Citat:
Ursprungligen postat av
redmoon-cat
John Stuart Mill, liberal upplysningsfilosof och framträdande politiker i det viktorianska Storbritannien, påstod att han hellre var en ”olycklig Sokrates än ett tillfredställt svin.
Vad tycker du?
Detta är en sann hedonistisk utilitarism.
Oj, det där var en väldigt stor kontrast i hans uttalande.
Jag kan väl säga såhär, efter att jag har läst
Socrates in the Apology av
C D C Reeve, så skulle jag med all vishet vilja se vad han ser, känna vad han känner (Socrates).
Visst kan man bli bemöt som en jävligt arrogant jävel om den som pekar fingret är en ignorant jävel.
Socrates själv hade ju blivit spådd av ett orakel från Delphi vilket hävdade att han var den visaste mannen på jorden, vilken han förtydligade genom att säga att han måste vara visare än andra i och med att han hade vetskap i att veta att han inte visste något.
Och han hade då som "uppdrag" eller rättare sagt ett kall att ifrågasätta de som påstod sig vara "visa" genom vissa utfrågningar som han var väldigt bra på att göra för att försöka se om den påstådda visheten var ignorans, argumentationstekniker utan dess like vilket skulle ha suttit fint fint i dagens samhälle, men Socrates var dock inte hänsynslös så jag vette fan om det skulle ha varit så smart att vara en "prekär socrates" som skulle försöka få dessa stor herrar/kärringar ner på jorden.
Gillar dock inte ordet liberal, kastar det i samma papperskorg som "genusvetenskap".