• 1
  • 2
2018-06-27, 19:35
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Bättre..i vems ögon?. Vad skulle du helst vara.? För mig är det inte lycklig..att vara lycklig..men heller inte veta för mycket..för att passa in..kan vara viktigt.
Citera
2018-06-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
John Stuart Mill, liberal upplysningsfilosof och framträdande politiker i det viktorianska Storbritannien, påstod att han hellre var en ”olycklig Sokrates än ett tillfredställt svin.

Vad tycker du?

Detta är en sann hedonistisk utilitarism.

Oj, det där var en väldigt stor kontrast i hans uttalande.

Jag kan väl säga såhär, efter att jag har läst Socrates in the Apology av C D C Reeve, så skulle jag med all vishet vilja se vad han ser, känna vad han känner (Socrates).
Visst kan man bli bemöt som en jävligt arrogant jävel om den som pekar fingret är en ignorant jävel.

Socrates själv hade ju blivit spådd av ett orakel från Delphi vilket hävdade att han var den visaste mannen på jorden, vilken han förtydligade genom att säga att han måste vara visare än andra i och med att han hade vetskap i att veta att han inte visste något.
Och han hade då som "uppdrag" eller rättare sagt ett kall att ifrågasätta de som påstod sig vara "visa" genom vissa utfrågningar som han var väldigt bra på att göra för att försöka se om den påstådda visheten var ignorans, argumentationstekniker utan dess like vilket skulle ha suttit fint fint i dagens samhälle, men Socrates var dock inte hänsynslös så jag vette fan om det skulle ha varit så smart att vara en "prekär socrates" som skulle försöka få dessa stor herrar/kärringar ner på jorden.

Gillar dock inte ordet liberal, kastar det i samma papperskorg som "genusvetenskap".
Citera
2018-06-28, 01:52
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
John Stuart Mill, liberal upplysningsfilosof och framträdande politiker i det viktorianska Storbritannien, påstod att han hellre var en ”olycklig Sokrates än ett tillfredställt svin.

Vad tycker du?

Jag har mycket svårt att föreställa mig Sokrates olycklig. Det låter som en självmotsägelse. (Även om han nu hade en jävla häxa till hustru, men han var nog inte hemma så mycket. )
Citera
2018-06-28, 17:06
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Sokrates var inte upplyst.
En upplyst människa är varken olycklig eller lider.

Stor visdom, stor sorg. Mer kunskap, mer plåga. - Predikaren
Citera
2018-06-28, 17:51
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Stor visdom, stor sorg. Mer kunskap, mer plåga. - Predikaren
Säkert, men det är inte att vara upplyst.
Citera
2018-06-28, 23:11
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Säkert, men det är inte att vara upplyst.

Jadu, när jag var i norra Indien fick jag möte med en sadhu som säkert både var upplyst (extrem vidsynthet) och befrias från moksha. Men... hur ofta han hade Kul, han hade aldrig haft sex.

Säkert bolmade han på en chillum ibland. Det gör dock inte livet till en bevågenhet.
Citera
2018-06-29, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Jadu, när jag var i norra Indien fick jag möte med en sadhu som säkert både var upplyst (extrem vidsynthet) och befrias från moksha. Men... hur ofta han hade Kul, han hade aldrig haft sex.

Säkert bolmade han på en chillum ibland. Det gör dock inte livet till en bevågenhet.
Upplysning är upptäckten om hur allting ligger till. Det är oberoende av vad som sker eller inte sker.
Citera
2018-06-29, 02:21
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Då kan vi nog börja med att definiera lycka.

Käre vän.
Där slog du huvudet på spiken (eller hur man nu säger) och tog tråden till en ny nivå.

Vad är egentligen lycka?
Är det inte en väldigt individuell grej?

Jag menar, en sak som gör mig personligen lycklig kanske uppfattas av andra som både jobbig och omoralisk.
Väldigt svår fråga att besvara.

MVH/Gnomegirl
Citera
2018-06-29, 18:56
Medlem
Varangians avatar
Lycka är att överkomma hinder. Hinder orsakar ofta lidande. Så om du inte har något lidande att överkomma som hedonist så kan man inte vara speciellt lycklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in