• 1
  • 2
2018-06-27, 20:45
Medlem
Har lite problem med sexlivet med tjejen min, tänkte höra här om någon har erfarenhet av partnern går på sertralin och minskad sexlust, vad ni isåfall gör åt det?

Vet inte vad mer specifikt jag ska fråga, både tjejen och jag känner att sexlivet är för vagt just nu, och vi båda vill göra något åt det.

Att sluta med sertralin ser inte ut att vara på agendan då det är en ganska viktig medicin för henne
Citera
2018-06-27, 21:17
Bannlyst
Efter att ha läst lite online verkar det vanligt att bli utan sexlust på sertralin. Däremot blir kärringarna galet kåt när dom väl slutar knapra
Citera
2018-06-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Efter att ha läst lite online verkar det vanligt att bli utan sexlust på sertralin. Däremot blir kärringarna galet kåt när dom väl slutar knapra

Låter självklart som en underbar bieffekt av att sluta med det, problemet är bara om frågan hur länge hon finns kvar så att säga efter att ha slutat med medicinen.
Citera
2018-06-27, 21:32
Medlem
Är man, åt 50mg sertralin i flera år.

För mig gick minskningen över en aning med tiden och jag hade då bättre(oftare) sex än innan. Antagligen pga att var mer harmonisk i mig själv.

Ge det några månader iaf.

En annan sak som är lite jobbigt är att, iaf för mig, gjorde sertralin att min penis kändes lite avdomnad. Även den effekten minskade lite med tiden. För en tjej som redan innan hade svårt att komma kan det ju bli jobbigt. Kanske köpa henne en bra klitorisstav, typ en Pocket Rocket eller en Magic Wand?

Har läst om att folk tar sexhelger där de slutar ta sertralin i nån dag bara. Jag vet inte om det hade fungerat för mig, men ni kan ju prova.

Till sist, det finns en medicin som heter Buspiron som ibland används som tillägg för att få tillbaka sexlusten när man går på SSRI.

Och beroende på hur hon mår kanske ni kan byta bort sertralin mot t.ex. Voxra? Voxra har inte alls denna effekt som SSRI har med att man blir lite mer passiv, tappar sexlust, ökar i vikt. Tvärtom faktiskt. Men Voxra passar troligen inte människor som redan har kraftig ångest.

Läs på lite om Buspiron och Voxra(Wellbutrin är ett annat namn) på t.ex. Wikipedia, både den svenska och engelska.
Citera
2018-06-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Är man, åt 50mg sertralin i flera år.

För mig gick minskningen över en aning med tiden och jag hade då bättre(oftare) sex än innan. Antagligen pga att var mer harmonisk i mig själv.

Ge det några månader iaf.

En annan sak som är lite jobbigt är att, iaf för mig, gjorde sertralin att min penis kändes lite avdomnad. Även den effekten minskade lite med tiden. För en tjej som redan innan hade svårt att komma kan det ju bli jobbigt. Kanske köpa henne en bra klitorisstav, typ en Pocket Rocket eller en Magic Wand?

Har läst om att folk tar sexhelger där de slutar ta sertralin i nån dag bara. Jag vet inte om det hade fungerat för mig, men ni kan ju prova.

Till sist, det finns en medicin som heter Buspiron som ibland används som tillägg för att få tillbaka sexlusten när man går på SSRI.

Och beroende på hur hon mår kanske ni kan byta bort sertralin mot t.ex. Voxra? Voxra har inte alls denna effekt som SSRI har med att man blir lite mer passiv, tappar sexlust, ökar i vikt. Tvärtom faktiskt. Men Voxra passar troligen inte människor som redan har kraftig ångest.

Läs på lite om Buspiron och Voxra(Wellbutrin är ett annat namn) på t.ex. Wikipedia, både den svenska och engelska.

Hon har gått på sertralin i fem år, varav ett år med mig i hennes liv
Det har ibland gått en vecka hon inte har tagit det, och inte haft någon efffekt alls på sexlivet/överlag

Men det med sexleksaker är redan prövat, problemet är att få henne att vilja bli "tillfredsställd" alltså suget att dra igång sexakten, själva sexet fungerar bra när det väl händer. Hon har väldigt lätt för att komma.

Får kolla på Buspiron och Voxra!
Citera
2018-06-27, 21:56
Medlem
Är hon deprimerad eller bara ångest? Eller båda två?
Citera
2018-06-27, 22:15
Medlem
Citat:
Är hon deprimerad eller bara ångest? Eller båda två?

Det är tyvärr både och. Mer deprimerad, ångest uppstår ibland.

Hur så?
Citera
2018-06-27, 22:20
Medlem
Bronixs avatar
jag tycker det är tvärtom ökad sexlust alltså
Citera
2018-06-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Det är tyvärr både och. Mer deprimerad, ångest uppstår ibland.

Hur så?

Funderade på om Voxra kan fungera.

Det går alltså att ta Voxra och sertralin samtidigt. Detta borde ge ökad energi och troligen mer sexlust.

