• 1
  • 2
2018-06-29, 18:35
Medlem
Några tankar om solcellsföretaget Midsummer?
Citera
2021-07-12, 00:18
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Ja, mina tankar är att det kan gå bra för dem framöver då de verkar ha en fin produkt som ligger i tiden. Jag ger köprekommendation.🙂
Citera
2022-11-16, 09:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Dagens rapport.

https://storage.mfn.se/107aa934-c817...mer-221115.pdf

Det jag ser som negativt är att Sven inte säger något specifikt kvartal om start av Italienfabriken. Att säga att den ska vara i produktion under 2023 känns väldigt flytande. Jag vet att det finns stora problem med leveranser av komponenter till företaget och givetvis blir då produktionen av maskiner lidande. De har också flyttat en del av produktionen till Kina, tidigare gjordes endast metallskelettet i Kina men nu görs även en del av den elektriska installationen där. Produktionen i Järfälla får tyvärr inte plats att tillverka tillräckligt med maskiner.
Jag ser detta som ett stort problem men hoppas att de snart ska få ordning på allt vad leveranser och liknande heter men tyvärr tror jag det kommer ta sin tid.

Jag har aktier i bolaget och en viss insyn i deras maskinbyggnad här i Sverige och Sven är dessutom en väldigt trevlig och kunnig person som jag litar på fullt ut. Nu har han dessutom fått in större och viktigare personer i förtagets ledning som absolut kan få företaget i rätt riktning.
Citera
2022-12-14, 10:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag såg idag att fått en avsiktsförklaring på ytterligare 300 MW solceller under en femårsperiod.
Idag har de en minimal produktion i Järfälla med en produktion på 20 MW och en anläggning i Italien som ska startas under 2023 är det sagt. Här kommer produktionskapaciteteten ligga på ca 50 MW. Planen är att bygga ut i Järfälla så de ska kunna producera 200 MW i Järfälla men jag är rädd att det kommer ta tid innan de är där.

Försäljarna lyckas klart bättre än vad maskinbyggarna gör och även om de nu flyttat en del av produktionen av maskinerna till Kina så tar det hiskligt lång tid att producera de maskiner som behövs då komponenter är svårt att få fram för alla. Tidigare gjordes bara stativen i Kina men nu görs även en del av den elektriska monteringen där innan maskinerna kommer till Järfälla för att slutmonteras och trimmas in.

Jag äger aktier i bolaget och hoppas verkligen att detta ska bli så bra som jag tror men jag skulle gärna velat se en snabbar upprampning av maskinbyggnad och produktion då de kommer kunna sälja hur mycket som helst.

Vad händer om några år om Scania går vidare med sitt projekt som är under test och försök. Blir detta verklighet om några år så kommer fler lastbilstillverkare att hoppa på och Midsummer kommer kräva en maskinpark och produktion som är så mycket större än dagens.

https://www.kemi.uu.se/angstrom/fors...r-pa-lastbilar

Sven sa för ett antal år sen innan de även producerade egna solceller att deras plan var att bygga 40 maskiner/år i Järfälla och jag skulle säga att det verkligen är dax att börja komma upp i den mängden rätt snart för att det ska gå ihop.

Jag tror detta case kan bli riktigt bra men just nu lider de av växtverk och för lite pengar i kassan.
Citera
2022-12-16, 09:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobildanne
Några tankar om solcellsföretaget Midsummer?

Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Ja, mina tankar är att det kan gå bra för dem framöver då de verkar ha en fin produkt som ligger i tiden. Jag ger köprekommendation.🙂

Det här måste vara ett av de mer döda trådarna på FB mer än mina inlägg.
Citera
2023-05-04, 18:53
Medlem
Nu när aktien är runt 3kr börjar den kännas köpvärd.
Hur tänker ni?
Citera
2023-05-10, 21:36
Medlem
Tänker likadant som ovanstående talare.
När det gäller solceller tror jag på den gamla sägningen att det är bättre att vid en guldrusch satsa på hackor och spadar än på guldgruvor. Tror att de bottnat nu. Medan t ex Soltech dalar igen efter senaste hypen.
Citera
2023-06-19, 20:13
Medlem
Ja 3 kr var det sagt men nu är vi på runt 2.5

Massa pengar i kassan och framtiden är solig.

Fabrik i Bari snart klar
Ännu mer pengar från Italienska staten.

Börjar få in fina ordrar

Ja jag tvekar på att denna kommer stå såhär lågt inom ett år..
Ser inte hur den kan gå ner mycket mer än såhär? Vad skulle kunna trigga nedåt?
Ser bara saker som kan trigga upp oss
Citera
2023-06-21, 23:12
Medlem
hängballens avatar
Snart kk. Belive me!
Citera
2023-06-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Snart kk. Belive me!

Dom har ju hur mycket pengar som helst i kassan just nu - hur kan det bli kk?
Om det blir kk så lär det dröja?

Förklara gärna om jag ska "believe you"
Citera
2023-06-25, 16:25
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Dom har ju hur mycket pengar som helst i kassan just nu - hur kan det bli kk?
Om det blir kk så lär det dröja?

Förklara gärna om jag ska "believe you"
Dom säljer ju knappt något, ett börsnoterat källarföretag är vad det är. Fabriken i Italien hahaha när fan kommer den igång? 😁
Citera
2023-06-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Dom säljer ju knappt något, ett börsnoterat källarföretag är vad det är. Fabriken i Italien hahaha när fan kommer den igång? 😁

Haha ok vi får se då. Tänkte du hade något mer konkret att ge mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in