Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Med tanke på hur mycket fel mänskligheten har haft genom historien (och fortfarande har) känns det inte som hela sanningen. Jag tror att våra hjärnor gör mycket annat än att ha rätt.
Det går inte att veta a priori om en hypotes är rätt eller fel. Det selektion för att ha rätt gör är att selektera för förmågan att förkasta hypoteser när de visar sig vara fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Kunna ta till sig språk, se sammanhang, och mycket inexakt logik kräver ju inte någon praktisk kritik.
Så räcker ju också en konnektivitetsnivå långt under vuxen nivå till språk, så språk kan inte ha selekterat för Homo sapiens moderna hjärnkapacitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Vet inte om jag tror på det. Jag tror inte att människor innan aqua communal tänkte sig fram till sina vattenresurser via "korrekta världsbilder". Korrekta förutsäganden är nog viktiga, men för det behövs nog i princip inte mer än lite mönsterigenkänning.
Duger inte när miljön förändras kraftigt. Då är korrekta världsbilder bättre på att göra korrekta förutsägelser under många olika omständigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Sådan finns ju redan hos vissa djur,
Selektion för att förkasta felaktiga hypoteser betyder inte att alla arter måste ha nått vetenskapligt tänkande. Dels finns det en slump i vilka organismer som får mutationer för det, dels finns det en negativ selektion på hjärnans kostnad i näring som varierar beroende på mattillgång.
Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
och jag tycker det stämmer bättre överens med människans problemlösningsstrategi om man tittar på de människor som inte explicit lärt sig att "ha rätt" genom exempelvis skolsystemet.
Vetenskapligt tänkande är en emergent förmåga hos individen, inte något som skolan lär ut. Institutioner har lägre sammankopplingsgrad än hjärnor och kan därmed inte tänka åt individerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
yggdrazil
Nja, jag försöker ju inte påstå att dagens situation är bestående, eller att den kommer bestå tillräckligt länge för att synas i framtidens genpool, jag försöker bara belysa att det vi människor tycker är smart/bra/liknande behöver inte spela in i det naturliga urvalet.
Att ha fel kräver definitivt inga stora kostsamma hjärnor.