Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 09:25
  #1
Medlem
Är med i flera olika bostadsförmedlingar, tänker att man vet inte så mycket om framtiden. Då är det bra att ha flera olika alternativ.
Bor just nu i Gävle, så till att börja msn står jag i kö i den största kommunala bostadsförmedlingen här i stan.
Men känner att någon gång i framtiden ( Vet ej när) skulle det vara spännande att flytta till någon annan stad för har bott här i större delen av mitt liv och tycker jag har sett allt som är värt att se och är väl ganska trött på just Gävle för tycker mest det är tråkigt och att det är ganska hur ska man säga, tråkigt och inte speciellt spännande och fint här. Så undrar vad ni skulle rekommendera av dessa städer som jag står i bostads kön i

Falun
Borlänge
Örebro
Söderhamn
Stockholm och Värmdö som har en separat bostadskö
Citera
2018-06-17, 09:49
  #2
Medlem
Argh123s avatar
Jag gissar på att du fluktar mot Stockholm, men jag hade valt en mindre stad.
Då kan du komma nära till naturen (som du säkert hade i Gävle), men ändå ganska stor stad och dessutom nära (väl ungefär samma avstånd) till Stockholm.
Citera
2018-06-17, 09:50
  #3
Medlem
Lugalzagesis avatar
Du som är från Gävle skulle väl trivas i Falun, det är trevligare än Borlänge men om du vill uppleva något helt nytt så är det väl inte rätt del av landet att flytta till. Undvik Borlänge iallafall, en Sveriges mest deprimerande städer.

Örebro är underskattat faktiskt. Jag har bott där i perioder och gillade det inte först men stan har faktiskt en hel del charm, särskilt på sommaren är det väldigt fint. Framförallt så finns det en mycket mer levande landsbygd i Närke än det gör i många delar av landet så man är inte låst i "stadsliv" om man bor här. Hyfsat nära till andra städer i den storleken också, typ Västerås.

Stockholm är väl jobbigt på det viset att den staden har alla vanliga problem som kommer av att bo i en storstad men inte så många av fördelarna eftersom den inte är riktigt så stor heller. Jag skulle kunna tänka mig att bo i Stockholm av karriärskäl absolut, men att flytta till Stockholm bara för att? Nja.

Värmdö är väl att kul bo om man är rik, har inte varit där annat än att hälsa på knösfolk jag känner.
Citera
2018-06-17, 10:00
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Falun, dalmasar är gott folk.
Citera
2018-06-17, 10:02
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag skulle valt en storstad. Dvs först Stockholm och sedan alternativt Örebro. Finns så många mer valmöjligheter i just en större stad, så mycket mera att göra.
Citera
2018-06-17, 10:31
  #6
Medlem
Jag hade valt Söderhamn. Närheten till havet samt skogen ger en massa möjligheter till roliga aktiviteter. Till exempel MTB eller segling.
Citera
2018-06-17, 11:05
  #7
Medlem
Söderhamn ligger ju ganska när Gävle geografiskt men har, utgår jag ifrån, en mindre intressant tätort.
Falun känns väl som ungefär samma som Gävle. Örebro något större men inte något jag går igång på själv.
Stockholm, som det alltid konstateras väldigt tydliga fördelar(Sveriges största utbud av allt möjligt) och väldigt tydliga nackdelar. Trångt, dyrt, stressigt och lite "kyligt" mellan människor.
Om jag hade varit ts hade jag strukit Borlänge från listan omedelbart. Har svårt att se något positivt med den orten i dagsläget.
Citera
2018-06-17, 11:34
  #8
Medlem
Värmdö låter klart trevligast.
Sålänge man bor nära en busslinje iallafall.

Allt man kan önska sig och Sthlm på behagligt avstånd.

Värmdö, Sthlm och Falun som sista alt (ser Inga fördelar med Falun gentemot Gävle dock)
Citera
2018-06-17, 13:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Är med i flera olika bostadsförmedlingar, tänker att man vet inte så mycket om framtiden. Då är det bra att ha flera olika alternativ.
Bor just nu i Gävle, så till att börja msn står jag i kö i den största kommunala bostadsförmedlingen här i stan.
Men känner att någon gång i framtiden ( Vet ej när) skulle det vara spännande att flytta till någon annan stad för har bott här i större delen av mitt liv och tycker jag har sett allt som är värt att se och är väl ganska trött på just Gävle för tycker mest det är tråkigt och att det är ganska hur ska man säga, tråkigt och inte speciellt spännande och fint här. Så undrar vad ni skulle rekommendera av dessa städer som jag står i bostads kön i

Falun
Borlänge
Örebro
Söderhamn
Stockholm och Värmdö som har en separat bostadskö

Först och främst: smart av dig att ställa dig i kö som säkerhet. Precis som du säger så vet man aldrig vad som händer i framtiden. Ställ dig gärna i alla storstädernas köer också: Gbg och Malmös (boplats syd heter kön).

