Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-26, 23:09
  #1
Medlem
vad är mest praktist?
och gasolvärmare eller fotogendrivna element?
Citera
2018-06-27, 01:13
  #2
Medlem
Japhys avatar
Inget. Du dör då. Syrebrist pga förbränningen och kolmonoxid pga låg temp. Folk får förklara för dig.
Citera
2018-06-27, 03:54
  #3
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Inget. Du dör då. Syrebrist pga förbränningen och kolmonoxid pga låg temp. Folk får förklara för dig.

Nu vet vi ju inte vad ts menar med "inomhus", han kanske skall kocka i globen eller är kompetent nog att fixa ventilationen.

Men visst är kolmonoxid nåt man skall vara medveten om.

Jag har använt spritkök inomhus och det fungerar. Men skaffa dig som sagt inte kolosförgiftning.
Citera
2018-06-27, 04:04
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Verkar som om TS har läst broschyren "om kriget kommer"..
Spritkök (typ stormkök för campingbruk) är normalt sett inga större problem i välventilerade rum, effekten är för liten. Gasolvärmare finns olika,finns de som är godkända för inomhusbruk givetvis, men en terrassvärmare är direkt livsfarlig.
Citera
2018-06-27, 07:17
  #5
Medlem
borrizs avatar
Folk har haft fotogendrivna element i sin bostad ända sedan AGA-spisens intåg, detta utan att drabbas av någon form av kolos-förgiftning.
Citera
2018-06-27, 07:33
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Verkar som om TS har läst broschyren "om kriget kommer"..
Spritkök (typ stormkök för campingbruk) är normalt sett inga större problem i välventilerade rum, effekten är för liten. Gasolvärmare finns olika,finns de som är godkända för inomhusbruk givetvis, men en terrassvärmare är direkt livsfarlig.


Om kriget kommer så kommer det bli svårt att få tag i fotogen och gasol
Citera
2018-06-27, 07:39
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Om kriget kommer så kommer det bli svårt att få tag i fotogen och gasol

Japp, om man inte bunkrat upp i garaget innan. Det är väl bara meningen att man ska ha beredskap för typ 2 veckor eller något sådant, inte för "30-åriga kriget"..
Citera
2018-06-27, 09:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Folk har haft fotogendrivna element i sin bostad ända sedan AGA-spisens intåg, detta utan att drabbas av någon form av kolos-förgiftning.
Fotogenkaminer av typ Husqvarna Warmwind anslöts till skorsten och gav ingen koloxidfara.
Värma bostaden med fotogen eller gasol som eldas direkt inne är fantasier. Man använder ett fotogenkök för att värma maten. Börjar temperaturen inne gå ned mot noll tappar man ur vattnet ur värmesystemet och väntar på bättre tider.
Citera
2018-06-27, 15:20
  #9
Medlem
tack för alla svar! jag har tänkt som uppvärmning i lägenhet(1) gasol verkar bra-om krisen kommer.
Citera
2018-06-30, 00:05
  #10
Medlem
Västkustskts avatar
Man kan ju köpa gasolhällar till köket, så det kan inte vara nån fara att använda inne. Jag har själv tänkt att köpa både induktionshäll och gasolhäll till köket när jag renoverar.
Citera
2018-06-30, 16:29
  #11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Man kan ju köpa gasolhällar till köket, så det kan inte vara nån fara att använda inne. Jag har själv tänkt att köpa både induktionshäll och gasolhäll till köket när jag renoverar.
Köket har ventilation (med eller utan köksfläkt) ovanför värmehällen där alla obehagligheter (matos och kolos) ventiliteras ut.
Citera
2018-07-05, 12:26
  #12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Inget. Du dör då. Syrebrist pga förbränningen och kolmonoxid pga låg temp. Folk får förklara för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Värma bostaden med fotogen eller gasol som eldas direkt inne är fantasier. Man använder ett fotogenkök för att värma maten. Börjar temperaturen inne gå ned mot noll tappar man ur vattnet ur värmesystemet och väntar på bättre tider.

Jag använder regelbundet en gasolkamin för inomhusbruk för att bibehålla komfortvärme dygnet runt i mitt strömlösa fritidshus (30m2) och hade det inte varit jämförelsevis dyrt med gasol i kompositflaskor så hade jag helt struntat i vedeldningen åtminstone under sommar och höst:

https://www.bygghemma.se/tradgard-oc...BoCn_kQAvD_BwE

Tidigare hade jag en POD-kamin (dvs fotogen) i något år för samma syfte. Fungerade lika bra och var billigare i drift men orkade inte hålla på att blaska med fotogendunkar.

Dvs vill man upprätthålla beredskap så går det naturligtvis utmärkt att använda bägge alternativen i en vanlig lägenhet, se bara till att inte stänga var enda ventilationsutgång så det inte blir kvavt och otrevligt. Ställ upp vädringsfönstret om nödvändigt.

En POD-kamin och 60 liter fotogen i källarförrådet så kan du hålla hyfsad värme i en liten lägenhet (eller åtminstone ett rum) i 10-14 dagar även under vintern, bonus med Podden är att det går att värma vatten/mat på den:

https://www.tradera.com/item/344594/...sene-stove-nos
__________________
Senast redigerad av DaEzz 2018-07-05 kl. 12:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback