Det bästa är om du kan ha amerikanska aktier i en KF depå istället för ISK. KF står för kapitalförsäkringsdepå. Nackdelen kan vara att pengarna inte går att ta ut från depån inom 1-2 år då de har en inlåsningsregel beroende på vilken bank du handlar med/via.
Jag tror att amerikanska bolag kommer gå bra. Men visst är det turbulent med handelskriget och att bolagen är högt värderade. Lägg också till att dollarn är hög nu dvs USD-SEK). Dessutom sitter många belånade som gör att vissa kommer att få problem om marknaden sjunker och att marknaden varit dopad ett bra tag.
Jag har själv ett innehav på ca 20-25 amerikanska bolag och min strategi har varit att bara ta in bolag som jag tror kommer bestå även framöver och som jag tror är/kan bli dominerande inom sin bransch. Jag tittar också på vad de delar ut (dividend yield i %).
Det bästa kan vara att sätta upp en lista först med vilka bolag man vill ha. Sedan får man titta på hur hög skuldsättning de har och vilka konkurrenter som finns. Bedömer man att det kommer finnas en efterfrågan på deras tjänster och produkter kan man överväga om bolaget är kvalificerat för att ta plats i din portfölj. Själv tittar jag utefter bransch, sedan vilka konkurrenter som finns... är det för många konkurrenter tex stryker jag bolaget från listan om jag bedömer att det inte känns bra. Vissa gånger har jag satt upp flera intressanta bolag men efter att ha tittat på marknaden och läst på bedömt att det inte var något att ha... så det är ganska jobbigt att koka ner det hela till en lista och innehav man är nöjd med under lång tid. Just nu kommer jag behålla nuvarande bolag i listan men det har tagit lång tid att komma fram till det innehavet också...