2019-01-27, 21:54
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Haha det var ju ännu värre än jag trodde. Kolla Robins clowninsats här. Vid första stolpen dessutom.

https://streamable.com/54jkw
Wow. Det där kan väl inte ens fake news-media vinkla till nåt annat än en jättetabbe.
Citera
2019-01-28, 13:32
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Haha det var ju ännu värre än jag trodde. Kolla Robins clowninsats här. Vid första stolpen dessutom.

https://streamable.com/54jkw

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Wow. Det där kan väl inte ens fake news-media vinkla till nåt annat än en jättetabbe.
Nja, riktigt så snabb kan man nog inte vara på att döma ut det så mycket. Visst ser det riktigt illa ut men det skulle ju kunna vara så att försvararen styr skottet. Omöjligt att se från den vinkeln men jag tycker att man kan ana en liten rörelse neråt höger just i skottögonblicket från Robin. En styrning gör det väldigt mycket svårare.
Citera
2019-01-28, 16:44
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nja, riktigt så snabb kan man nog inte vara på att döma ut det så mycket. Visst ser det riktigt illa ut men det skulle ju kunna vara så att försvararen styr skottet. Omöjligt att se från den vinkeln men jag tycker att man kan ana en liten rörelse neråt höger just i skottögonblicket från Robin. En styrning gör det väldigt mycket svårare.

”Både italienska Eurosport och Calciomercato ger svensken svaga 4,5 i betyg och utser honom till planens sämste spelare.

”En mardröm. Två av målen som Atalanta gjorde är hans misstag. På Castagnes nick tar det hundra år att kasta sig och på Zapatas 3–3-mål är det svårt att förstå varför han inte ingriper. Kanske luras han av en liten touch på Manolas, men det är fortfarande hans misstag”, skriver Eurosport.

”Måste ha bättre koll på sina stolpar”, fortsätter Calciomercato.”
Citera
2019-01-28, 18:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Allvarligt, vad är det som driver er att hacka så på Robin Olsen? Att många svenskar är självhatare är väl inget nytt, men varför detta drev mot vår landslagsmålvakt? Minsta lilla tabbe så sätter ni knivarna i honom. Han har gjort utmärkta insatser i landslaget, inte minst i VM och kvalet, och själv gläder jag mig åt att han numera spelar i en storklubb i Serie A och känner inget som helst behov av att trycka ned honom.
Citera
2019-01-28, 18:08
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Allvarligt, vad är det som driver er att hacka så på Robin Olsen? Att många svenskar är självhatare är väl inget nytt, men varför detta drev mot vår landslagsmålvakt? Minsta lilla tabbe så sätter ni knivarna i honom. Han har gjort utmärkta insatser i landslaget, inte minst i VM och kvalet, och själv gläder jag mig åt att han numera spelar i en storklubb i Serie A och känner inget som helst behov av att trycka ned honom.
Han har gjort bra ifrån sig i Roma också men nu har han haft några dåliga matcher i rad, så vi får se hur det går.
Citera
2019-01-28, 21:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
”Både italienska Eurosport och Calciomercato ger svensken svaga 4,5 i betyg och utser honom till planens sämste spelare.

”En mardröm. Två av målen som Atalanta gjorde är hans misstag. På Castagnes nick tar det hundra år att kasta sig och på Zapatas 3–3-mål är det svårt att förstå varför han inte ingriper. Kanske luras han av en liten touch på Manolas, men det är fortfarande hans misstag”, skriver Eurosport.

”Måste ha bättre koll på sina stolpar”, fortsätter Calciomercato.”
Jag sa inte att det var en bra insats, bara att det inte går att döma ut den insatsen så hårt på dom bilderna.

Citat:
Kan bara hålla med..
Citera
2019-01-28, 22:55
Medlem
Citat:

Jag tror att det kommer ifrån att Aftonbladet & co dillar om Robin Olsens Roma. Naturligtvis lite orättvist mot honom eftersom det inte är han själv som har storhetsvansinne.

Obs jag drar dessa slutsatser utifrån tråden, eftersom jag inte använder svensk media när det gäller italiensk fotboll.
Citera
2019-01-29, 07:35
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:

Tror inte jag skrivit tidigare i tråden, men kan ge mina 5 cent på varför jag är snabb att kritisera/nyansera Olsen som målvakt.

