• 2
  • 3
2018-06-30, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIVE001
Har du fatt en diagnos for att du kan tanka kritiskt?

W t f?

Vilket javla dashus mman lever i

Ja, ett samhälle som anser att förstörelse av hjärnor är för offrens bästa är verkligen ett skitsamhälle!
Citera
2018-06-30, 14:52
Medlem
Vad du än kritiserar, tro aldrig att kritiken skulle vara driven av någon "agenda"! Att kritisera allt är att vara människa!
Citera
2018-07-01, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Detta. Han verkar ha tagit svåra ord och lagt till dom i en konstig ordföljd där han hoppar mellan ämnen som en giraff.

Hur bra är giraffer på att hoppa?
Citera
2018-07-01, 09:59
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
För att det räcker med små hjärnor för att följa okritiskt. Se på samhällsbyggande insekter, hjärnopererade apor utan neocortex och datorsimulerade "apor" utan intelligens.

Fel! https://www.nature.com/articles/s41559-017-0112

För sådant hade det räckt med små hjärnor. Det behöver inte ha varit själva redskapstillverkningen i sig som selekterade för kritiskt tänkande utan det kan ha varit sådant som till exempel att de som hade rätt om var vattnet fanns slapp att dö av uttorkning. Sedan spelade det in vilka primater som hade tur att få mutationer som gjorde det möjligt också. Okritiskt följande har i varje fall aldrig krävt stora hjärnor.
Ser man på.

Det räcker också med små hjärnor att vara kritisk utan förståelse. Poängen kvarstår, evolutionen sätter väldigt lite tryck på att ha rätt.
Citera
2018-07-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Ser man på.

Det räcker också med små hjärnor att vara kritisk utan förståelse.

Dock krävs stora hjärnor för verklig kritik som selektivt eliminerar felaktiga teorier.

Citat:
Poängen kvarstår, evolutionen sätter väldigt lite tryck på att ha rätt.

I konstanta miljöer kan en felaktig världsbild råka göra korrekta förutsägelser som gör överlevnad möjlig, liksom enkla reflexer kan räcka. När miljön förändras krävs dock korrekta världsbilder för att göra livsdugliga förutsägelser i ett brett spektrum av miljöer.
Citera
2018-07-05, 01:13
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Dock krävs stora hjärnor för verklig kritik som selektivt eliminerar felaktiga teorier.
Gör det? Vad är det för felaktiga teorier som evolutionen selekterar emot? Idag selekteras det ju exempelvis för att vara dålig på att använda preventivmedel.
Citat:
I konstanta miljöer kan en felaktig världsbild råka göra korrekta förutsägelser som gör överlevnad möjlig, liksom enkla reflexer kan räcka. När miljön förändras krävs dock korrekta världsbilder för att göra livsdugliga förutsägelser i ett brett spektrum av miljöer.
Vad är det för förutsägelser som utövar selektivt tryck på människan?
Citera
2018-07-05, 07:33
Medlem
Citat:
Gör det? Vad är det för felaktiga teorier som evolutionen selekterar emot? Idag selekteras det ju exempelvis för att vara dålig på att använda preventivmedel.

Då en liten hjärna räcker för att ha fel så skulle en selektionstyp där det dög att ha fel aldrig ha genererat våra kostsamma stora hjärnor.

Citat:
Vad är det för förutsägelser som utövar selektivt tryck på människan?

Till exempel den som korrekt förutsade var det fanns vatten hade en större chans att slippa dö av uttorkning än den som gjorde en felaktig förutsägelse om var vattnet skulle finnas. Även korrekta förutsägelser av var rovdjur dök upp var viktiga och där dög det inte att lita på gammalt skrock eller instinkter om faunan förändrades.
Citera
2018-07-05, 18:09
Medlem
Citat:
Idag selekteras det ju exempelvis för att vara dålig på att använda preventivmedel.

