• 1
  • 2
2018-06-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Har så sjukt mycket verktyg (hammare, skiftnycklar etc etc) som nu är i två stora och överfulla verktygslådor samt lite högar. Sen har jag diverse lådor med skruvar etc också.

Måste oranisera bättre. Hur har ni det som har mycket verktyg? Köptips?
Det skulle underlätta om du beskriver hur du kan förvara dina verktyg.
Citera
2018-06-30, 19:19
Medlem
I bilen har jag ett par såna här i svart och rött.

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10294549/

Bra material som håller. Lätt att se igenom så att man hittar just den tången man letar efter. Har skruvar och kopplingar i de små väskorna. Jag får nätt och jämt plats med en liten hammare i den största.
Citera
2018-06-30, 19:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Även jag har , på tok för mycket, verktyg.

Vet inte om det är optimalt, men i ett gammalt skrivbord har jag, i lådorna, sorterat verktygen.
X skruvmejslar
X fasta nycklar
X hylsor och lednycklar
X tänger
Osv, i femton olika lådor. (Tre hurtsar)
Sedan finns en del verktyg som är för stora för lådorna, dom hänger på några krokar bakom overallerna.

Verktygslådan är tom, och fylls med det jag tror jag kommer att behöva för arbetet.
Citera
2018-06-30, 19:48
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Har gjort om en stor klädkammare till miniverkstad. Litet skrivbord med hurtsar på ena sidan och verktygstavlor på den andra.
Återvinner till förvaring:
Skokartonger med vikbart lock.
Glasburk som innehållit tex sylt.
Miniglasburk som innehållit tex stenbitsrom. Skruva fast locket med två små skruvar på undersidan av en trähylla. Praktisk förvaring för småsaker.
Alla etiketter måste bort från glasburkarna så man ser innehållet ordentligt.
Diverse askar och kartonger från inköpta prylar.
Citera
2018-06-30, 21:50
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag har verktygstavlor och hyllor, sortimentslådor samt utdragslådor under arbetsbänken.
På ena tavlan har jag fasta nycklar, skiftnycklar, tänger, mejslar osv.
På nästa tavla sågar och filar, på nästa har jag eldrivna verktyg ,det tar ju plats och jag tänkte ha de i lådorna först, men det är så smidigt att ha på väggen lättillgängligt. Nackdelen är att man kan få in damm i motorn om man står och slipar nära, men jag försöker sköta slipandet längre ut mot garageöppningen.

I sortimentslådorna som också hänger på väggen, har skruv och mutter, beslag och andra småsaker.
I utdragslådorna har jag rördelar och kopplingar, lin och sånt.

Sedan förvarar jag några saker i sina originallådor. Tex hylsnyckelsats, små filar, liten gasolbrännare, lödkolv, bromskolvsverktyg och lite annat.

Håller på att bygga en svetsbänk nu och där ska jag ha (förutom svetsen då), slagghammare, stålborstar, tvingar och svetstänger, vinkelhakar och en hållare för hammare och släggor.

Hållaren för släggorna ska jag bara ta en grov fyrkantsprofil och göra 5-6 stycken typ 40mm hål rakt igenom, sedan svetsa fast den i sidan av bänken.

Försöker hålla det lite uppdelat mellan trä- stålarbete.

På hyllorna förvarar jag större saker: snökedjor (ska hänga upp dom på väggen när jag har tid), lövblås, röjsåg, dunkar med diesel, bensin, hydraulolja, glykol osv, ramperna till bilen, all utrustning till mina djurstängsel, trasor, och lite elgrejer.

Kablar hänger på väggen, likaså krattor, räfsor, häcksax och spadar.

Vinterdäcken till bilarna har jag ställt på vertikala hållare som jag köpte på mekonomen (har jag för mig). Man staplar de på varann, men de vilar på små diskar så att däcken inte rör vid varann. Bra och snyggt, men lite instabila. Man ska inte luta sig på dom

Fan vad långt det här blev ser jag nu- Men jag älskar fan min verkstad. Skulle kunna skriva flera sidor om den haha.
Har inte fått med allt här. Bör tilläggas att jag givetvis har en damp-låda också, där all möjlig skit ligger. Den är inte så stor dock (än).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in