2018-11-23, 17:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
https://www.dn.se/nyheter/sverige/va...ar-kvinnan-ga/

Vad i artikeln ovan som skall visa på att "Tyras" egna ord bevisar att mannen saknar uppsåt framgår inte av Expressens artikel.

I kvinnans beskrivning av våldtäkten finns en passage där hon undrar om vad han tänkte och om han möjligen kan ha trott... ( underförstått att hon var med på det, min kommentar).
Citera
2018-11-23, 17:28
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
2 st anmälningar? Klart killen är ett svin, hoppas att det går att fastställa domen bara.
Hoppas du inte är nämndeman eller arbetar inom rättsväsendet.
Citera
2018-11-23, 17:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rättegångar kan alltid ta oväntade vägar, men det är svårt att tro att detta är annat än ett sista desperat drag av den i tingsrätten dömde Peter Plewinski som kommer att lyckas skjuta upp domen, men inte ändra den till friande i en eventuellt ny rättegång. Men visst är det en framgång för försvaret att det i alla fall finns utsikter till en förnyad prövning med ny tillåten bevisning.

Varför tillåter då Svea hovrätt denna bevisning på det här sena stadiet? Hade en icke-jurist fått samma fördel här?
Citera
2018-11-23, 18:35
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o7rox7
Är inte särskilt bevandrad i det juridiska så det är mycket möjligt att jag missat något, men det förs stundtals ganska så bisarra resonemang, t.ex. följande på s 56:

Det här med att hon inte vill erkänna otrohet mot sin pojkvän är alltså inget som man ens kan föreställa sig som ett skäl? Lägg därtill alla andra tveksamheter kring hur hon släppte in honom, de första SMSen hon skrev, etc. Hennes berättelse ges full trovärdighet för att hon minns detaljer som raspande av strumpbyxor och gatlyktor (som att det inte är möjligt att blanda verkliga upplevelser med påhitt) medan man i bevisvärderingen av GMs berättelse noterar att den är "lite mekanisk". Man går alltså helt och hållet på BOs berättelse i bedömningen att GMs skuld "är ställd utom rimligt tvivel" eftersom GMs egna berättelse "inte påverkar värdet av åklagarens bevisning".

Ställer mig ärligt talat ganska tveksam till att en enda persons historia (med flera framtvingade förklaringar och efterkonstruktioner) ska kunna ligga till grund för en våldtäktsdom. I teorin är det möjligt för vilken tjej som helst att sätta dit vilken kille som helst (ännu mer nu iom samtyckeslagen) så länge hon kan konstruera en mer trovärdig historia (dvs mer detaljer och innehåll).

Jag reagerar också väldigt starkt på det, särskilt hur domstolen kategoriskt avfärdar honom och hans version som efterhandskonstruktioner och logiska brister. Som exempel nämns att sällskapet skulle ha märkt om GM och BO hade haft längre ögonkontakt än brukligt (för sånt händer ju aldrig diskret och alla i onyktra sällskap har ju stenkoll), att boka tre taxibilar av vänlighet för att sällskapet skulle åt olika håll (är uppenbart en del i hans våldtäktsplan) och hårtussar i golvbrunnen kan inte hamna där av andra skäl än hårslitning. Jag blev inte alls övertygad. Det är inte praktiskt taget uteslutet att det inte gått till på det sätt han hävdat.
Citera
2018-11-23, 19:13
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
https://www.expressen.se/nyheter/bro...m-rattegangen/

Den dömde mannen åberopar alltså ny bevisning och kräver att rättegången tas om med nya ledamöter därför att de gamla blivit jäviga då de redan tagit ställning i skuldfrågan. Domen är uppskjuten av Svea hovrätt i väntan på beslut angående det sistnämnda, medan det redan är beslutat att den nya bevisningen skall avhandlas.

Den nya bevisningen rör sig om dels den åtalades digitala dagbok där det skall finnas anteckningar om relevanta saker under den tid fallet berör - man kan fråga sig varför mannens advokat inte tagit upp det tidigare om det är relevant - och dels om målsägandens uttalanden i DN i tisdags 20/11 som skall visa att den åtalade enligt kvinnan själv saknar uppsåt.

Kanske även något mer. Någon som har direktiv information från domstolen om den saken?

