2018-07-01, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har det också. Och jag har det som standard att aldrig lägga lösa pengar framme då:
1. Kan stjälas.
2. Kan ses som dricks.
håller med fullständigt tidigare talare.

sedan tycker jag det låter något konstigt att du
lämnar mynt för 5.000 kr framme i stället för att
ta med det och växla in pengarna innan du går
för att chilla på beachen.

jag är snudd på paranoid jag vill inte ha folk som
städar när jag ligger på hotell. på 2-7 dagar så
kanske jag behöver nya handdukar men ingen än
jag behöver bädda sängen. även om jag uppskattar
det så sover jag bättre utan okända personer går
in och ur mitt hotel rum.
Citera
2018-07-01, 07:07
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
håller med fullständigt tidigare talare.

sedan tycker jag det låter något konstigt att du
lämnar mynt för 5.000 kr framme i stället för att
ta med det och växla in pengarna innan du går
för att chilla på beachen.

jag är snudd på paranoid jag vill inte ha folk som
städar när jag ligger på hotell. på 2-7 dagar så
kanske jag behöver nya handdukar men ingen än
jag behöver bädda sängen. även om jag uppskattar
det så sover jag bättre utan okända personer går
in och ur mitt hotel rum.

Precis.
Bäddar min säng själv. Handdukar bytar jag varannan dag. Hänger upp skylten på dörren varannan dag. Och dricksen på sängen och allt annat i värdeskåpet.
Citera
2018-07-01, 07:58
Medlem
BokKons avatar
Jag har jobbat som städerska på olika hotell i flera år och tog aldrig pengar på ett "stanna" rum, bara på avreserum, allt annat var "förbjudet". Om pengarnas låg på en obäddad säng, bäddade jag sängen och lade tillbaka pengarna ungefär där de låg så att känslan är att ingen rört dem, samma sak gäller för en bäbbad säng, man rörde inte de pengarna. Om vi hittade pengar under sängen eller bakom soffan la man dem på skrivbordet eller liknande.

Man kan omöjligt veta om pengarna är avsedda som dricks, det är tydligt när man läser denna tråd där alla verkar göra olika.

Hur reglerna ser ut i andra länder vet jag inte men att ta pengar om de igger framne så som TS beskrev är inte okej i Sverige i alla fall.
Citera
2018-07-01, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Sedvanlig städardricks-standard sedan minst 50 år tillbaks.

Då kommer man ändå glömma kvar dem eftersom man troligtvis är virrpannig nog att inte titta bakom soffan och under sängen innan man checkar ut ändå..

Vem i helvete gömmer pengar under kudden i ett hotellrum?
Bergis samma typ av människa som lämnar ut sina bankkoder på telefon till random person som ringer och säger sig vara från banken. Evolution will soon rid us of those ppl...

Men OM man har tappat pengar och dom hamnat bakom soffan och städerskan hittar dom när hon städar så vill man väl att hon lägger dom på bordet. Man vill ju inte att hon TAR dom.

Jag känner att ni pratar om städerskor som att dom inte har något förstånd eller moral alls.

Och om man nu medvetet lägger pengar under möbler härs och tvärs med tanke att städerskan skall hitta dom och begripa att dom är till henne ( som när man gömmer godis till en hund...) tänk om hon dammsuger under/bakom möbler utan att titta först?
Då försvinner ju pengarna utan att hon ens visste att dom fanns.
Citera
2018-07-01, 09:53
Medlem
momongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Dricksar du städaren i Sverige och Finland? Varför? Skulle aldrig falla mig in. Skriver de på engelska... Bullshit säger jag.

Sjävklart! Vet du vilket jobb det är att städa rum, vilken stress man har och hur dåligt man tjänar som hotellstädare? Det är naivt att inte dricka städare på hotell "bara för att man är i sverige". Största delen av städarna jag mött är från asien - Dom kan typ säga God morgon på svenska, resten måste man ta på dålig engelska.
Citera
2018-07-01, 11:18
Medlem
cybergrodans avatar
Nu jobbar jag som städerska på hotell i Sverige, så det kan ju såklart skilja sig! När det ligger framme pengar på rummen som vi städar så tar vi ingenting för än gästen har checkat ut. Det brukar alltid handla om småpengar, men någon gång har det legat flera hundra. Då har jag tagit upp det med min chef innan jag tagit dem, eftersom att det inte är så vanligt. Men som sagt, utomlands vet jag inte riktigt hur det fungerar.
Citera
2018-07-01, 13:57
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momongo
Sjävklart! Vet du vilket jobb det är att städa rum, vilken stress man har och hur dåligt man tjänar som hotellstädare? Det är naivt att inte dricka städare på hotell "bara för att man är i sverige". Största delen av städarna jag mött är från asien - Dom kan typ säga God morgon på svenska, resten måste man ta på dålig engelska.

