2018-06-23, 11:06
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag har aldrig lyckats se röntgen på 1177. Så tror inte detta är möjligt.
Vad du kan se på 1177 är upp till landstinget. Det varierar. I vissa kan du se labresultat, i andra inte. För att granska röntgenbilder används som regel ett särskilt program anpassat till detta och jag har svårt att se att röntgenbilder kommer läggas upp på 1177 i närtid. Nyttan av detta kan man också ifrågasätta eftersom att det är ungefär lika nyttigt att som lekman titta på röntgenbilder som att som lekman titta på datorkod, man fattar ingenting helt enkelt och risken är mycket hög att man missförstår och blir orolig istället.

Med detta sagt är röntgenbilder journalhandlingar som, precis som alla andra journalhandlingar, kan begäras ut av patienten.
Citera
2018-06-23, 11:23
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vad du kan se på 1177 är upp till landstinget. Det varierar. I vissa kan du se labresultat, i andra inte. För att granska röntgenbilder används som regel ett särskilt program anpassat till detta och jag har svårt att se att röntgenbilder kommer läggas upp på 1177 i närtid. Nyttan av detta kan man också ifrågasätta eftersom att det är ungefär lika nyttigt att som lekman titta på röntgenbilder som att som lekman titta på datorkod, man fattar ingenting helt enkelt och risken är mycket hög att man missförstår och blir orolig istället.

Med detta sagt är röntgenbilder journalhandlingar som, precis som alla andra journalhandlingar, kan begäras ut av patienten.

Jag förstår absolut vad du menar.
Men jag brukar begära ut röntgensvar i handen jag.

Men inom mitt landsting verkar man inte kunna se röntgen. Jag trodde det var så för ts också.
Men som det är skrivet så är ju alla landsting olika. Vilket jag tycker är lite dumt.

Detta är ot men ofta är ju alla journaler skrivet på ett sätt där inte en vanlig person kan förstå. Så jag personligen tycker att ibland är det en nackdel att man har tillgång till journaler.
Men det är en helt annan diskussion.
Citera
2018-06-23, 11:48
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollspuck
Det har det aldrig gjort för mig, och jag har brutit ett par ben i mitt liv.
Kanske olika från landsting till landsting.

Edit: Senast fick jag dom digitalt.

De har rätt att ta betalt. Men de skiter ofta i det för att vara snälla
Citera
2018-06-23, 15:33
Jag beställde ut min journal, både från ortopedin o psykiatrin. Jag skrev att jag ville ta del av mina röntgenbilder. Har blivit röntgad flera gången, vid ett benbrott, skottskada, knäskada, lungröntgen för dykarcertifikat o säkert nått mer. Men journalen kom på ett USB-minne, men inga röntgenbilder...

Men man ska kunna beställa de på 1177, så här ser den ut:
https://i.imgur.com/oGCpOQS.jpg
Citera
2018-06-23, 15:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Man kan ju ha nytta av sina röntgenbilder för en second opinion, till försäkringsbolag etc.
Bilderna jag fick, gick att öppna i windows medföljande bildprogram.
Citera
2018-06-23, 15:50
Medlem
BewilderedHulders avatar
När kopieringsapparaten strejkar får man inga resultat på någonting inom vården. Om det är bra eller dåligt och kan missbrukas är upp till varje individ.
Citera
2018-06-23, 18:38
Medlem
Fotbollspucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
När kopieringsapparaten strejkar får man inga resultat på någonting inom vården. Om det är bra eller dåligt och kan missbrukas är upp till varje individ.

Kopieringsapparaten ha ha, 1999 ringde och ville ha tillbaka sin kopieringsapparat.
Citera
2018-06-23, 18:43
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollspuck
Kopieringsapparaten ha ha, 1999 ringde och ville ha tillbaka sin kopieringsapparat.
Jag fick inga kopior av mina generella provsvar 2018, men det kanske var ett arbete för företagsvården, som jag aldrig har fått i mitt liv?!
Citera
2018-06-24, 10:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man kan ju ha nytta av sina röntgenbilder för en second opinion, till försäkringsbolag etc.
Bilderna jag fick, gick att öppna i windows medföljande bildprogram.
Absolut men det är ju försvinnande liten del av den totala journalläsningen från patienters sida som syftar till att få en 2nd opinion. I de mycket få fallen går det som sagt bra att få ut bilderna på USB eller CD eller nått.
Citera
2018-06-24, 10:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Absolut men det är ju försvinnande liten del av den totala journalläsningen från patienters sida som syftar till att få en 2nd opinion. I de mycket få fallen går det som sagt bra att få ut bilderna på USB eller CD eller nått.

Vid benbrott är det A och O att läkaren kan få se på röntgenbilderna...
Citera
2018-06-24, 16:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vid benbrott är det A och O att läkaren kan få se på röntgenbilderna...
Second opinion vid benbrott? Vad fan har du varit på för Kalle Anka-sjukhus?
Citera
2018-06-24, 18:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Second opinion vid benbrott? Vad fan har du varit på för Kalle Anka-sjukhus?

Östra sjukhuset. Men foten blev bra. I mitt fall var det försäkringsbolaget som ville se bilderna, vilket är oerhört svårt om man inte har tillgång till bilderna.

Det är som sagt inga problem med att få ut bilderna från Sahlgrenska, vilket Östra sjukhuset numera är en del av, och enbart i folkmun fortfarande kallas för Östra.

De sjukhus där olycksbröderna i denna tråd inte fått ut "röntgenplåtarna" från, de är däremot Kalle-Anka-sjukhus i min mening.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-06-24 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in