Enligt det sättet att räkna skulle träd som bara gror vid skogsbränder aldrig ha utvecklats om du utgick från snapshotbilder mellan skogsbränderna.
Citera
2018-07-05, 22:20
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Då en liten hjärna räcker för att ha fel så skulle en selektionstyp där det dög att ha fel aldrig ha genererat våra kostsamma stora hjärnor.
Med tanke på hur mycket fel mänskligheten har haft genom historien (och fortfarande har) känns det inte som hela sanningen. Jag tror att våra hjärnor gör mycket annat än att ha rätt. Kunna ta till sig språk, se sammanhang, och mycket inexakt logik kräver ju inte någon praktisk kritik.
Citat:
Till exempel den som korrekt förutsade var det fanns vatten hade en större chans att slippa dö av uttorkning än den som gjorde en felaktig förutsägelse om var vattnet skulle finnas. Även korrekta förutsägelser av var rovdjur dök upp var viktiga och där dög det inte att lita på gammalt skrock eller instinkter om faunan förändrades.
Vet inte om jag tror på det. Jag tror inte att människor innan aqua communal tänkte sig fram till sina vattenresurser via "korrekta världsbilder". Korrekta förutsäganden är nog viktiga, men för det behövs nog i princip inte mer än lite mönsterigenkänning. Sådan finns ju redan hos vissa djur, och jag tycker det stämmer bättre överens med människans problemlösningsstrategi om man tittar på de människor som inte explicit lärt sig att "ha rätt" genom exempelvis skolsystemet.
Citat:
Enligt det sättet att räkna skulle träd som bara gror vid skogsbränder aldrig ha utvecklats om du utgick från snapshotbilder mellan skogsbränderna.
Nja, jag försöker ju inte påstå att dagens situation är bestående, eller att den kommer bestå tillräckligt länge för att synas i framtidens genpool, jag försöker bara belysa att det vi människor tycker är smart/bra/liknande behöver inte spela in i det naturliga urvalet.
Citera
2018-07-06, 07:07
Medlem
Citat:
Med tanke på hur mycket fel mänskligheten har haft genom historien (och fortfarande har) känns det inte som hela sanningen. Jag tror att våra hjärnor gör mycket annat än att ha rätt.

Det går inte att veta a priori om en hypotes är rätt eller fel. Det selektion för att ha rätt gör är att selektera för förmågan att förkasta hypoteser när de visar sig vara fel.

Citat:
Kunna ta till sig språk, se sammanhang, och mycket inexakt logik kräver ju inte någon praktisk kritik.

Så räcker ju också en konnektivitetsnivå långt under vuxen nivå till språk, så språk kan inte ha selekterat för Homo sapiens moderna hjärnkapacitet.

Citat:
Vet inte om jag tror på det. Jag tror inte att människor innan aqua communal tänkte sig fram till sina vattenresurser via "korrekta världsbilder". Korrekta förutsäganden är nog viktiga, men för det behövs nog i princip inte mer än lite mönsterigenkänning.

Duger inte när miljön förändras kraftigt. Då är korrekta världsbilder bättre på att göra korrekta förutsägelser under många olika omständigheter.

Citat:
Sådan finns ju redan hos vissa djur,

Selektion för att förkasta felaktiga hypoteser betyder inte att alla arter måste ha nått vetenskapligt tänkande. Dels finns det en slump i vilka organismer som får mutationer för det, dels finns det en negativ selektion på hjärnans kostnad i näring som varierar beroende på mattillgång.

Citat:
och jag tycker det stämmer bättre överens med människans problemlösningsstrategi om man tittar på de människor som inte explicit lärt sig att "ha rätt" genom exempelvis skolsystemet.

Vetenskapligt tänkande är en emergent förmåga hos individen, inte något som skolan lär ut. Institutioner har lägre sammankopplingsgrad än hjärnor och kan därmed inte tänka åt individerna.

Citat:
Nja, jag försöker ju inte påstå att dagens situation är bestående, eller att den kommer bestå tillräckligt länge för att synas i framtidens genpool, jag försöker bara belysa att det vi människor tycker är smart/bra/liknande behöver inte spela in i det naturliga urvalet.

Att ha fel kräver definitivt inga stora kostsamma hjärnor.
Citera
2018-07-06, 08:17
Medlem
Visst finns det djur med mycket små hjärnor där sammankopplingsgraden i teorin kan överträffas av en institution men fysiska hjärnor kan potentiellt göras mycket mera sammankopplade än någon institution någonsin kan.
Citera
2018-07-07, 02:13
Medlem
Citat:
Visst finns det djur med mycket små hjärnor där sammankopplingsgraden i teorin kan överträffas av en institution men fysiska hjärnor kan potentiellt göras mycket mera sammankopplade än någon institution någonsin kan.

Vilket förklarar varför inte ens myror med de största samhällena har en kollektiv intelligens som är ens i närheten av flexibiliteten hos något däggdjurs individuella intelligens.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in