Dricksar du på alla ställen där personalen har "låg" lön? Städare är med i facket och har skälig lön. Nu vet jag inte vad du bor på för hotell men har de det inte så stödjer du system som låter arbetsgivaren hålla lönerna nere.
Citera
2018-07-01, 14:22
Medlem
Pengar på något bord i rummet har aldrig försvunnit för mig, försökte en gång flera dagar i rad att lämna dricks på nattduksbordet men städerskan tog aldrig pengarna. Till slut frågade jag en annan som jobbade på hotellet om städerskorna inte får ta emot dricks, då förklarade han att det måste ligga på kudden annars tar de inte pengarna.

Städerskan blev väldigt glad när hon helt plötsligt fick fyra dagars dricks i ett svep och fortsatt dricks dagligen efter det. Efter det så hade jag choklad, blommor, extra kuddar, en badrock och nya handdukar varje dag (trots jag hängt den på tork för att visa att jag tänkte använda den igen) och en trevlig doft på rummet varje resterande dag av min vistelse där

edit: Detta var alltså inte i Sverige.
Citera
2018-07-01, 14:39
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Pengar på något bord i rummet har aldrig försvunnit för mig, försökte en gång flera dagar i rad att lämna dricks på nattduksbordet men städerskan tog aldrig pengarna. Till slut frågade jag en annan som jobbade på hotellet om städerskorna inte får ta emot dricks, då förklarade han att det måste ligga på kudden annars tar de inte pengarna.

Städerskan blev väldigt glad när hon helt plötsligt fick fyra dagars dricks i ett svep och fortsatt dricks dagligen efter det. Efter det så hade jag choklad, blommor, extra kuddar, en badrock och nya handdukar varje dag (trots jag hängt den på tork för att visa att jag tänkte använda den igen) och en trevlig doft på rummet varje resterande dag av min vistelse där

edit: Detta var alltså inte i Sverige.
ha ha ha det känner jag igen.
Jag bruka alltid lämna i början av vistelsen, med en lapp på deras språk. Man kan alltid fråga i receptionen att skriva , så städerskorna förstår. Om jag då har listat ut vem det är, så lämnar man lappen plus dricksen oftast då 20 €.

De blir glada och verkligen försöker ombesörja så man får den bästa servicen.

Jag har aldrig blivit av med pengar i heller på hotellrummet. Även om mynt hat legat framme.
Men jag lägger aldrig värdesaker i deras safebox, lägger aldrig under madrassen. Alltid annat ställe i resväskan.
Citera
2018-07-01, 17:56
Medlem
Haha jag lider med dig TS, svårt att få tillbaka de läropengarna är jag rädd. Det blir svårt att bevisa någonting. Jag bor regelbundet på hotell och skulle aldrig lämna värdesaker framme. Du litar inte på en fritt främmande människa med tillgång till dina värdesaker vanligtvis och det ska du inte göra på hotell heller.

Men kontakta receptionspersonalen för att försöka få hjälp den vägen.
Citera
2018-07-02, 01:13
Medlem
Har aldrig varit med om att en städerska tagit minsta mynt från mitt rum. Dricksen lägger man ju det sista man gör.
Citera
2018-07-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Dricksar du på alla ställen där personalen har "låg" lön? Städare är med i facket och har skälig lön. Nu vet jag inte vad du bor på för hotell men har de det inte så stödjer du system som låter arbetsgivaren hålla lönerna nere.

Är du medveten om lönedumpning?
I Sverige tar vi in människor från fattigare länder. Dom människorna tar vilket jobb som helst för en pisslön. Tungt och dåliga villkor (trots facket) för 100kr/h. Moderna slavar som M och S importerat.
Så ja man bör ge dricks i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in