2018-06-22, 19:54
  #1
Medlem
kakelpannas avatar
Om man köper svenska aktier så får man skatten förtryckt och avgifterna är också tydliga när man handlar med svenska aktier.

Hur är det med amerikanska aktier?
  • Får man utdelningen precis som med svenska aktier direkt på "aktiekontot"?
  • Är skatten precis likadan och automatisk som för svenska aktier?
  • Är det enda man betalar en courtage precis som för svenska aktier fast för ett annat pris?
Citera
2018-06-22, 21:27
  #2
Medlem
Svar ja på alla frågor. Fast avgifterna är högre. Och du måste också skicka in lite extra uppgifter om dig själv för amerikanska myndigheter för att få börja handla.
Citera
2018-06-23, 19:45
  #3
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Svar ja på alla frågor. Fast avgifterna är högre. Och du måste också skicka in lite extra uppgifter om dig själv för amerikanska myndigheter för att få börja handla.

Det är det väl värt? Så mycket större utbud än Sveriges top 30 och lite småbolag.

Kanske inte sparmässigt bättre än OMX30 på lång sikt, men man har ju fler aktieraketer att välja på där.

Okej, verkar ju enkelt att skicka upptifter till jänkarna, bara att klicka och acceptera ett avtal typ. Men är det något fuffsens där, säljer man sin själ utan att det står i avtalet? Inga snowdenvibbar?
Citera
2018-06-25, 20:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Om man köper svenska aktier så får man skatten förtryckt och avgifterna är också tydliga när man handlar med svenska aktier.

Hur är det med amerikanska aktier?
  • Får man utdelningen precis som med svenska aktier direkt på "aktiekontot"?
  • Är skatten precis likadan och automatisk som för svenska aktier?
  • Är det enda man betalar en courtage precis som för svenska aktier fast för ett annat pris?
Glöm inte bort riskerna bara. Med en totalt oberäknelig president och ruskigt höga värderingar - DOW Jones Industrial P/E 24 Och Nasdaq P/E 26. Känns alldeles för högt med tanke på att handelskrig startas emot hela världen
Citera
2018-06-25, 20:48
  #5
Medlem
Spaders avatar
1) Ja
2) Nej. Kommer pengarna in på t.ex. ett ISK så kommer det dras källskatt - dvs du blir dubbelt beskattad. För att undvika detta så ska man ha utländska utdelare på ett KF-konto (Kapitalförsäkring)
3) Handlar du via Avanza så är det samma courtage så vitt jag vet

Och som tidigare skribent skrivit så innebär värdepapper i en annan valuta att du även är utsatt för s.k. "valutarisk".
Citera
2018-06-25, 21:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Om man köper svenska aktier så får man skatten förtryckt och avgifterna är också tydliga när man handlar med svenska aktier.

Hur är det med amerikanska aktier?
  • Får man utdelningen precis som med svenska aktier direkt på "aktiekontot"?
  • Är skatten precis likadan och automatisk som för svenska aktier?
  • Är det enda man betalar en courtage precis som för svenska aktier fast för ett annat pris?

Tillägg: Du betalar också en valutaväxlingsavgift på tex Avanza, den är ungefär samma som courtaget om du har courtagenivå small. Ca 2,5% så kan bli dyrt. Dollarn är också rätt hög jfr med för några år sedan så blir dollarn billigare minskar också värdet på dina aktier. Omvänt gäller förstås om dollarn blir ännu dyrare.
Citera
2018-06-25, 23:01
  #7
Medlem
kakelpannas avatar
Tack för all info.

Det verkar som att det finns så mycket mer att ta hänsyn med amerikanska aktier då än bara själva aktierna. Växelkurser, dubbelbeskattning och gränspolitik.

Det hade ju annars varit kul att kunna handla lite billiga krigsaktier vid nästa börskrasch då USA förr eller senare går in i krig igen.
Citera
2018-06-25, 23:29
  #8
Medlem
knight1056s avatar
Svar på fråga 2;

"Om du har betalat utländsk skatt på utdelningar eller på inkomster på ett investeringssparkonto och skatten finns redovisad på en kontrolluppgift beräknar Skatteverket automatiskt hur mycket avräkning för utländsk skatt som du kan få från den svenska skatten."

https://skatteverket.se/privat/skatter/internationellt/avrakningavutlandskskatt/automatiskavrakningavutlandskskatt.4.3684199413c95 6649b512df5.html
Citera
2018-06-26, 02:05
  #9
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Svar på fråga 2;

"Om du har betalat utländsk skatt på utdelningar eller på inkomster på ett investeringssparkonto och skatten finns redovisad på en kontrolluppgift beräknar Skatteverket automatiskt hur mycket avräkning för utländsk skatt som du kan få från den svenska skatten."

https://skatteverket.se/privat/skatter/internationellt/avrakningavutlandskskatt/automatiskavrakningavutlandskskatt.4.3684199413c95 6649b512df5.html

Är det bara att köpa aktier som vanligt då eller så sköts det där automatiskt?
Citera
2018-06-26, 02:15
  #10
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Är det bara att köpa aktier som vanligt då eller så sköts det där automatiskt?

Det bör skötas automatiskt men det bästa är att du kollar med din bank vad de anger på kontrolluppgiften de skickar till Skatteverket.
Citera
2018-06-28, 12:27
  #11
Medlem
Vill köpa ett relativt stor aktiebolag men finns inget orderdjup på avanza? Få ägare på avanza
Citera
2018-06-28, 22:50
  #12
Avslutad
Det bästa är om du kan ha amerikanska aktier i en KF depå istället för ISK. KF står för kapitalförsäkringsdepå. Nackdelen kan vara att pengarna inte går att ta ut från depån inom 1-2 år då de har en inlåsningsregel beroende på vilken bank du handlar med/via.

Jag tror att amerikanska bolag kommer gå bra. Men visst är det turbulent med handelskriget och att bolagen är högt värderade. Lägg också till att dollarn är hög nu dvs USD-SEK). Dessutom sitter många belånade som gör att vissa kommer att få problem om marknaden sjunker och att marknaden varit dopad ett bra tag.

Jag har själv ett innehav på ca 20-25 amerikanska bolag och min strategi har varit att bara ta in bolag som jag tror kommer bestå även framöver och som jag tror är/kan bli dominerande inom sin bransch. Jag tittar också på vad de delar ut (dividend yield i %).
Det bästa kan vara att sätta upp en lista först med vilka bolag man vill ha. Sedan får man titta på hur hög skuldsättning de har och vilka konkurrenter som finns. Bedömer man att det kommer finnas en efterfrågan på deras tjänster och produkter kan man överväga om bolaget är kvalificerat för att ta plats i din portfölj. Själv tittar jag utefter bransch, sedan vilka konkurrenter som finns... är det för många konkurrenter tex stryker jag bolaget från listan om jag bedömer att det inte känns bra. Vissa gånger har jag satt upp flera intressanta bolag men efter att ha tittat på marknaden och läst på bedömt att det inte var något att ha... så det är ganska jobbigt att koka ner det hela till en lista och innehav man är nöjd med under lång tid. Just nu kommer jag behålla nuvarande bolag i listan men det har tagit lång tid att komma fram till det innehavet också...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in