2018-06-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, det är så jag resonerar också.
Köra med små summor/demo för att se.

Som jag förstår det så sysslar du också med utställning av optioner?

Jag brukade sälja puts på aktier jag ville äga för att sedan sälja calls. Nu har jag insett att man tjänar lite pengar på det när man gör det på svenska aktier. Optionsmarknaden i Sverige fungerar helt enkelt inte.
Citera
2018-06-29, 21:42
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Jag brukade sälja puts på aktier jag ville äga för att sedan sälja calls. Nu har jag insett att man tjänar lite pengar på det när man gör det på svenska aktier. Optionsmarknaden i Sverige fungerar helt enkelt inte.

Vad kör du nu då, index-optioner eller handlar du fortfarande med optioner?
Citera
2018-06-29, 21:48
Medlem
Citat:
Vad kör du nu då, index-optioner eller handlar du fortfarande med optioner?

Man blir också lurad när det gäller indexoptioner eftersom det finns ingen likviditet. Jag håller fortfarande på med optioner, men har inga optionspositioner för tillfället. Kommer förmodligen inte ha det heller om man inte tar en chansning med en lång call/put någon gång för man är sugen på att gambla. Bygger upp kapital för att kunna flytta över till USA på heltid när jag börjar jobba (studerar för tillfället).
Citera
2018-07-02, 20:45
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Man blir också lurad när det gäller indexoptioner eftersom det finns ingen likviditet. Jag håller fortfarande på med optioner, men har inga optionspositioner för tillfället. Kommer förmodligen inte ha det heller om man inte tar en chansning med en lång call/put någon gång för man är sugen på att gambla. Bygger upp kapital för att kunna flytta över till USA på heltid när jag börjar jobba (studerar för tillfället).

Jag sitter och tittar lite på Tastytrade där de rekommenderar att man hanterar vinsterna vid 50% profit.

Fördelen jag ser med det är att det blir samma sak egentligen då man kan re-deploya en position direkt i en annan trade och på så vis blir det som om man går efter 100% profit, fast med en lägre risk per/trade.

Har jag förstått det korrekt?
Varför rekommenderar de egentligen till och med att man managar vinsterna på vissa strategier vid 10-25% till och med och inte 50%?

Det är väl alltid likviditet i underliggande på index-optioner särskilt, då market makersen har en skyldighet att ha det?

Det gör du rätt i, bara fly sosse-Sverige.
Citera
2018-07-06, 08:00
Medlem
Citat:
Jag sitter och tittar lite på Tastytrade där de rekommenderar att man hanterar vinsterna vid 50% profit.

Fördelen jag ser med det är att det blir samma sak egentligen då man kan re-deploya en position direkt i en annan trade och på så vis blir det som om man går efter 100% profit, fast med en lägre risk per/trade.

Har jag förstått det korrekt?
Varför rekommenderar de egentligen till och med att man managar vinsterna på vissa strategier vid 10-25% till och med och inte 50%?

Det är väl alltid likviditet i underliggande på index-optioner särskilt, då market makersen har en skyldighet att ha det?

Det gör du rätt i, bara fly sosse-Sverige.

Det är som du säger att man kan lägga pengarna man har uppbundet i en position, i en annan position med bättre payout. Tänk dig, du har en 5 kr spread som du har sålt för 2kr. Du har 50% av maxvinst, d.v.s 1kr, nu har du en 5kr spread som du kan få 1kr som max. Då har du chans att förlora 5kr för att vinna 1kr. Inte så bra. Dessutom när man kan ta 50% av max profit så har oftast det gått ett antal dagar och man är nära förfallodatum. Detta gör att man har en stor gammarisk som inte är lätt att hantera för en vanlig investerare.

De tar vinst på olika procent beroende på vilka typer av strategier de använder p.g.a alla strategier fungerar inte likadant. En diagonalspread, calendarspread eller straddle rör sig långsamt p.g.a hur matten ser ut och de har då fastslagit att för att få (max profit/dag) att man ska stänga vid dessa procent. Detta är bara riktlinjer, under ideala förhållande och detta sker inte alltid. Om man kan få 20% eller 30% av maxvinst på några dagar bara, ta pengarna och stick, skratta hela vägen till banken.

Jag vet inte hur förhållandet mellan MM och börsen i Sverige ser ut men om du kollar på priserna på OMXS30-optionerna så skiljer sig bid/ask med 1-2kr. Detta på en option som kanske kostar 14kr. Motsvarande option, med samma delta, på SPY har 1 penny i spread. Det är som att OMXS30-optionerna hade bid/ask på 1 öre, istället för 100x-200x större. Det finns därför ingen likviditet och om du köper/säljer så är det ingen som biter så tillsvidare man inte säljer på bid och köper på ask. Testa själv att lägga en på midprice eller till och med lite mer åt bid/ask-hållet, ingen säljer/köper på detta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in