Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Knepig grej, det blir ofta anhörig som får vårda personen vilket din mor verkar vara. Men självklart finns boenden för demenspersoner. Jag vet ej vad det kostar eller hur processen går till där för att få in personen på ett hem. Det är dock så att en dag kommer då han inte kan bo hemma utan måste in på hem. Mitt råd är att lär dig processen runt det med demensboende och vad som krävs för att hamna där.
Man kan själv betala för en vårdplats. Det är bara att kontakta ett privat demenssjukhus, det finns massor. Dock får man då betala det själv. Med tanke på att det behövs personal 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, så är det väldigt dyrt. Jag har hört uppgifter på ca 50-60.000/månad, vilket förefaller sannolikt.
Så det krävs m.a.o. för de allra flesta att någon annan betalar för detta. Denna annan är socialen. Man bokar ett möte med socialens biståndshandläggare och säger som det är. Soc. kommer be de anhöriga att fram dokumentation som visar på att det är demens och inget annat fel. Soc träffar därefter patienten. Resultatet av detta möte blir oftast att soc erbjuder hemtjänst. Hemtjänst ger de enkelt, men en boendeplacering är de väldigt restriktiva med, då det kostar multum. Hemtjänsten kommer att (tillsammans med anhöriga) kräva mer och mer tid för patienten tills socialen ger upp och inser att det vore billigare med en vårdplats varpå en sådan erbjuds.
Enl lag måste soc ge hjälp till dementa, men p.g.a. kostnaderna är de väldigt restriktiva med att erbjuda vårdplats. Hemtjänst är dock oftast inga problem. Tyvärr får man oftast (tillsammans med hemtjänsten) tjata och bråka ett bra tag med soc innan de ger med sig.
Det finns demensföreningar (för anhöriga förståss) som man kan kontakta om tips. Det är absolut rekomenderat att ta kontakt med dem. De vet allt om ovanstående och mycket mer.