Citat:
Om den hjulburne samtidigt ska jobba större delen av året så är den permanenta uppställningsplatsen för fordonet ett inte helt försumbart problem. Det kostar en del pengar att stå parkerad på camping eller motsvarande året om. Det är inte alldeles enkelt att hitta alternativa uppställningsplatser gratis, blir ofta grinigt om fordonet står längre tid på nån allmän parkering eller vändplats etc. Ett alternativ kan ev. vara att hyra uppställningsplats inkl. el hos nån lantbrukare eller villaägare.
Camping är inte av intresse, i alla fall inte i Sverige, kostar fan skjortan...
Någon bonde/skogsägare eller villaägare kan vara av intresse, där har jag redan en hel del alternativ. Vore faktiskt kul ( om vi ändå ska amerikaniseras i det här landet, men typiskt valde man det sämsta.. ) att ha sådana platser som i USA, långtidsbesök där man kopplar in husbussen/bilen på ett samlat nätverk av ström, avlopp och kanske t o m internet. Det hade varit fint det.
Nämndes HGF, och det lät mumma det.
Citat:
Att hitta ett bra fordon att bo i är nog det minsta problemet om ni har en någorlunda ordnad privatekonomi.
Ekonomin finns, det tror jag i alla fall. Har inga barn, och kan jag finna en kärring med snarlika tankar, så kan kostnaden bli hälften. Så kan man jobba i period, vara borta en period, och så runt runt och runt.
Citat:
Många tänker i dessa banor med husbil verkar det. Ganska populärt bland nyblivna pensionärer. Jag tror personligen att det är bättre att bo i husbil som pensionär än som yngre/yrkesaktiv p.g.a. att pensionären är mer geografiskt flexibel.
Jag är däremot ung, men jag har nog en rätt unik inställning ( i alla fall i dagens samhälle ), och är mer av en "periodare" när det kommer till arbete. Jobbar hårt när jag väl gör, för att sedan njuta när jag väl har ledigt.
Citat:
Jag tror att ett system liknande det som finns i Amerika med caravan-parks, (husvagns- eller husbilsparker) där de mobila hemmen ståt permanent uppställda och uppkopplade till kommunalt vatten och avlopp - är att föredra. Man rullar iväg sitt hem endast då man får jobb i andra änden av landet, eller drabbas av akut reslust i största allmänhet. Men att åka omkring med en bensinslukande (och relativa stor) lätt lastbil bara som ett fritidsnöje tror jag kostar mer än vad det smakar.
Ser upplägget ( i mina drömmar i alla fall ), att man åker en bit ( kanske inte ens 10 mil, om så går ), tar en paus i några dagar/ett par veckor ( om jobbmöjligheter och det går bra för markägaren ), för att sedan röra mig vidare - längre och längre bort. För att en dag åka raka vägen hem ( när man får hemlängtan ) i den mån det går. Sedan är man hemma, i några månader, kanske ett år eller två ( om uppställningsplats finns för bussen, som jag kommer bo i på heltid ) och sedan upprepar. Tror jag kommer hålla på så här i några år i alla fall.
Bränsle har jag vissa förmåner på, så det kommer jag njuta utav. Full tank innan avfärd och sedan är bränsle långt billigare utanför Sverige, så det går ändå att justera efter ekonomi.
Citat:
Höll inte Skara-Bert på med ett projekt där små villor på hjul var huvudattrakrionen - i Berts (business) fall som bostäder åt flyktingar.
Tänkte däremot inte leva som de, eller öststatare, eller zigenare. Lite värdighet måste man allt visa, speciellt utomlands där man är representant för sitt land.
Citat:
Jag tror ett fabrikstillverkat fyra- eller sexhjuligt chassi med alla funktions- och säkerhetsanordninar installerade från fabriken - och där man själv kan bygga själva "huset", antingen efter professionell ritning eller efter eget huvud, skulle funka som mobila hem. Antingen att dra omkring för nöjes skull eller att ha permanent uppställd på en för ändamålet avsedd plats, som en lösning på ett bostadsproblem. Detta är således en avancerad husvagn som kräver ett särskilt dragfordon.
Min största dröm vore en trailer, inredd för att bo i, dragandes av en flådig V8'a Scania ( den prislappen är inte för den lätta plånboken.. ), men nu får man anpassa sig efter verkligheten, tyvärr.
Att köpa nytt vore också fint ( och bygga efter sig själv ), men det är utanför min budget. Några hundratusen kan jag ändå betala av relativt snabbt om så vill.
Bostadsproblem har jag inte, men vore skönt att ha så mycket plast och skrot ( man har en tendens att tänka två gånger innan man fyller på husbussen ) men ändå kunna ta sig till polare för några nätter, till festival, eller bara resmål till höga kusten ( jävlar vad vackert det här landet är ändå ) och liknande. Många idéer och drömmar innan det väl ska bestämmas något, men det här livet passar nog mig som handen i handsken.
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-24 kl. 01:24.
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-24 kl. 01:24.