Citat:
Ursprungligen postat av
gObbo
Max förlust är ju (differensen mellan strikes)-premium recieved=400kr. Hur som helst så gör den där hundringen inte så stor skillnad i ditt exempel, max förlust är ju 4x-5x max vinst.
Anledningen till att man säljer optioner är för att Black Swans är just Black Swans. Man skyddar sig genom att ha små positioner i förhållande till sin portföljs storlek. Man kanske också har en åsikt om underliggandes implicita volatilitet, att den är för hög, och därmed är det läge att sälja volatilitet. Se inte optioner som enbart något man använder för att ha en åsikt om underliggandes pris utan även hur dess volatilitet ser ut.
Du ska självklart inte enbart ha korta put spreads i din portfölj utan du ska använda alla former av positioner och i alla former av underliggande. Du bygger upp en portfölj och sedan reglerar du risken på den. Till exempel, har du för högt delta på din portfölj så ska du hitta en underliggande/grej/whatever som gör att när du köper/säljer delta i denna grej, så minskar din portföljs totala delta. Här är någonting som heter "Beta-weighted delta" viktigt. Kolla på denna video och läs länkarna i texten under videon för mer info:
https://www.tastytrade.com/tt/shows/the-skinny-on-options-modeling/episodes/beta-weighted-delta-07-01-2015
Optionerna på spot VIX är prissatta utifrån VIX-terminen men detta är ju egalt då vi inte har något volatilitetsindex som man kan handla med på OMX.
Jag rekommenderar att verkligen försöka förstå hur optioner prissätts och hur de används innan man hoppar in. Om man har cashola så kan man köpa någon put/call med lågt premium och se hur den reagerar på underliggande prisrörelse, ändring i volatilitet o.s.v.
Juste, ja, jag lärde mig det precis också att ViX-optionerna står på terminerna, och där ViX-optioner och deras löptid är på den underliggande månaden för terminen.
Betan verkar inte exakt heller utan minskar ju längre löptiderna är, och ökar desto mindre tiden på optionen är kvar till inlösen.
De är europeiska och cash-settlas på inlösen.
Jag kan dock inte slita mig ifrån tanken att man skulle lösa och hedga förlusterna som ingår i försäljningen av spreads genom att man t.ex. köper på sig ViX-calls, med samma löp-tid som spreaden man har, och med en strike som kanske ligger på 25-30.
Det finns rätt billiga sådana, och köpet av dessa finansieras av en liten bit av premien man får när man säljer spreaden.
Visserligen blir det
lite mindre premie, men då är man hedgad ytterligare mot sådana stora tapp som kan ske 10% av fallen.
https://imgur.com/a/uVvGMd1
30-striken, kostar runt 30$.
(Varför är det egentligen samma pris på vissa av dem trots att de skiljer sig i strike, är det en fel-prissättning?*
Vill man finansiera köpet av ViX-callsen så skulle man ju kunna göra en iron-condor, där den övre legen finansierar köpet av ViX-callen.
Då får man alltid premie på den andra legen + hedgen som ViX-callen skapar.
Det finns dock vissa frågeställningar som behöver redas ut om man skall göra detta.
Främst till hur man räknar ut deltan på ViX-calls?
(Och grekerna i övrigt då de skiljer sig ifrån traditionella instrument som jag förstår det på grund av att det är ett abstrakt volatilitets-instrument*)
Hur många ViX-calls behöver man för att hedga max-förlusten mellan spreadsen?
Jag ser att vissa institut och allt fler sysslar med detta såsom 50-cent tradern som kontinuerligt hedgar portföljen med billiga OTM ViX-calls.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-01-26/-50-cent-a-window-shopper-no-more-on-big-buy-of-march-vix-calls
(Ska titta på videon*)