Jag såg idag att fått en avsiktsförklaring på ytterligare 300 MW solceller under en femårsperiod.
Idag har de en minimal produktion i Järfälla med en produktion på 20 MW och en anläggning i Italien som ska startas under 2023 är det sagt. Här kommer produktionskapaciteteten ligga på ca 50 MW. Planen är att bygga ut i Järfälla så de ska kunna producera 200 MW i Järfälla men jag är rädd att det kommer ta tid innan de är där.
Försäljarna lyckas klart bättre än vad maskinbyggarna gör och även om de nu flyttat en del av produktionen av maskinerna till Kina så tar det hiskligt lång tid att producera de maskiner som behövs då komponenter är svårt att få fram för alla. Tidigare gjordes bara stativen i Kina men nu görs även en del av den elektriska monteringen där innan maskinerna kommer till Järfälla för att slutmonteras och trimmas in.
Jag äger aktier i bolaget och hoppas verkligen att detta ska bli så bra som jag tror men jag skulle gärna velat se en snabbar upprampning av maskinbyggnad och produktion då de kommer kunna sälja hur mycket som helst.
Vad händer om några år om Scania går vidare med sitt projekt som är under test och försök. Blir detta verklighet om några år så kommer fler lastbilstillverkare att hoppa på och Midsummer kommer kräva en maskinpark och produktion som är så mycket större än dagens.
https://www.kemi.uu.se/angstrom/fors...r-pa-lastbilar
Sven sa för ett antal år sen innan de även producerade egna solceller att deras plan var att bygga 40 maskiner/år i Järfälla och jag skulle säga att det verkligen är dax att börja komma upp i den mängden rätt snart för att det ska gå ihop.
Jag tror detta case kan bli riktigt bra men just nu lider de av växtverk och för lite pengar i kassan.