2018-06-21, 02:30
Medlem
Läst att både folk som äter imovane, men även folk som röker cannabis, och sedan lägger av får svårt att sova.
Vilket är värst och hur länge sitter insomnian i?
Citera
2018-06-21, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpbajs1
Läst att både folk som äter imovane, men även folk som röker cannabis, och sedan lägger av får svårt att sova.

imovane slutar ju typ funka efter ett tag. eftersom du blir van med benso skiten.

men tycker imovane är svårast. eftersom de är benso.

Cannabis får man äns ingen avtändning på. och jag kan somna hyfsat bra utan.

Har förövrigt svårt å somna.
Citera
2018-06-21, 06:41
Medlem
På det stora hela så är det inte cannabisen som ger dig ett sug, det är tobaken som du meckat med. Om du går över till att röka cannabis utan tobak (alltså inte nyttjar någon tobak alls) och bara meckar med tex blad, så kommer suget efter cannabis, när du väl har slutat, att avstanna efter några dagar när den psykologiska delen av att vara stukad när du ska sova har gått över.
Citera
2018-06-21, 08:17
Medlem
TheWhoMans avatar
Benzon sitter väll i allt från en vecka till månader. Lite beroende på villken typ och hur mycket/länge du käkat.
Citera
2018-06-21, 09:57
Medlem
Overklighetss avatar
Skulle tro att det är ganska individuellt. Personligen så har jag haft störst problem med cannabis då det är så mycket rutin inblandat. Det är ju satans mysigt att tända en spliff på kvällen och göra whatever. Sömntabletter har inte riktigt samma effekt. Sen ser vi nog här ett bra exempel på skillnaden mellan ett psykologiskt beroende och ett fysiskt.
Citera
2018-06-21, 10:51
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2018-06-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuuusja
imovane slutar ju typ funka efter ett tag. eftersom du blir van med benso skiten.

men tycker imovane är svårast. eftersom de är benso.

Cannabis får man äns ingen avtändning på. och jag kan somna hyfsat bra utan.

Har förövrigt svårt å somna.

Imovane är inte benso.
Citera
2018-06-21, 11:17
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpbajs1
Hur länge det tar innan man får sömnen tillbaka beror på hur länge du käkat imovanen men främst hur du sov innan du började med den. För mig har det tagit ca en vecka efter avslutat imovane bruk på två månader att få tillbaka sömnen.

Jag tror ofta, inte alltid, att sömnproblem kan lösas med rutiner, att man går och lägger sig samma tid och går upp samma tid, att man får tillräckligt mycket dagsljus under dagen samt måttlig (eller mycket) motion.

Men har man mycket oro så bör man ta tag i detta först. Jag slutade nyligen med imovane efter sex veckors bruk i samband med att jag styrde upp mitt liv, jag sov typ hyfsat redan första natten utan imovane.

Enl mig är imovanen överlägset mer effektiv när det kommer till insomning i jämförelse med cannabis och också beroendeframkallande rent fysiskt.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2018-06-21 kl. 11:20.
Citera
2018-06-21, 13:09
Medlem
NotBads avatar
Tror det handlar mycket om en mental inställning. Jag vet inte speciellt mycket om Imovane dock. Cannabis är knappt beroendeframkallande men om man är beroende av det är det bara ett psykiskt beroende. Dvs. att din hjärna lurar dig att du behöver det. Om man ligger i sängen och tänker "Fan, jag kommer inte kunna sova utan cannabis/Imovane" så blir det förmodligen så. Om man å andra sidan bara inte tänker på det så underlättar det.

Cannabis har hjälpt mig mycket med sömnen men jag såg till att få högre dos Melatonin istället, då jag försöker undvika dagligt bruk av cannabis (och droger generellt).
Citera
2018-06-22, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWhoMan
Benzon sitter väll i allt från en vecka till månader. Lite beroende på villken typ och hur mycket/länge du käkat.

Det är en z-analog med väldigt kort halverings-tid, så, Nej!
Citera
2018-06-22, 06:25
Medlem
TheWhoMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det är en z-analog med väldigt kort halverings-tid, så, Nej!

Kort halveringstid ja, men kroppen påverkas inte bara under halveringstiden.
Som LSD t.e.x. har en kort halveringstid men påverkar seratonin nivårena under lång tid.
Citera
2018-06-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWhoMan
Kort halveringstid ja, men kroppen påverkas inte bara under halveringstiden.
Som LSD t.e.x. har en kort halveringstid men påverkar seratonin nivårena under lång tid.

Det är varken benzo eller LSD. Det är en z-analog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in