• 1
  • 2
2018-06-17, 20:04
Medlem
rostigamazons avatar
Jag tror snarare felet är, när man slutar tänka själv, man slutar att ha egna åsikter och ideer, man tror på allt som står i massmedia, för vi måste använda våra egna hjärnceller.
Citera
2018-06-17, 20:17
Medlem
Ultrasmisks avatar
Det gäller att ta små steg.

Nu t.ex när Facebook har skickat upp ett användaravtal i nyllet på de flesta, så fann jag det som en utmärkt anledning att avsluta det. Om någon vill nå mig så kan de ringa eller besöka.

Skriver ut det jag behöver läsa, eller lånar böcker istället för att läsa det på datorn.

Men vissa dagar kraschar man och sitter hela dagen framför datorn, men det gäller att inte skuldbelägga sig själv, det går sakta men säkert bättre.

Finns många fördelar med att komma bort från tekniken, man börjar tänka själv, och man får mindre ont i kroppen pga att man rör sig mer och kommer i andra ställningar än datorställningen.
Citera
2018-06-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Psykisk sjukdom vet jag inte, det låter lite väl officiellt. Jag tror belönings-delen i hjärnan förstörts av datorspel och informationssamhället gjort mig allmänt stressad, cynisk och deprimerad. När jag läser om andras psykiska problem känns det som man ofta kan koppla det till samma saker

Det finns en indier som förklarar bättre vad jag försöker att säga:

https://www.youtube.com/watch?v=FZPF9tFRYYM
Ursäkta mig, min mening var att citera Milford.Cubicle.
Citera
2018-06-30, 11:44
Medlem
Knappast, jag tror tvärtom att TV- och datorspel är oerhört stimulerande för hjärnan på väldigt många olika sätt, bland annat problemlösning och reaktionsförmåga.

En sak som många som inte är insatta i TV- och datorspel verkar ha svårt att förstå är att det finns väldigt många olika typer av spel.
Dels så har vi ju givetvis de mer "stereotypiska" genrerna Scrolling Shooters och First-Person Shooters, men det finns också genrer som Plattform, Rollspel, Racing, Pussel, Skräck, Stealth, Simulation och Fighting.
Om du inte känner för att köra en snabb intensiv racetävling i F-Zero så kanske du istället känner för att smyga dig osedd förbi vakter i kurragömma-stil i Metal Gear Solid, eller så kanske du känner för att lösa kluriga pussel i Solomon's Key, eller utforska läskiga omgivningar i Silent Hill, eller uppleva djupa och personliga sagoherättelser i Final Fantasy 9.

Även musiken i TV-och datorspel kan ofta vara helt fantastisk:
testa exempelvis att söka efter låtarna "Peaceful Days" från Chrono Trigger eller "Song Of Memories" från Final Fantasy 9, så kommer ni att förstå precis vad jag menar med det.

Man kan bli beroende av vad som helst, inklusive TV- och datorspel.
Det är helt och hållet spelarens eget ansvar att hålla spelandet på en vettig nivå.
Senast redigerad av Mikael861 2018-06-30 kl. 11:50.
Citera
2018-07-01, 19:24
Medlem
Om datorspel, internet eller sociala medier etc har förstört ens hjärna beror helt enkelt på hur man sätter sina gränser. Det gäller egentligen allt i livet. Datorspel är roligt, för mycket spelandet överbelastar din hjärna. Det är inget fel med alkohol, för mycket kan vara ohälsosamt. Vatten är viktigt, för mycket vatten kan vara farligt.

Det handlar egentligen om att hitta en balans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in