2018-06-14, 21:52
Medlem
Virre217s avatar
Hej, det är ju populärt att skriva ut Theralen/Lergigan mot sömnproblem då det inte är beroendeframkallande och det är ju allmänt känt att man får en baksmälla på morgonen av det.

En sak som jag lagt märke till är att jag på morgonen efter någon timme kan bli någorlunda pigg med kaffe och känner mig rätt hyfsad, men senare på dagen kommer en enorm seghet som jag inte kände av tidigare.

Det är underligt att jag lyckas bli kvitt den värsta baksmällan från morgonen bara för att bli extra seg senare på dagen så är det något som känns igen? Kan det vara något som att medlen försämrar sömnkvaliten så mycket att man sent på dagen känner sömnbrist trots att man sov någorlunda antal timmar?
Citera
2018-06-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej, det är ju populärt att skriva ut Theralen/Lergigan mot sömnproblem då det inte är beroendeframkallande och det är ju allmänt känt att man får en baksmälla på morgonen av det.

En sak som jag lagt märke till är att jag på morgonen efter någon timme kan bli någorlunda pigg med kaffe och känner mig rätt hyfsad, men senare på dagen kommer en enorm seghet som jag inte kände av tidigare.

Det är underligt att jag lyckas bli kvitt den värsta baksmällan från morgonen bara för att bli extra seg senare på dagen så är det något som känns igen? Kan det vara något som att medlen försämrar sömnkvaliten så mycket att man sent på dagen känner sömnbrist trots att man sov någorlunda antal timmar?
Jag vet iaf att benso och imovane osv gör att man får sämre sömnkvalité. Har du provat melatonin?
Citera
2018-06-14, 22:19
Medlem
Dragningskraftens avatar
Oj känner igen mig väldigt mycket. Äter lergigan till sömnen. Visste inte att min seghet berodde på de du skriver. Tyckte mer att jag inte kände igen mig med segheten morgonen efter. det gör jag av theralen. Kan sova rätt mkt längre då
Visst blir jag trött på em
Citera
2018-06-14, 22:24
Medlem
Theralen är absolut det värsta sömnmedicinen i mitt tycke. Sover inte jättebra på dom, man är som en zombie dagen efter och det känns som nån hällt sirap i hjärnan. Har du testat propavan, jag äter en halv tablett per kväll och känner i stort sett inget dagen efter, sover även bättre på dessa. Melatonin för mig har ingen bra effekt och känner mig även där slö dagen efter.
Citera
2018-06-14, 22:28
Bannlyst
Theralen är ett jävla gift, jag blir så jäkla seg dagen efter samtidigt som benen är så jäkla trötta, känns som jag sprungit femton mil.
Citera
2018-06-14, 22:57
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag vet iaf att benso och imovane osv gör att man får sämre sömnkvalité. Har du provat melatonin?

Ja, tycker dock att det har rätt svag verkan och i sig själv är otillräcklig för att framkalla sömn men kanske kan funka som komplement till andra starkare sömnmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av Dragningskraften
Oj känner igen mig väldigt mycket. Äter lergigan till sömnen. Visste inte att min seghet berodde på de du skriver. Tyckte mer att jag inte kände igen mig med segheten morgonen efter. det gör jag av theralen. Kan sova rätt mkt längre då
Visst blir jag trött på em

Jag reagerade på att Lergigan gav betydligt mindre morgonbaksmälla än Theralen och ett lyft, men tog ett tag innan jag reagerade på att jag får en efterseghet som annars inte skulle fått från Imovan el.dyl.

Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Theralen är absolut det värsta sömnmedicinen i mitt tycke. Sover inte jättebra på dom, man är som en zombie dagen efter och det känns som nån hällt sirap i hjärnan. Har du testat propavan, jag äter en halv tablett per kväll och känner i stort sett inget dagen efter, sover även bättre på dessa. Melatonin för mig har ingen bra effekt och känner mig även där slö dagen efter.

Jag tror att det är mycket individuellt med hur det verkar, Propavan är i mitt tycke det värsta där man kan dricka enorma mängder kaffe och ändå är hjärnan nästintill avstängd dagen efter. Theralen ligger i mitten för mig medan Lergigan är lindrigare, dock ej bra då jag som sagt blir efterseg istället.
Citera
2018-06-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Ja, tycker dock att det har rätt svag verkan och i sig själv är otillräcklig för att framkalla sömn men kanske kan funka som komplement till andra starkare sömnmedel?

Jag vet inte då jag inte tar några mediciner för sömn men jag har dock provat stilnoct, imovane förut. Dock är det inget som fungerar i längden då man blir beroende av dessa för sömn, toleransen går upp så det inte funkar lika bra sen så störs REM-sömnen av många sömnmedel. Det är bra att inte störa REM-sömnen då det är viktigt för att man ska bli utvilad.

Tränar du något under dagen? Styrketräning eller annan träning kan hjälpa många att få bättre sömn
Citera
2018-06-15, 00:49
Medlem
melk0rs avatar
Har personliga erfarnheter av Theralen och tycker det är riktigt dynga till sömnmedicin. Känds som att huvudet var ett bowlingklot både fysiskt och mentalt flera timmar under nästkommande dag.

Zopiklon är den enda sömnmedicinen jag fått ordinerat som jag varmt kan rekommendera om man utgår från verkan och brist på biverkningar. Dock tog jag den bara under korta perioder och kände för min egen del att de var påtagligt beroendeframkallande.
Citera
2018-06-16, 15:41
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Jag vet inte då jag inte tar några mediciner för sömn men jag har dock provat stilnoct, imovane förut. Dock är det inget som fungerar i längden då man blir beroende av dessa för sömn, toleransen går upp så det inte funkar lika bra sen så störs REM-sömnen av många sömnmedel. Det är bra att inte störa REM-sömnen då det är viktigt för att man ska bli utvilad.

Tränar du något under dagen? Styrketräning eller annan träning kan hjälpa många att få bättre sömn

Jag cyklar en hel del och grundproblemet är väl inte att somna in utan att jag ständigt vaknar upp klarvaken mitt i natten där det tar lång tid att somna in vilket kanske funkar på helgen men inte om man skall upp kl 6 på morgonen. Annars brukar jag med fördel ta en liten dos på 2.5mg Imovan utan att jag upplevt tolerans eller beroende, men problemet är ju att det är väldigt svårt att få beroendeframkallande medel s utskrivna, men lätt att få ut icke beroende framkallande saker som Theralen, Legigan och Imovan trots att de är skräp i jämförelse.

Lergigan är väl minst dåligt så långt där baksmällan är såpass lindrig att det iaf går någorlunda att jobba en heldag men har börjat ompröva den då jag börjat koppla efterseghet till den som kraftigt försvårar fritid efter jobbet.
Citera
2018-06-17, 12:35
Medlem
xavi8222s avatar
Jag kör 3 ml Theralen och 75 mg Propavan på kvällen. Fungerar mycket bra för mig och känner mig inte seg på morgonen.

Tar jag inte Theralen kan jag inte sova utan jag hamnar i ett tillstånd mellan vaken och sovande.

Theralen har räddat mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in