Enda sedan dubbelmötet med Italien i playoff har bilden av vår mäktige burväktare som någon slags världsmålvakt försökt etablerats. Efter flytten till Roma, som var desperata efter en ersättare till Alisson, har den förstärkts. Vet inte om jag sett det skrivas rakt ut, men han är vår näste superswede, en av dem som ska fylla utrymmet Zlatan kommer lämna efter sig.

Och från det jag sett av Robin Olsen är den bilden rakt igenom falsk. Olsen är en okej målvakt. Internationellt sett en två plus-målvakt, tre plus en bra dag. Inget märkvärdigt i någon aspekt, inte skrämmande dålig på något moment heller.

Mot Italien hade han otroligt mycket tur. Hans nerver var utanpå tröjan, han lämnade värdelösa returer, tog många felbeslut och sparkade inspark efter inspark direkt till inkast. Men Sverige och Olsen hade flytet de matcherna och då började myten om Olsen som en supermålvakt spinnas.

Det stör mig kort sagt när AB och fotbollskanalen försöker spinna bilden av Olsen till något han inte är. Att det är han som är stjärnan i Roma som bär dem till segrar.

Inget av detta är såklart Olsens eget fel. Han kan bara göra sitt bästa på planen. Att han fick ett erbjudande av Roma var tur med timingen för hans del, klart han ska ta den chansen.

Men när jag läser de här okritiska, falska bilderna av Olsen, då går jag igång. Nej, han är inte en världsmålvakt. Nej, han är inte kungen av Rom. Nej, han är ingen stjärna. Han är en OK målvakt and that's it, det är så det bör beskrivas.

Enligt Transfermarkt är Robin Olsen på plats 46 vad gäller målvakter i marknadsvärde, i samma prisklass som Simon Mignolet och Loris Karius. Sounds about right.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-01-29 kl. 07:39.
Citera
2019-01-29, 09:41
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Om du läser lite i tråden så kommer du att märka att vi inte vänder oss emot Robin Olsen som målvakt elle person, utan snarare den absurda rapporteringen i svenska medier kring hur det går för honom i Roma.

Ett axplock av mina inlägg i denna tråd där jag har ifrågasatt svensk Olsen-rapportering:

Citat:
Någon mer som finner rapporteringen kring Robin Olsens insatser i Roma-dressen parodisk? Man ser rubriker som "Robin Olsen hyllad", "Robin Olsens jättematch", "Robin Olsen bidrar till enorm skräll", m.m. När man sedan går in och tittar på resultaten så har Roma förlorat med 0-3 eller spelat 1-1 borta mot Lazio. Inte en enda gång har Olsen ens hållit nollan under sina "jättematcher".

Citat:
Kan någon objektivt svara på ifall Robin Olsen gör det bra i Roma eller inte? De svenska tidningarna fortsätter ösa beröm över honom samtidigt som de konstaterar att han "räddade 6 av Real Madrids 8 försök". Det är ju ändå bara en räddningsprocent på 75%.

Citat:
Fy fan för Sportbladets Olsen-rapportering:
Citat:
Robin Olsen – Cristiano Ronaldo 3–0.

Svensken gjorde flera högklassiga räddningar i toppmötet i Serie A.

Men Roma förlorade ändå matchen med 1–0 sedan Mario Mandzukic frälst hemmalaget.
Andra skribenter i tråden har uttryckt liknande funderingar och tankar. Jag har inte sett någon vilja Robin Olsen något ont.
Citera
2019-01-29, 10:23
Medlem
LordLancasters avatar
Har inget emot Olsen (han verkar till och med sympatisk) men när Aftonbladet skriver ”3–0 för Olsen mot Ronaldo” efter att Roma förlorat matchen och påstår att han ”är redo för precis vilken nivå som helst” behövs lite balans.
Citera
2019-01-29, 10:36
Medlem
Citat:

Mitt första inlägg i tråden, men snälla att sätta han på en piedestal efter VM och insatsen i kvalet så här lång tid efter är bara löjligt. Han är inte tillräckligt bra för Roma, det är tydligt att sedan media försöker förvandla honom till en klubblegend blir ju bara absurt.
Citera
2019-01-29, 14:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Mitt första inlägg i tråden, men snälla att sätta han på en piedestal efter VM och insatsen i kvalet så här lång tid efter är bara löjligt. Han är inte tillräckligt bra för Roma, det är tydligt att sedan media försöker förvandla honom till en klubblegend blir ju bara absurt.

Bäst att du meddelar Roma det då, eftersom de tydligen inte alls ser vad du ser utan först köper honom och sedan envisas med att låta honom spela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in