Citat:
Ursprungligen postat av
krakelibrankel
Är i Thailand just nu och fick magsjuka och feber, så gick, efter lite övertalan till ett privtsjukhus.
Fick träffa läkaren nästan med en gång, fick en spruta och kunde senare hämta ut mina utskrivna mediciner i kassan.
Kostade ca 300kr utan försäkring.
De hadde dessutom service, om man inte ville gå så kunde de köra runt en i rullstol och det fanns möjlighet att lägga in sig och bo på typ hotellrum på sjukhuset om man ville.
Jag önskar att det vore såhär smidigt i sverige, men här skall man ringa och boka tid med vårdcentralen en dag innan eller gå och sitta och vänta på akuten då.
Varför har politikerna problem med att vissa kan köpa sig bra service när de blir sjuka? Det skulle ju dessutom avlasta den redan tungt belastade offentliga vården.
Det hemska är att de som inte levererar så mycket värde inte kan parasitera på de som levererar värde om sjukvård privatiseras.
I övrigt så blir privat vårt billigare och bättre än med offentlig vård.
----------------
För att förstå detta kan ni tänka på vad som skulle hända om vi förstatligade hårvården.
Följande inträffar då:
* Hårvårdscentraler införs.
* Var och en av oss tilldelas en viss hårvårdscentral. Endast där kan vi bli klippta.
* Vi får inte bestämma själva när vi kan gå och klippa oss, utan kallas enligt ett schema som den offentliga hårvården administrerar fram.
* Det anställs en rad administratörer som skall administrera alla köer och alla som skall kallas och vem som skall jobba var och när. Och de skall utbildas med datorkörkort. Och de skall ha IT-avdelning, och kompetensutvecklingsprogram, och HR-avdelning mm.
* Inga incitament för att rationalisera och förbilliga finns.
* En statlig hårvårdskommitte införs som bestämmer vilket utbud hårvården skall ha. Endast ett visst antal frisyrer finns valbara. Där sitter gamla avdankade politiker. Någon gammal metall-ordförande och liknande. Kanske Mona Sahlin och Gudrun Schyman.
Vissa tror nu att jag skämtar. Men tyvärr är det inte så. Det är på detta sättet det blir. Och då har jag ända varit snäll i min beskrivning. Skulle detta genomföras så lär det bli ännu värre.
Är det nu någon som tror att detta blir billigare?
Den som tror det får ställa sig i skamvrån.
Är det någon som tror att kundnöjdheten ökar?
Den som tror det får berätta varför frisörerna eller hårvårdscentret skulle bry sig.