Det är så individuellt hur en medicin fungerar. En del som har ångest säger att med Voxra försvann ångesten och de blev normala, andra säger att ångesten blev ännu värre.

Jag tror man helt enkelt får prova.
Citera
2018-06-27, 22:43
Medlem
Citat:
Funderade på om Voxra kan fungera.

Det går alltså att ta Voxra och sertralin samtidigt. Detta borde ge ökad energi och troligen mer sexlust.

Det är så individuellt hur en medicin fungerar. En del som har ångest säger att med Voxra försvann ångesten och de blev normala, andra säger att ångesten blev ännu värre.

Jag tror man helt enkelt får prova.

Går det lätt att få Voxra? Eller är det svårt från läkare att få det utskrivet?
Citera
2018-06-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Går det lätt att få Voxra? Eller är det svårt från läkare att få det utskrivet?

Det beror på hur traditionell er läkare är. Voxra(som inte är en SSRI) i sig är inte så vanligt använt mot depression som SSRI. Men Voxra är godkänt för behandling av depression. Se FASS: https://www.fass.se/LIF/product?user...20060308000076

Det har möjligen större påverkan på patienter än vad SSRI har.
Vanliga biverkningar är minskad aptit, svårt att sova och att blodtrycket höjs en aning.
Förr vad det problem med "seizures", men numera är alla former av substansen i Voxra långsamt frisättande så det är mycket ovanligt med detta även vid 300mg dosering.

Sidospår:
När jag mådde dåligt(utmattad, kronisk migrän, högt blodtryck) för nåt år sedan provade jag massor av mediciner. Mianserin(föregångare till Mirtazapin), Mirtazapin, Citalopram och dess efterföljare, Sertralin, Amitryplin, Cymbalta, Imovan, Propavan, Buspiron, Voxra och säkert nån mer.

Jag var inte deprimerad annat än att jag blev nedstämd av min ständiga värk och orkeslöshet.

Sertralin fungerade ok i typ två år, sedan fick jag en skum känsla av att jag hörde mig själv säga saker som inte var "jag". Lite som att jag stod bredvid mig själv och inte höll med. Därför började jag byta och prova.

Mianserin var en snäll sak man tog på kvällen för att sova. Den hade även en effekt mot depression och ångest under dagen. Mild medicin. Rekommenderar denna över Mirtazapin som verkar göra en till en trött, likgiltig zombie trots att alla tycker den är så bra.

Cymbalta fungerade nog bäst. Kände mig lugn och harmonisk. Den hade även effekt mot värk om än svag sådan.

Voxra fungerade jättebra i typ 5 månader. Under den tiden var mitt största problem att jag kanske var lite för intensiv. Men det var kul att vara energisk och kreativ och sitta och skriva saker. Efter 5 månader kände jag hur jag faktiskt fick en depression. Känslan var hopplöshet, som att sitta längst ner i en djup mörk brunn och se livet som en ljus cirkel högt där ovan. Jag slutade med Voxra och mådde bättre inom en rätt kort tid.

Grundorsaken till mitt mående var något annat, väldigt lågt testosteron. Nu får jag behandling och behöver egentligen bara Imovan för att sova emellanåt. Hade jag haft normala nivåer av testosteron hade jag kanske inte glidit in i en depression med Voxra. Det är iaf vad jag tror. Jag speedade en utmattad kropp och det fungerade ett tag.

Men kanske därför jag kände att ingen medicin "bet" på den konstiga utmattning- och värk-känsla jag hade i kroppen och att jag därför ville byta medicin.

Jag forskade själv, och läste på om varje medicin så jag kunde motivera mig inför min läkare och hade sällan problem med att få prova. För att få Voxra sa jag nåt i stil med att jag hade behövt den extra energin Voxra verkar ge. Min läkare kontrade med mitt blodtryck och jag kontrade med att vi kan väl prova Voxra och monitorera mitt blodtryck och eventuellt justera blodtrycksmedicinen. Man kan förstå att Voxra inte är förstahandsval. Högt blodtryck är inte att leka med.
Senast redigerad av blublang 2018-06-27 kl. 23:10.
Citera
2018-06-27, 23:11
Medlem
grondans avatar
Tjena,

Tjejen min har knaprat i 10 år. Har sex kanske 2 ggr om året. VÄLKOMMEN!
Vad har hon för dos? Kanske tänka på att öka dosen ifall hon inte mår bra?

Vi tänker ofta på att man kanske skulle öka dosen, men det hjälper ju inte i längden... Ifall du älskar henne, försök lösa problemet istället för att tänka på sexet. Min tjej åkte till "Baravara" Ett rehab i Rättvik. Efter hon hade varit där så var det första gången jag fick se henne le på 2 år. Kika gärna in på deras hemsida, bara att googla.

Ifall någon här har bättre medicin mot ångest som inte påverkar sexlusten så är jag tacksam för tips! Är trött på att köra solo om kvällarna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in