2018-06-29, 14:55
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Låt säga att vi lyckas skapa ett AI medvetande som visar sig fungera som ett mänskligt medvetande. Motfrågan kommer troligen alltid vara - hur kan du veta att det är ett identiskt mänskligt medvetande?
För mig behöver det inte vara perfekt, ifall vi kan skapa ett någorlunda fungerande medvetande kommer jag konstatera att det räcker.

Hur skulle dom köttsliga robotarna reagera då? Skulle det betyda att predeterminism stämmer? Hur skulle ni reagera?
Citera
2018-06-29, 16:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Då får man ju börja med frågor som, "vad är en människa värd?" och "varför är en människa värd något?"

Om man som jag tror att Gud har skapat universum och människan med ett syfte, och att människan är skapad till Guds avbild och därför är det mest värdefulla i hela skapelsen, då spelar det ingen roll att något vi skapar har ett medvetande. Det är ett dött ting ändå, och det är inte vi. Då får man inga problem.

Om man tillskriver människan ett värde för att vi har ett högre självmedvetande än djuren, så hamnar man i en skaplig kris om det plötsligt finns självmedvetna robotar. Varför skulle dom vara värda mindre än oss? Men å andra sidan, om vi inte är skapade utan kom till av en slump, hur skulle ens vi kunna vara värda något från början då?
Citera
2018-06-29, 16:36
Medlem
Inget vi är inte särskilt medvetna.
Citera
2018-06-29, 21:11
Medlem
Skogismyras avatar
Jag skulle bara rycka på axlarna.
Vi är Gud (medvetande).
Så Gud har redan skapat Gud och sett till att glömma sig själv. Så det kan hända igen.
Citera
2018-06-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Låt säga att vi lyckas skapa ett AI medvetande som visar sig fungera som ett mänskligt medvetande. Motfrågan kommer troligen alltid vara - hur kan du veta att det är ett identiskt mänskligt medvetande?
För mig behöver det inte vara perfekt, ifall vi kan skapa ett någorlunda fungerande medvetande kommer jag konstatera att det räcker.

Hur skulle dom köttsliga robotarna reagera då? Skulle det betyda att predeterminism stämmer? Hur skulle ni reagera?

LOO var är du? .. detta hör hemma i singularitetsdiskussionen vi hade (förra året?) .. om Nick Bostrom osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in