Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Sen vet jag inte riktigt var du just fått max 6 månader ifrån?.
Fotboja kan inte utgöra mer än maximalt sex månader av fängelsetiden, enligt kv:s hemsida.
En kamrat satt fyra år (av ett sex-årigt fängelsestraff). Han avtjänade maximal del i fotboja. Det var dom sista sex månaderna av de två tredjedelarna. Den totala tiden i fängelse blev alltså 3,5 år.
Tito Beltran borde uppfylla kraven.
Han har inga drog eller alkoholproblem.
Ordnade förhållanden i övrigt.
Egen försörjning. (om än inte sysselsättning)
Dessutom har han barn vilket är ett starkt vägande skäl i frivårdens bedömning.
Det som saknas är möjligen sysselsättning, men det är ju lätt att ordna (studier eller vad som helst).
Överfallet på en häktesvakt kan också ligga honom i fatet.
Plus att TB verkar vara en person som folk instinktivt ogillar. Sådant färgar nog omdömmen och utlåtanden.
Angående domen mot TB så tycker jag som ganska många andra verkar tycka.
Det är sjukt att någon kan dömmas på sådana bevis.
Barnflickan traskar in i hans hotellrum. Klär av sig. Lägger sig i hans säng. Allt frivilligt.
Sen har dom sex. Det är tydligen inte frivilligt. Men hon väntar åtta år med att berätta det. Och "vittnena" väntar också åtta år.
Vittnesmålet består dessutom bara av att dom har sett barnflickan vara upprörd. (Inte att hon talar om någon våldtäkt).
Marie Lundkvists reaktion vid händelsen var att skälla på TB för att han hade "satt på" hennes barnflicka. Vilket hon senare förklarade med att hon, till skillnad från resten av svenska folket, anser att "sätta på" betyder samma sak som att våldta.
För att detta inte ska framstå som ett försvarstal för TB så avslutar jag med att tillägga att mannen verkar vara ett äckel och han har också haft ett rykte om sig långt innan detta.
Övergreppet mot den fem-åriga flickan förtjänar dessutom, mer än väl, de två och ett halvt år som han dömdes till sammanlagt.
(TB fick ju 2 år för den tveksamt bevisade våldtäkten på Maria Lundkvists barnflicka. Men bara ett halvår för det betydligt bättre bevisade övergreppet på en femårig flicka och hoten mot hennes familj efteråt).
Slutsats: Rätt man i fängelse. Men på helt sjuka grunder.