Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Allvarligt, vad är det som driver er att hacka så på Robin Olsen? Att många svenskar är självhatare är väl inget nytt, men varför detta drev mot vår landslagsmålvakt? Minsta lilla tabbe så sätter ni knivarna i honom. Han har gjort utmärkta insatser i landslaget, inte minst i VM och kvalet, och själv gläder jag mig åt att han numera spelar i en storklubb i Serie A och känner inget som helst behov av att trycka ned honom.
Tror inte jag skrivit tidigare i tråden, men kan ge mina 5 cent på varför jag är snabb att kritisera/nyansera Olsen som målvakt.
Enda sedan dubbelmötet med Italien i playoff har bilden av vår mäktige burväktare som någon slags världsmålvakt försökt etablerats. Efter flytten till Roma, som var desperata efter en ersättare till Alisson, har den förstärkts. Vet inte om jag sett det skrivas rakt ut, men han är vår näste superswede, en av dem som ska fylla utrymmet Zlatan kommer lämna efter sig.
Och från det jag sett av Robin Olsen är den bilden rakt igenom falsk. Olsen är en okej målvakt. Internationellt sett en två plus-målvakt, tre plus en bra dag. Inget märkvärdigt i någon aspekt, inte skrämmande dålig på något moment heller.
Mot Italien hade han otroligt mycket tur. Hans nerver var utanpå tröjan, han lämnade värdelösa returer, tog många felbeslut och sparkade inspark efter inspark direkt till inkast. Men Sverige och Olsen hade flytet de matcherna och då började myten om Olsen som en supermålvakt spinnas.
Det stör mig kort sagt när AB och fotbollskanalen försöker spinna bilden av Olsen till något han inte är. Att det är han som är stjärnan i Roma som bär dem till segrar.
Inget av detta är såklart Olsens eget fel. Han kan bara göra sitt bästa på planen. Att han fick ett erbjudande av Roma var tur med timingen för hans del, klart han ska ta den chansen.
Men när jag läser de här okritiska, falska bilderna av Olsen, då går jag igång. Nej, han är inte en världsmålvakt. Nej, han är inte kungen av Rom. Nej, han är ingen stjärna. Han är en OK målvakt and that's it, det är så det bör beskrivas.
Enligt Transfermarkt är Robin Olsen på plats 46 vad gäller målvakter i marknadsvärde, i samma prisklass som Simon Mignolet och Loris Karius. Sounds about right.