Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-24, 13:35
Medlem
Har lite problem med min kyl (som sitter ihop med frysen), det bildas is på den innersta väggen av den. Förut blev det en jättestor isklump där, vilket även ledde till att frysen inte var kall nog, var mellan -5 och -10. Jag gjorde en avfrostning av den i vintras, isklumpen försvann, och frysen började fungera normalt igen.

(Ingen aning om varför is i kylen påverkar frysen negativt, men någon koppling verkar ju finnas då den fungerade mycket bättre efter avfrostning.)

Nu har det bildats is på väggen i kylen igen. Inte alls en lika stor klump som det var förut, men det är kanske bara en tidsfråga.

Så min fråga är, bör man avfrosta direkt så kylen drabbas av isbildningar? Är is i kylen skadligt för kylen?

Hur ofta är normalt att behöva avfrosta?
Citera
2018-06-24, 13:38
Medlem
53....so whats avatar
direkt...? bara om du inte kan stänga dörren.
Citera
2018-06-24, 13:45
Medlem
53....so whats avatar
...... annars e de väl bra om man gör det vid behov. som du själv upptäckte funkar kylan bättre direkt efteråt. Kolla att tätningslisten är hel och ren, kan låta lite om kylen när du stänger dörren, då luft sugs in via listen då luften i skåpet komprimeras eller att det knakar lite i listen om den är tät.
Om is är skadligt? nä, har aldrig sett att en kyl kan frysa sönder, men däremot om kompressorn behöver jobba i onödan p.g.a. att dörren inte tätar, kan denna lägga av.
Senast redigerad av 53....so what 2018-06-24 kl. 13:51.
Citera
2018-06-24, 13:47
Moderator
Trixtons avatar
Du kanske har en otät dörrlist så att det kommer in varm luft utifrån hela tiden? Då måste kompressorn jobba hårt för att hålla nere temperaturen, och det kan bildas is. Största nackdelen är väl för din plånbok, då kylskåpet lär dra massor av ström i onödan om det är på det viset. Rent teoretiskt så finns det väl en risk att det börjar brinna också.

Frosta av du, men kolla varför det blir is också. Börja med listen.
Citera
2018-06-24, 13:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Har lite problem med min kyl (som sitter ihop med frysen), det bildas is på den innersta väggen av den. Förut blev det en jättestor isklump där, vilket även ledde till att frysen inte var kall nog, var mellan -5 och -10. Jag gjorde en avfrostning av den i vintras, isklumpen försvann, och frysen började fungera normalt igen.

(Ingen aning om varför is i kylen påverkar frysen negativt, men någon koppling verkar ju finnas då den fungerade mycket bättre efter avfrostning.)

Nu har det bildats is på väggen i kylen igen. Inte alls en lika stor klump som det var förut, men det är kanske bara en tidsfråga.

Så min fråga är, bör man avfrosta direkt så kylen drabbas av isbildningar? Är is i kylen skadligt för kylen?

Det är inte normalt att behöva avfrosta en kyl.
Alla kylskåp jag sett dom senaste 30 åren har varit självavfrostande.
Citera
2018-06-24, 15:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Prova ställa ned termostaten.

En kylskåpstermostat funkar så att: Hög siffra=kallt skåp och vice versa.

Låt säga att du har vredet på 5 idag, då ställer du det på 3.
Citera
2018-06-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Prova ställa ned termostaten.

En kylskåpstermostat funkar så att: Hög siffra=kallt skåp och vice versa.

Låt säga att du har vredet på 5 idag, då ställer du det på 3.

Påverkar den inte även frysens temperatur? Vill ju inte att temperaturen i frysen ska minska.
Citera
2018-06-24, 16:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Påverkar den inte även frysens temperatur? Vill ju inte att temperaturen i frysen ska minska.

Jag ska vara helt ärlig:

Jag har jobbat med kyla i närmare tio år, men hur ett sånt där kombinerat kyl/frysskåp exakt fungerar vet jag inte riktigt. Jag ursäktar mig med att jag aldrig har sysslat med just vitvarukyla

Jag gissar dock att när kylen fryser igen fastnar köldmediet där så att det inte kommer köldmedium till frysen.

Kylen och frysen sitter ihop och kylens termostat är den som styr.

Visst, frysen påverkas av kylens termostat, men som du själv skriver; när kylen isar igen blir frysen för varm.

Ställer du ned termostaten isar förhoppningsvis inte kylen igen lika mycket.
Citera
2018-06-24, 18:58
Medlem
Isnatts avatar
Ta bort isen direkt. En sak vatten gör när den fryser är expanderar. Så kommer det in vatten där det inte ska och sen expanderar så kan den 'spränga' sig utrymme varpå dina vitvaror går sönder.
Har själv varit med om kyl/frys som gått sönder och det är inte kul, blir bökigt med maten som är i osv.
Citera
2018-06-25, 05:01
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Följande har jag själv råkat ut för som gett det problemet som du har (och ni andra: klanka inte ner på eventuellt felaktiga ord/termer):

Det finns ett litet hål i bakre delen av kylskåpsväggen där vatten ska kunna rinna ut och förångas på baksidan. Detta hål kan bli igentäppt. Om så är fallet så ta en bomullspinne/Tops och pilla ut "geggan".

Sedan bör(/ska) inga varor förvaras dikt an mot bakre väggen utan det ska vara som en luftspalt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in