Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 00:16
  #1
Medlem
Hej,

Det är så att min fru har tappat bort sina hemmanycklar, förmodligen har hon lagt de någonstans hemma och glömt bort var. Innan vi anmäler de försvunna för att byta lås etc kommer vi att finkamma lägenheten för att försöka hitta dem.

En sak som jag tänkt på (om vi inte hittar dem) är följande:

Vi bor i en bostadsrätt och den ”vanliga” nyckeln fungerar också till porten, garaget, källaren (gemensamma dörren) och vår postbox i porten.

Hur fungerar det när vi behöver byta ut våra lås? Behöver föreningen också byta ut låsen för de gemensamma dörrarna?
Citera
2018-06-18, 00:58
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksud
Hej,

Det är så att min fru har tappat bort sina hemmanycklar, förmodligen har hon lagt de någonstans hemma och glömt bort var. Innan vi anmäler de försvunna för att byta lås etc kommer vi att finkamma lägenheten för att försöka hitta dem.

En sak som jag tänkt på (om vi inte hittar dem) är följande:

Vi bor i en bostadsrätt och den ”vanliga” nyckeln fungerar också till porten, garaget, källaren (gemensamma dörren) och vår postbox i porten.

Hur fungerar det när vi behöver byta ut våra lås? Behöver föreningen också byta ut låsen för de gemensamma dörrarna?

Behöver och behöver. Men det kan finnas stöd i stadgarna för att berörda lås byts ut på den boendes bekostnad. Särskilt som ytterporten är berörd.
Citera
2018-06-18, 01:45
  #3
Medlem
Enklast är väl att fråga styrelsen för brf. Skulle också prata med försäkringsbolaget.
Citera
2018-06-18, 11:44
  #4
Medlem
Gores avatar
Varför byta lås?
Normalt så går man väl och gör nya nycklar.
Citera
2018-06-18, 11:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Varför byta lås?
Normalt så går man väl och gör nya nycklar.

Föreningen kanske känner att de måste byta ut låsen, för säkerheten eftersom nycklarna eventuellt är ute på vift.
Citera
2018-06-18, 14:34
  #6
Medlem
Gores avatar
Då bör du kolla vad föreningens regler säger då det är väldigt olika.
Det kan bli att ni får betala för låsbyten i gemensamma utrymmen i värsta fall.
Ert eget lås får ni byta som ni vill.
Citera
2018-06-18, 15:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Då bör du kolla vad föreningens regler säger då det är väldigt olika.
Det kan bli att ni får betala för låsbyten i gemensamma utrymmen i värsta fall.
Ert eget lås får ni byta som ni vill.


Det står ingenting i stadgarna eller trivsel- & ordningsreglerna, så jag får kolla med föreningen. Om vi byter vårt eget lås måste vi ju ändå ordna så att de passar portdörren, garaget, postboxen, källardörren och soprummet.

Om de behöver byta ut alla deras lås måste väl alla föreningsmedlemmars nycklar konfigureras på nytt eller nåt liknande? Jag tänker på ex. soprummet dit alla medlemmar i flera trappuppgångar har tillgång. Kostsam historia..
Citera
2018-06-29, 02:59
  #8
Medlem
KiselMupps avatar
Om föreningen INTE bryr sig om byta ut eller bygga om cylindrarna till de gemensamma utrymmena har ni två alternativ:

Köp en ny cylinder till er lgh och acceptera en extra nyckel på knippan.
Eller
Köp en ny cylinder genom föreningen så har ni samma nyckel till entré och gemensamma utrymmen.
Entrécylindern är oftast förberedd för fler delningar (nyckelkombinationer).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback