Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
För det första så vet jag inte vilken marknad du handlar på, men du pratar om VIX så jag antar att du ska handla på den amerikanska. Du ska bygga en portfölj med olika tillgångar och sedan hantera just den portföljen. Om du ligger lång i SPY, /ES, SPX, kvittar vilken, de är samma grej bara att 1 option på SPX är 10 optioner på SPY och 1 option på /ES är 5 optioner på SPY (andra regler för uträkningar på margin på terminer, kolla SPAN-margin) så kan du köpa calls i TLT som är 20+ årig bonds. Du kan egentligen köpa vad som helst som har en negativ korrelation till SPY. Du kan också köpa puts i saker som har en positiv korrelation till SPY eller varför inte sälja call spreads i AAPL eller något.
Du ska inte hjärndött bara placera putspreads på index utan det måste vara vid rätt tillfällen. Om du vill ha konstant position i en grej så föreslår jag att du har det i en produkt som har statisk delta, d.v.s terminer eller aktier.
Den sista meningen förstår jag inte så mycket av.
I en spread så finns ju alltid en viss risk inblandad, vilket är kapitalet man riskerar.
T.ex.
Sälj 1500 OMX put
Köp 1495 OMX call
5 ticks riskeras, 500 kr.
Visserligen har optionsstrategier där man säljer en expectancy på 80-90%, där de majoriteten av fallen förfaller värdelösa
(så länge man har en rimlig strike, och där time-valuen av optionen helst är 30-45 DTE då theta smälter snabbast då, och vollan då, typ det viktigaste, samt earnings season och lite makro*).
Jag har räknat ut att det lär vara psykologiskt rätt jobbigt med en stor drawdown 10% av fallen där man wipar ut flera månader av försäljning, och där försäljningen av spreaden ger tillräckligt med förtjänst för att kunna finansiera köpet av ViX-calls, och ändå göra 6-7% avkastning per månad efter ViX-callsen utgifterna
(vilket jag tycker är rimligt*).
Problemet som jag ser det är hur jag ska räkna ut antalet ViX-calls jag behöver köpa, samt lite av grekerna då dessa är annorlunda då ViX-calls är på terminerna och inte underliggande, samt att själva strukturen av ViXn och dess
mean-reversion kvalitéer gör det till en lite weird beast som asset
(som vi behandlat tidigare i tråden*)
Den andra aspekten jag tycker är intressant är att ur ett större perspektiv analysera korrelationen mellan börserna i omvärlden.
Den bör rimligtvis vara rätt stor då alla följer John större delen av tiden, om inte en isolerad kris sker i ett land som får börsen att falla där.
Då bör, ViXn, teoretiskt kunna vara tillämplig som hedge om man säljer spreads på t.ex. FTSE, CAC, DAX, OMX osv i och med korrelationen.
(För jag vet inget annat volatilitetsinstrument som kan användas som hedge förutom ViXn*)
Tankar på detta?
Du nämner calls på TLTs, fair enough.
Guld calls också då eller?
Vilken mäklare kör du med, TDAmeritrade?
Hur ser skatterna ut per år för dig?
ISKn verkar vara 0% skatt i Sverige i princip, men dock har DeGiro ett litet hav optioner som de erbjuder för trading.
Kan du förklara vad du menar med detta nedanför.
Om du vill ha konstant position i en grej så föreslår jag att du har det i en produkt som har statisk delta, d.v.s terminer eller aktier.
Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
Bra video!
Jag förstår hur ViX-optionerna handlas och att de följer terminerna, Vixcentral är bra för detta ändamål, det är inte riktigt problemet jag har.
Problemet jag har är att jag inte vet hur man skall räkna ut antalet ViX-calls man behöver för att åstadkomma en hedge för spreaden man säljer.
Grekerna för ViXn också, kan vara användbara för att räkna ut i förväg olika scenarion om vad som sker när volatiliteten på terminerna i underliggande ändras.