2018-06-30, 19:38
Medlem
hej jag vet inte om detta är rätt ställe att göra denna tråden på men har nyligen fått mitt 3e LPT och sitter på psykiatriska intensivvårdsavdelningen..
har gått med på att göra en utredning nu till slut efter massa velande förut..

kan väll göra en historia kort och säga att psykologen är på semester och jag har ingen annan att vända mig till en här..

har sagt till min psykolog att jag haft psykos symptom enda sen jag var liten (6 år typ) som innefattar att jag tror folk på tvn och olika tecknade tv program gav mig personliga och imiterande budskap..
även när jag går på stan o allt möjligt..
trodde även jag hade ett chip i huvudet som kontrollerade och övervakade mina känslor och tankar..
efter ett tag med dessa symptomen som barn upptäckte jag program som CIA kört som MK ultra och blev ännu mer nojig.. har tagit mdma lsd och kokain samt rökt gräs i mängder sedan jag var 15.
Är 25 nu.

här kommer kruxet dock.. jag har jobbat enda sen jag var 18 men alltid fått kicken efter 6 månader cirka då jag inte klarat av arbetet helt..

psykologen tycker jag ska ha aktivitetsersättning och vara sjukskriven men här kommer min fråga till er..

kan försäkringkassan resonera så att jag haft dessa symptom hela livet och ändå kunnat jobba och på så sätt neka mig aktivitetsersättning?

har ej jobbat på 1,5 år nu bara varit in och ut på psyket via polis eskort med olika psykoser och självmordsförsök/tankar.. alla har varit drogutlösta men min psykolog och läkare tror att jag har en permanent psykos sjukdom nu, varit ren i 3 månader nu med höga doser olanzapin.. hade temesta i hög dos innan dess på mina 2 andra sjukhusvistelser ihop med abilify men nu endast olanzapin men inte fan har det blivit bättre
Senast redigerad av napster99 2018-06-30 kl. 20:12.
Citera
2018-06-30, 20:14
Medlem
Fredrik81s avatar
Har själv en magsjukdom, oftast är det bra i långa perioder (år) men sedan kan jag bli dålig och hamna i ett sk skov. Är ju samma för dig, inte sant..?
Citera
2018-06-30, 20:18
Medlem
nej ingen direkt magsjukdom bara biverkningar av medicinera som påverkar magen skulle jag säga.. inte ens det.. är ingen hypokondriker säger inte att du är det heller men inga magproblem typ som sagt..
är bara intresserad av om dem verkligen kan resonera så att jag kunnat jobba tidigare med mina symptom även fast dem blivit värre nu och neka mig ersättning

edit: när du väl säger det kan jag hamna i perioder jag har extrem magknip med andra besvär men sedan försvinner det men det är väll normalt nästan tänker jag magknip har ju typ alla då och då
Senast redigerad av napster99 2018-06-30 kl. 20:29.
Citera
2018-06-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
har nyligen fått mitt 3e LPT och sitter på psykiatriska intensivvårdsavdelningen..

haft psykos symptom enda sen jag var liten (6 år typ) som innefattar att jag tror folk på tvn och olika tecknade tv program gav mig personliga och imiterande budskap..även när jag går på stan o allt möjligt..trodde även jag hade ett chip i huvudet som kontrollerade och övervakade mina känslor och tankar..

jag har jobbat enda sen jag var 18 men alltid fått kicken efter 6 månader cirka då jag inte klarat av arbetet helt..

kan försäkringkassan resonera så att jag haft dessa symptom hela livet och ändå kunnat jobba och på så sätt neka mig aktivitetsersättning?

har ej jobbat på 1,5 år nu bara varit in och ut på psyket via polis eskort med olika psykoser och självmordsförsök/tankar..

Du kommer att bli förtidspensionerad snart utan större problem.
Du kan ju bevisligen inte arbeta.

Du ska prata med en överläkare om att ansöka om sjukpension.
Citera
2018-06-30, 21:56
Medlem
men vad jag har förstått kan man inte bli det innan 30 upp tills dess har man aktivitetsersättning som blir beviljat varje år beroende på hur man mår och fungerar, har bara pratat med andra intagna här om hur det fungerar vill ej prata direkt om det med skötare eller något då dem kanske tror jag manipulerar dem för få det..
har pratat med överläkaren och han anser samma sak som läkaren och psykologen fast att utredningen inte är klar ännu att jag borde ha rätt till det, är bara orolig för vad försäkringskassan säger just om att jag haft symptom enda sen barnsben men ändå jobbat
Citera
2018-06-30, 22:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
psykologen tycker jag ska ha aktivitetsersättning och vara sjukskriven men här kommer min fråga till er..

Nej, FSK kommer att lyssna på psykologen och sedan ge dig Långvarig Sjukersättning.
Citera
2018-06-30, 22:58
Medlem
ok så det är hon som har mest makt i det hela? vad jag har förstått av andra skriver hon en sammanfattning när allting är klart sen går hon igenom det med läkaren som i sin tur skriver intyg och sköter kontakten med försäkringskassan
Citera
2018-07-01, 11:19
Medlem
Novus4212s avatar
Mycket svårt fall och beror nog mycket på vem du får hos FK som handläggare, hur bra intyg som skrivs, och så vidare.

FK kan vara för djävliga att ha att göra med och det finns absolut ingen garanti att FK lyssnar blint på psykologer och annat.

Att du har lyckats jobba sedan du var 18 ligger dig absolut inte i fatet när ditt fall skall behandlas men å andra sidan så har du blivit markant sämre de senaste 18 månaderna.

Det finns ingen här som kan 100% säga att ja eller nej till att du får sjukersättning (fd förtidspension) utan det får processen utvisa.
Citera
2018-07-01, 14:22
Medlem
En aktivitetsersättning tror jag inte blir några större problem för dig att få igenom. FK har inte lika hårda bedömningskrav på det som på en sjukersättning. Ansöker du om sjukersättning när du fyllt 30 måste allt vara uttömt på arbetsmarknaden samt att din sjukdom måste vara bestående, dvs den kommer aldrig gå över.

Aktivitetsersättning är inte att likställa med en sjukersättning även om många gör det. Under tiden du har aktivitetsersättning har du möjlighet att i samråd med FK och AF testa olika praktiker och dylikt dels för att kolla din arbetsförmåga men även för att hitta något du klarar av och trivs med. Du kan även studera via folkhögskola om du så önskar.

Det som eventuellt kan ligga dig i fatet är om läkaren bedömer att dina psykoser helt och hållet är drogutlösta. Då kan FK sparka bakut. Det man normalt brukar göra i sådana fall för att se vad som är vad är att man väntar i 6 månader. Kvarstår dina symptom efter 6 månaders drogfrihet kan man dra slutsatsen att problematiken är kronisk oavsett om det från början utlösts av droger eller inte. Olyckligtvis kan man knarka sig till en psykossjukdom om man har de genetiska förutsättningarna för det.

I ditt fall känns det dock som att psykossjukdomen funnits med långt innan du började med droger, drogerna kan tyvärr ha gett sjukdomen en skjuts på vägen.

Att du arbetat ligger dig inte till last eftersom du inte klarat av att behålla ett endaste av dina arbeten. Vilket bör bero på din psykiska ohälsa eller på ditt missbruk, eller en kombination av båda.

Håll dig drogfri så att läkare och psykolog kan göra en korrekt bedömning av din psykiska hälsa så ska du se att det blir bra tillslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in