Jag tolkar det här förslaget som att det primärt riktar in sig på stora Internetjättar (tänk Google eller Facebook), och då endast behandlar "länkar" som innefattar s.k. "snippets" - alltså, där du t.ex. hovrar med musen över en länk till Dagens Industri eller SvD (till exempel!) och då blir visad en kort förhandsgranskning av artikelns rubrik, ingress och inledande meningar i en liten ruta som dyker upp under muspekaren. Ytterligare ett exempel är
Google News, som - i varje fall tidigare - visade dessa "snippets" direkt i sin tjänst. Klickade du på en rubrik i flödet så fick du upp en kortare, citerad text ur artikeln i fråga med rubrik, ingress och några meningar efter det.
Detta förslag tycks således i första hand vara ytterligare ett patetiskt försök från etablerade gammelmedier för att krama ur mer pengar ur jättelika Internetföretag.
TechDirt har tidigare skrivit om precis detta. Jag har ytterst svårt att se hur det på något sätt skulle påverka vad en privatperson skriver på t.ex. hans eller hennes hemsida, blogg eller dylikt.
Det finns redan regler i Sverige idag som säger att du inte får citera hela nyhetsartiklar, utan enbart utdrag ur dessa, eftersom du i annat fall skulle bryta mot copyright. Flashback har redan i detta nu även en
sådan regel (1.02):
Citat:
Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges.
Man måste också överväga vad som skulle hända med den fria debatten om du som privatperson inte längre fick citera eller länka till en artikel i gammelmedia utan att betala nån form av fjantig skatt för detta. För att inte omnämna att det vore omöjligt att författa någon form av akademiskt arbete, eftersom dessa idag också innefattar hyperlänkar och återgivelser ur nyhetsrapportering. Det är således min gissning att detta endast behandlar jätteföretag och deras "snippet"-funktioner. Jag har väldigt svårt att se hur förslaget skulle kunna tolkas på annat sätt. Men jag kanske har fel.
Anledningen till att jag låter såpass avfärdande kring hela denna grej är att jag många gånger tidigare hört folk vråla om att ett lagförslag ska leda till "slutet för det fria Internet". Först IPRED, sedan Datalagringsdirektivet, sedan GDPR. Varje gång ett nytt direktiv införs ger det ständigt upphov till en gäll kör panikslagna röster som högljutt vrålar om att Internet nu permanent kommer att gå mot sitt slut. Det är samma grej även denna gång. Men den som lever får se, antar jag.
Som sagt; jag kanske har fel (och reserverar mig i såna fall för det), men jag förhåller mig skeptisk.