Citat:
Föreställ dig att tiden står helt stilla och inget händer. Är man fortfarande medveten då? Eller måste tid passera/processer ske i hjärnan för att man faktiskt ska kunna vara medveten?
Men om inga processer sker i hjärnan över huvud taget är man väl klassad som hjärndöd? Så jag antar att processer (tid) krävs för att medvetenhet ska kunna existera? Men har man en hjärna som inte tänker, känner, sänder ut motoriska signaler, upplever input från de fem sinnena eller input från kroppen... är det då de automatiserade processerna i hjärnan som upprätthåller medvetenheten? För även om du inte tänker, känner eller tar in input så är du ju fortfarande medveten, men "tom" i huvudet. Skulle alla automatiserade processer i hjärnan upphöra skulle medvetenheten upphöra antar jag då.
Nirvana och Moksha handlar väl just om att bli "ett" med gud/världsalltet i en tidlös tillvaro. Jag kan då inte se medvetenhet i denna tidlösa tillvaro som ett alternativ. Och finns ingen medvetenhet där så lär ingen uppleva det utan likt förbannat återfödas som ett random djur (vilket hinduer och buddhister) strävar efter att få slippa.
Så länge existens råder i form av medvetenhet, så blir icke-existens en omöjlighet tyvärr. Icke-existens existerar inte, och finns existens i form av medvetenhet så kommer vi leva genom denna istället. Så till vida inte det går att vara medveten i en statisk/tidlös tillvaro, vilket jag har problem med att få ihop.
Några tankar om detta? Håller ni med mig i mitt resonemang?
Men om inga processer sker i hjärnan över huvud taget är man väl klassad som hjärndöd? Så jag antar att processer (tid) krävs för att medvetenhet ska kunna existera? Men har man en hjärna som inte tänker, känner, sänder ut motoriska signaler, upplever input från de fem sinnena eller input från kroppen... är det då de automatiserade processerna i hjärnan som upprätthåller medvetenheten? För även om du inte tänker, känner eller tar in input så är du ju fortfarande medveten, men "tom" i huvudet. Skulle alla automatiserade processer i hjärnan upphöra skulle medvetenheten upphöra antar jag då.
Nirvana och Moksha handlar väl just om att bli "ett" med gud/världsalltet i en tidlös tillvaro. Jag kan då inte se medvetenhet i denna tidlösa tillvaro som ett alternativ. Och finns ingen medvetenhet där så lär ingen uppleva det utan likt förbannat återfödas som ett random djur (vilket hinduer och buddhister) strävar efter att få slippa.
Så länge existens råder i form av medvetenhet, så blir icke-existens en omöjlighet tyvärr. Icke-existens existerar inte, och finns existens i form av medvetenhet så kommer vi leva genom denna istället. Så till vida inte det går att vara medveten i en statisk/tidlös tillvaro, vilket jag har problem med att få ihop.
Några tankar om detta? Håller ni med mig i mitt resonemang?
Ja jag vet inte vad jag ska göra med detta egentligen. Här är en väg ut ur labyrinten:
Det enklaste sättet att tänka på saken är troligen att tid finns. För om den finns (vad den än är) så separerar den saker i urskiljningsbara kategorier.
Man skulle följaktligen säga att när universum närmar sig värmedöden (när det nu händer .. kanske om tio upphöjt till hundra år) så går ingen skillnad längre att mäta och kanske kan man då säga att tid inte existerar.
Här är ett annat sätt att tänka på saken:
När du föddes och var ett år gammal så var det nästa året du upplevde en fördubbling av din "tids-volym" .. låt oss kalla det för det. Tidsvolym.
När du nu blir tre år gammal har "tids-volymen" endast ökat med 50 % .. och när du fyller fyra har samma mått bara ökat med 33 %. Och det fortsätter att minska på samma sätt .. när du är tio och blir ett år äldre har du bara ökat volymen med 10 %. Och det blir än sämre ju äldre du blir. Pure math in a sense.
Personligen tror jag att detta är en delvis förklaring till fenomenet vi alla upplever; nämligen att våra barndoms somrar var längre är de vi har i vuxen ålder. Skillnaden i tillväxt är inte lika stor som när vi var låt säga tre år.
Det är ett nonsens-påstående i någon mån för om du får ett barn så startar klockan från noll för barnet. Men det visar på ett indirekt sätt att tid är (delvis) utsatt för termodynamik och att entropin ökar även i den domänen.
Och tid blir i någon mån irrelevant när vi når 10 upphöjt till 100 år.
Vet inte om det besvarar din fråga men jag ger din fråga tummen upp.
Senast redigerad av Proprioception 2018-06-30 kl. 20:26.
Senast redigerad av Proprioception 2018-06-30 kl. 20:26.