För att svara på din fråga så skulle jag rekommendera Stockholm eller någon annan av storstäderna. Även om kötiderna är gräsliga här i huvudstaden så är väl en huvudstad att föredra av flera skäl: det finns gott om serviceutbud överallt, goda kommunikationer (pendel, buss, tvärbana, tunnelbana). Sedan är det många företag som söker sig hit så jobbmöjligheterna blir väl bättre här än på andra ställen i landet.

Men var du ska flytta ska du egentligen bestämma helt och hållet själv. Viktigast är att du trivs i området. Vem vet. Du kanske inte tycker om Stockholm. Alla gör ju inte det.
Citera
2018-06-17, 19:56
  #10
Medlem
Adelaides avatar
Nu ingick inte denna stad bland dina alternativ, men jag hade nog lätt försökt flytta till Malmö istället. Det skulle vara den perfekta staden om du kommer från Gävle och vill uppleva något helt nytt.
Husfasaderna är lite mer dansk-influerade och naturen utanför Malmö är lite annorlunda jämfört med Gävle. Sedan har du Nordens vackraste huvudstad (Köpenhamn) endast 15 minuter bort med tåg.

Nåja, men om jag ska göra en bedömning av städerna du har listat så skulle jag väl säga såhär nånting:

Borlänge - Hade jag strukit från listan direkt om jag var du. Borlänge är en känd arbetarstad så om vi förutsätter att du har ambitioner och universitetsexamen så lär du inte precis smälta in i staden. Kupolen, som ligger lite utanför centrum, har de flesta affärer vilket gör att det inte är så mycket intressanta affärer i själva centrum.

Falun - Många år sen jag var där och då bara några timmar, men jag minns att jag fick ett gott intryck av staden iaf. Till skillnad från grannen Borlänge så har Falun ett betydligt trevligare centrum och en å som rinner genom stan. Finns en del studenter i Falun då de har något campus där.

Örebro - Helt okej stad, varken mer eller mindre. Det är en studentstad och studentlivet verkar rulla på som i de flesta studentstäder, fast om man inte pluggar så tror jag inte staden har så mycket att erbjuda. Dialekten är dessutom bland de värsta i Sverige. De låter så gnälliga när de pratar.

Stockholm - Hade nog jag kört på om jag var du (fast då är jag van vid storstäder också). I denna stad har du precis allt. Att ta en promenad i centrala Stockholm under sommaren är riktigt trevligt. Dock finns det som sagt flera nackdelar också - stressigt (folk halvspringer hela tiden för att hinna med tunnelbanan), dyrt (bli inte förvånad om hyran kostar 13 000 i de centrala delarna) och betydligt fler nedgångna stadsdelar än vad ovanstående städer har.

Varken Borlänge, Örebro eller Falun får mig att vilja hoppa av glädje. Men om jag hade behövt välja av dessa 3 så hade det nog lutat mest åt Falun.
Söderhamn har jag aldrig varit i så där kan jag inte uttala mig.
__________________
Senast redigerad av Adelaide 2018-06-17 kl. 20:00.
Citera
2018-06-22, 09:55
  #11
Medlem
Hephaestuss avatar
Örebro, enligt mig "lagom" stor stad och mycket trevligt centrum.
Citera
2018-06-23, 14:22
  #12
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Är med i flera olika bostadsförmedlingar, tänker att man vet inte så mycket om framtiden. Då är det bra att ha flera olika alternativ.
Bor just nu i Gävle, så till att börja msn står jag i kö i den största kommunala bostadsförmedlingen här i stan.
Men känner att någon gång i framtiden ( Vet ej när) skulle det vara spännande att flytta till någon annan stad för har bott här i större delen av mitt liv och tycker jag har sett allt som är värt att se och är väl ganska trött på just Gävle för tycker mest det är tråkigt och att det är ganska hur ska man säga, tråkigt och inte speciellt spännande och fint här. Så undrar vad ni skulle rekommendera av dessa städer som jag står i bostads kön i

Falun
Borlänge
Örebro
Söderhamn
Stockholm och Värmdö som har en separat bostadskö
Är du säker på att Värmdö har en separat bostadskö?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback