Citat:
Klart att det går och det är kul med människor som tänker "undra om det skulle gå att....?" Och lyckas! Men det där känns som undantag som bekräftar regeln. Mer inom räckhåll och rimligt att uppnå är nog som tidigare angetts i tråden ett PCP gevär med utbytta delar och en effekt av säg 50, 70, 80 eller kanske 100 Joule.
Jag tror att kring 70 J får man nog nöja sig med (vilket verkar gå med nöd och näppe, gällande att fälla halvstort vilt á 70 kg samt även alltså borde gå att skada och t o m döda människor med i t ex självförsvarssyfte). En annan person i en annan tråd gjorde mig uppmärksam på följande:
(Jag klipper in texten här nedanför)
Citat:
Det finns kraftiga .25 luftgevär också det är mer än tillräckligt. Du ska döda människor inte björnar. Du kan alltid beställa från utlandet och få det ostrypt så slipper du mecka med det själv. Det är mer än tillräckligt för att döda en människa tro mig.
https://youtu.be/DaiTC-Lhsrs?t=166
Här är en driven med fjäder https://youtu.be/juiHFT_9TaI?t=168
Har själv ett .30 luftgevär som lätt sänker en människa. Perfekta mordvapnet om man tänker efter. tyst och effektivt.
Finns f.ö inget som heter trimmat i min värld. Det finns original, och strypt efter svenska mesiga lagar
https://youtu.be/DaiTC-Lhsrs?t=166
Här är en driven med fjäder https://youtu.be/juiHFT_9TaI?t=168
Har själv ett .30 luftgevär som lätt sänker en människa. Perfekta mordvapnet om man tänker efter. tyst och effektivt.
Finns f.ö inget som heter trimmat i min värld. Det finns original, och strypt efter svenska mesiga lagar
Då svarade jag honom:
Tack för videosarna. Oerhört intressant.
I den första videon, så väger grisarna 50 kg (står i texten under videon), och det på strax under 60 meters avstånd (skriver han också). Notera att han skriver att man måste träffa i huvudet. Sedan skriver han "I also recommend only using a pcp powered gun...these rifles are much more powerful and shoot much more accurately than spring piston rifles." Dvs att det måste vara ett s k pneumatiskt gevär / tryckluftsgevär och inte fjädergevär, som han alltså indirekt menar är svagare. Nu får man anta att eftersom USA har folkvänliga vapenlagar, och inga mesiga svenska 10-joule-lagar, så lär ju hans tryckluftsgevär vara vad vi i Sverige skulle definiera som trimmat (till max?).
Jag kollade upp vad hans pneumatiska Hatsan Bullboss avger för FPE när man köper dom i USA i butik/webshop, och det är 49 FPE, och för att få det till J, så gångrar man 1.36, och får då ca 65 J. Intressant. Enligt Hatsan egen hemsida är det 57 J , http://www.hatsan.com.tr/en_bullboss.html .
Vad jag inte förstår, är att enligt följande snubbes (älskar hans uttal

Visserligen på 60 meters avstånd. Är Hatsans egen tabell som visar ca 300 m/s, är det alltså själva farten precis när kulan lämnar pipan? Varpå efter 60 m så har den tappat fart till 200 m/s? DET INTRESSANTA ÄR ATT HAN SÄGER JU ATT KULAN GICK IGENOM PANNBENET/SKALLBENET PÅ GRISEN I VILKET FALL. Det är svårt att se hur stort grishuvudet är, men vid omkring 35-37 sek (sista bilden) så ser man huvudet bredvid snubben ben, och grisen ser ju ut att kanske väga en 30 kg i alla fall? En intressant fråga är ju: skiljer grisars och människors skallbens tjocklek och hårdhet sig mycket åt? Jag har för att grisar ska vara väldigt lika människor fysiologisk och ur andra perspektiv sett? Därav så används ju grisars organ vid transplantation?
I den andra videon så lär ju inte grisen väga mer än 15 kg, baserat på storleken när han bär den i svansen. Här använder han alltså (i samma kaliber) istället ett fjäderdrivet (återigen, vad vi i Sverige skulle definiera som trimmad) luftgevär, som alltså är svagare än ett tryckluftsdrivet luftgevär (enligt hans påstående är det, det. Jag har inte kunskap nog att avgöra om det stämmer. Men det känns ju logiskt).
I båda fallen faller ju grisarna platta och dör ganska direkt.
Frågan är vilken typ av ammunition man ska använda? Finns det olika typer? Jag såg att i USA kunde man köpa dumdum-kulor i .22 och .25 till luftgevär, men då kanske penetrationseffekten vad det gäller skelettet/pannbenet, blir mindre? Eftersom luftgevärskulor i sådana här små kalibrar redan är små, så gör dom kanske inte alltid direkt dom största köttsåren man skulle vilja önska sig, så det bästa är nog att sikta in sig på huvudet / mellan ögonen / bakom örat osv, och då är det så med dumdum-kulor, som alltså ska vara mer mjuka, att de expanderar och brer ut sig vid träff, dvs gör mer köttsårskada, men samtidigt med förlust i själva penetrationseffekten på skelett som alltså är enormt mer hårt än brosk, kött, och fett? Dvs vanliga luftgevärskulor kanske ändå är att föredra istället för dumdum? Men det kanske finns olika varianter av vanliga luftgevärskulor (dvs som inte är dumdum-kulor) också?
En fråga: det luftgeväret du har, i cal .30, är väl licenspliktigt?"
Vad säger andra här som är mer kunniga, om det sista jag skrev, om olika kulor osv?
Senast redigerad av Against-modernity 2018-07-11 kl. 08:26.
Senast redigerad av Against-modernity 2018-07-11 kl. 08:26.