Han kanske inte var på plats, enligt den digitala dagboken?
Citera
2018-11-23, 19:55
Medlem
Julskinkatos avatar
Oavsett hur det ligger till med skuldfrågan i fallet så var det på slemmet Victor Bankes byrå. Victor banke som likt en massa andra äckliga parasiter gör stooora pengar på asylbranchen. Han gör reklam genom att sladdra massa vänsterskit på twitter osv, bästa kompis med batikhäxorna... Osv
Det säger rätt mkt om hur grund värdegrunden är hos banke etc när nån snaskig praktikant blir våldtagen av nån snaskig slemmo och Bankes polare
Citera
2018-11-23, 19:55
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag kan förstå om man på något sätt är i samma sociala sammanhang, samma umgängeskrets etc. En anmälan leder till ifrågasättande, gemensamma bekanta ska ta ställning och oavsett hur de göreller inte så blir det tämligen obekvämt. Rättsprocessen blir antagligt jäkligt jobbig etc. Efter processen riskerar man få stå "till svars" i oändlighet för att man anmälde. Så har man inte blivit särskilt fysiskt skadad så kan jag ha full förståelse för om man låter bli och bara konsekvent undviker killen så långt det är möjligt. Det sociala stigmat av att anmäla kan kanske vara värre än att vara brottsoffer som sådant.

Vad menar du är "opportunistiskt" för att man väljer att inte anmäla?
Du har rätt, konstigt ordval, vet inte varför jag skrev så. Jag menar ”karriärist”.
Citera
2018-11-23, 20:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickSickSick
Du har rätt, konstigt ordval, vet inte varför jag skrev så. Jag menar ”karriärist”.

På vilket sätt är man "karriärist" för att man skulle välja att inte anmäla en våldtäkt?
Citera
2018-11-23, 22:48
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
På vilket sätt är man "karriärist" för att man skulle välja att inte anmäla en våldtäkt?
Tja, därför att chansen till en karriär kan gå förlorad.

Vill du veta hur man kokar vatten med?
Citera
2018-11-23, 23:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tja, därför att chansen till en karriär kan gå förlorad.

Vill du veta hur man kokar vatten med?

Nej, men jag beskrev några ingridienser, om ett eventuellt mörkertal, som gör att en kvinna kanske inte anmäler men har svårt att passa in opportunism eller karriär i detta. I det aktuella fallet så jobbade de på samma arbetsplats och BO var ny men generellt behöver inte karriäraspekten vara speciellt framträdande. Processen i sig kan väl vara tillräckligt jobbig, än mer om man har gemensam bekantskapskrets.
Hur menar du att chansen till en karriär går förlorad för att en våldtagen inte talar om det och låter bli att anmäla? Ska våldtäktsmannen sprida rykte om den våldtagna att hon inte respekterar lagstiftning och är anarkist eller vad? Våldtäkt sker ju mer sällan inför vittnen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-23 kl. 23:07.
Citera
2018-11-23, 23:14
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Oavsett hur det ligger till med skuldfrågan i fallet så var det på slemmet Victor Bankes byrå. Victor banke som likt en massa andra äckliga parasiter gör stooora pengar på asylbranchen. Han gör reklam genom att sladdra massa vänsterskit på twitter osv, bästa kompis med batikhäxorna... Osv
Det säger rätt mkt om hur grund värdegrunden är hos banke etc när nån snaskig praktikant blir våldtagen av nån snaskig slemmo och Bankes polare

Dessa skenheliga översittar slem är av den absolut värsta sorten, friar gärna asylsökande våldtäktsmän men känner inte färg för sina egna anställda, man backar upp med allas lika värde grunden , tror dom alla knarkar Benzo för att sova gott.
Citera
2018-11-23, 23:17
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Nej, men jag beskrev några ingridienser, om ett eventuellt mörkertal, som gör att en kvinna kanske inte anmäler men har svårt att passa in opportunism eller karriär i detta. I det aktuella fallet så jobbade de på samma arbetsplats och BO var ny men generellt behöver inte karriäraspekten vara speciellt framträdande. Processen i sig kan väl vara tillräckligt jobbig, än mer om man har gemensam bekantskapskrets.
Hur menar du att chansen till en karriär går förlorad för att en våldtagen inte talar om det och låter bli att anmäla? Ska våldtäktsmannen sprida rykte om den våldtagna att hon inte respekterar lagstiftning och är anarkist eller vad? Våldtäkt sker ju mer sällan inför vittnen.
Men i så fall skrev du fel i inlägget jag citerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in