Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Vad du kan se på 1177 är upp till landstinget. Det varierar. I vissa kan du se labresultat, i andra inte. För att granska röntgenbilder används som regel ett särskilt program anpassat till detta och jag har svårt att se att röntgenbilder kommer läggas upp på 1177 i närtid. Nyttan av detta kan man också ifrågasätta eftersom att det är ungefär lika nyttigt att som lekman titta på röntgenbilder som att som lekman titta på datorkod, man fattar ingenting helt enkelt och risken är mycket hög att man missförstår och blir orolig istället.
Med detta sagt är röntgenbilder journalhandlingar som, precis som alla andra journalhandlingar, kan begäras ut av patienten.
Jag förstår absolut vad du menar.
Men jag brukar begära ut röntgensvar i handen jag.
Men inom mitt landsting verkar man inte kunna se röntgen. Jag trodde det var så för ts också.
Men som det är skrivet så är ju alla landsting olika. Vilket jag tycker är lite dumt.
Detta är ot men ofta är ju alla journaler skrivet på ett sätt där inte en vanlig person kan förstå. Så jag personligen tycker att ibland är det en nackdel att man har tillgång till journaler.
Men det är en helt annan diskussion.