kvinnor att det är 9glas vin och för män 12glas cirka 1 flaska vin varje dag plus något glas till. Hon är orolig att bli sjuk då hon gjort så här i 3år. Bör hon söka hjälp eller låta det vara och försöka sluta själv eller trappa ner. Jag undrar har läkaren i Sverige tystnadsplikt. Hon hanterar jobbet, hemma sysslor allt jätte fint annars.
Hon tar inga droger eller något annat heller.
2018-07-01, 21:25
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Man kan säga att det är ganska mycket och att hon är rätt så van vid att ha höga halter alkohol i sig. Absolut inte allra värsta alkoholisten, men rätt mycket.Det mäts oftast i promille, alltså tusedelar. Men varför gick hon till vårdcentralen och fick ett alkoholtest taget?
2018-07-01, 21:27
  #3
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
1 flaska vin + något glas till varje dag i tre år är rätt illa. Du måste ha fått den rekommenderade konsumtionen om bakfoten, två flaskor är typ det man ska hålla sig inom under hela veckan. Det är inte per dag man ska dricka 9-12 glas såklart.

Hon bör söka hjälp för sitt bruk om hon inte kan sluta på egen hand. Trappa ned bör hon absolut göra.
2018-07-01, 21:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Min vän var på vårdcentralen och tog blodprov och de sökte sedan på alkohol och det gav svar på 1,5. Jag vet inte hur det räknas om det är i mg, ml i blodet. Det jag undrar är om det är mycket alkohol eller normalt drickande ? Hon är rätt orolig för vad läkaren kommer göra. Jag vet att för kvinnor att det är 9glas vin och för män 12glas cirka 1 flaska vin varje dag plus något glas till. Hon är orolig att bli sjuk då hon gjort så här i 3år. Bör hon söka hjälp eller låta det vara och försöka sluta själv eller trappa ner. Jag undrar har läkaren i Sverige tystnadsplikt. Hon hanterar jobbet, hemma sysslor allt jätte fint annars.
Hon tar inga droger eller något annat heller.

Dricker personen mer än en flaska vin per dag? Det är för mycket absolut och hon måste trappa ner. Men det går ju inte att se i ett blodprov att hon dricker varje dag, hon kan ju bara säga att hon kom direkt från en fest och normalt sett inte dricker. Alkohol är en laglig drog i Sverige så vad ska läkaren göra om hon inte själv ber om hjälp?
2018-07-01, 21:42
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Min vän var på vårdcentralen och tog blodprov och de sökte sedan på alkohol och det gav svar på 1,5. Jag vet inte hur det räknas om det är i mg, ml i blodet. Det jag undrar är om det är mycket alkohol eller normalt drickande ? Hon är rätt orolig för vad läkaren kommer göra. Jag vet att för kvinnor att det är 9glas vin och för män 12glas cirka 1 flaska vin varje dag plus något glas till. Hon är orolig att bli sjuk då hon gjort så här i 3år. Bör hon söka hjälp eller låta det vara och försöka sluta själv eller trappa ner. Jag undrar har läkaren i Sverige tystnadsplikt. Hon hanterar jobbet, hemma sysslor allt jätte fint annars.
Hon tar inga droger eller något annat heller.
Läkaren har tystnadsplikt så det är lugnt. Dessutom "vinner" inte läkaren eller vården på att skvallra till eventuell arbetsgivare eller vänner.

Dock så låter det som hon är rätt långt gången i sin alkoholism. En annan sak, är det hon själv som säger sig dricka denna mängd? Alkoholister ljuger ALLTID om mängden. De förskönar sanningen, så sannolikheten är att hon dricker betydligt mer. Dock rekommenderar jag att hon söker hjälp, sannolikheten att hon reder ut detta själv är mycket liten och det är bara en tidsfråga innan alkoholen kommer ställa till det på arbetet för henne, troligen gör den redan det.
2018-07-02, 00:10
  #6
Medlem
Fiercefuls avatar
Vilket värde söktes? CDT normalkonsumtion till 1,9 över det är risk. Var det promille är det en rejäl fylla samma dag eller några timmar sedan sista grogg av en helbläcka...
2018-07-02, 08:20
  #7
Medlem
Om det är Peth-värdet så är det rejält högt, över 0,3 anses som riskkonsumption
2018-07-02, 20:32
  #8
Avstängd
Ok, tack för svar. Hon dricker runt 1flaska vin varje dag och inte 2 flaskor utan bara en. Hon är orolig för att bli sjuk om hon bara lägger av pang bom. Hon vet att läkaren vill hennes bästa men kommer läkaren skapa massa problem fast att allt sköts bra i livet
2018-07-02, 20:55
  #9
Moderator
Morfar-52s avatar
Tråd låst, fortsätt i (FB) Dricker alkohol varenda dag, Är det mycket /mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback