2026-07-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Jag kan tycka att skandinaver är ett lämpligt ord att beskriva skandinaver med, men man kan säga vanlig svensk också. "Han är svensk-svensk" har jag hört folk säga ibland, ibland har jag hört "svenne" sägas. Man får säga som man vill, men huvudsaken är väl att dessa människor som spelar för vårat landslag gör det för just landet. Och det tror jag våra gubbar gör. Nu är de kanske inte lika duktiga som Norge men men. Jag hejar på ändå

Ok då kan vi byta ordet "svensk" till "skandinav". Problemet med att göra det är att ordet svensk blir värdelöst. Att förvandla ordet svenskt medborgarskap till svensk betyder att ingen kommer att använda det längre. För det enda det betyder är just om du har medborgarskap i landet, fundera på hur många gånger du har efterfrågat detta i livet när du har undrat om någon är svensk. Troligtvis aldrig.
Citera
2026-07-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Man får ju säga att det är för få svarta i Vasaloppet, innebär det att man får säga att det är för många svarta i svenska landslaget? 🫣

Vet inte vad Schweiz sysslar med men det ser nästan ut som man har börjat med att värva utländska spelare till sitt landslag, ungefär som Qatar?
Jag tror att de flesta är födda i Schweiz. De jag känner till på rak arm (är inget större forbollsfan) är det i alla fall (Xhaka, Manzambi, ..). Embolo kom till Schweiz som 5- ellet 6-åring.
Citera
2026-07-17, 14:49
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Ok då kan vi byta ordet "svensk" till "skandinav". Problemet med att göra det är att ordet svensk blir värdelöst. Att förvandla ordet svenskt medborgarskap till svensk betyder att ingen kommer att använda det längre. För det enda det betyder är just om du har medborgarskap i landet, fundera på hur många gånger du har efterfrågat detta i livet när du har undrat om någon är svensk. Troligtvis aldrig.
Hur orkar du haka upp dig på så onödiga grejer? Kan du inte bara se på fotboll och ha lite kul?
Citera
2026-07-17, 14:55
Medlem
ansluts avatar
Ja, fotboll har blivit en negersport precis som basket. Det är väl det dom klarar av att jaga en boll.
Citera
2026-07-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Hur orkar du haka upp dig på så onödiga grejer? Kan du inte bara se på fotboll och ha lite kul?

Vem är du att bestämma att det här är onödigt för samtliga?

För dig kanske det inte spelar någon roll vilka som spelar i det svenska laget, för andra så har det stor betydelse.

När jag ser Sverige spela, vill jag se mitt folk spela. Finns det inga svenskar i laget är detta inte "Sverige" för mig längre, det är något annat som jag inte känner samhörighet med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in