2018-06-14, 09:33
Medlem
spoilers avatar
"Tandläkaren beskrivs som grovt oskicklig och har begått övergrepp som går att likställas vid misshandel. Nu har Inspektionen för vård och omsorg, (Ivo), polisanmält mannen.

Göteborg Direkt har tidigare skrivit om tandläkaren som anmälts till Ivo för att ha gjort flera grova felbehandlingar på sin mottagning i Östra Göteborg.

Mannen är enligt Nyhetsbyrån Siren samma person som Ivo i april begärde ska få sin legitimation indragen.

I myndighetens anmälan den gången framgick att han rotfyllt relativt friska tänder på en patient. Han ska på samma person ha varit på väg ut ur tanden med borren. "Ivo anser att den behandling patienten har fått utstå är ett övergrepp som skulle kunna likställas med misshandel. (...) Detta enda patientfall utgör enligt Ivo ett tillräckligt underlag för att styrka att XX är grovt oskicklig och olämplig som tandläkare", skriver myndigheten om ärendet i sitt utlåtande till Socialstyrelsen.

/.../

Många andra som sökt vård på mannens praktik ska också ha råkat illa ut. Bland annat ska fler fått friska tänder rotfyllda. Han ska också ha struntat i att laga karies, utsatt vårdtagare för onödig strålningsrisk och haft omfattande brister i journalföringen. Anmälan omfattar 48 sidor som beskriver olika felbehandlingar och myndigheten konstaterar att "han är en direkt fara för sina patienter".

– Patienterna har drabbats illa. De har kommit ut i ett sämre skick från tandläkaren än när de gick dit, säger Karin Fagerberg till Nyhetsbyrån Siren."

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/tandlakare-i-ostra-goteborg-polisanmals/reprfm!nGdUG5yShHi7Ud3X4He6vA/

Någon som vet mer?
Citera
2018-06-14, 09:38
Medlem
Klownfaces avatar
Jag tippar på att det är en babbe med utbildning från hemlandet
Citera
2018-06-14, 09:38
Avslutad
Nä, men man vågar ju varken gå till doktorn eller tandläkaren längre.
Felbehandlingar blir allt vanligare och nämnda yrkesgrupper verkar vara straffimuna.
Skrämmande!
Citera
2018-06-14, 09:41
Medlem
Mintafs avatar
Fyfan, bort med stolpskottet!

Hur kan man ens anställa en sån person? Har man inte någon provperiod eller något liknande.
Citera
2018-06-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Tandläkaren beskrivs som grovt oskicklig och har begått övergrepp som går att likställas vid misshandel. Nu har Inspektionen för vård och omsorg, (Ivo), polisanmält mannen.

Göteborg Direkt har tidigare skrivit om tandläkaren som anmälts till Ivo för att ha gjort flera grova felbehandlingar på sin mottagning i Östra Göteborg.

Mannen är enligt Nyhetsbyrån Siren samma person som Ivo i april begärde ska få sin legitimation indragen.

I myndighetens anmälan den gången framgick att han rotfyllt relativt friska tänder på en patient. Han ska på samma person ha varit på väg ut ur tanden med borren. "Ivo anser att den behandling patienten har fått utstå är ett övergrepp som skulle kunna likställas med misshandel. (...) Detta enda patientfall utgör enligt Ivo ett tillräckligt underlag för att styrka att XX är grovt oskicklig och olämplig som tandläkare", skriver myndigheten om ärendet i sitt utlåtande till Socialstyrelsen.

/.../

Många andra som sökt vård på mannens praktik ska också ha råkat illa ut. Bland annat ska fler fått friska tänder rotfyllda. Han ska också ha struntat i att laga karies, utsatt vårdtagare för onödig strålningsrisk och haft omfattande brister i journalföringen. Anmälan omfattar 48 sidor som beskriver olika felbehandlingar och myndigheten konstaterar att "han är en direkt fara för sina patienter".

– Patienterna har drabbats illa. De har kommit ut i ett sämre skick från tandläkaren än när de gick dit, säger Karin Fagerberg till Nyhetsbyrån Siren."

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/tandlakare-i-ostra-goteborg-polisanmals/reprfm!nGdUG5yShHi7Ud3X4He6vA/

Någon som vet mer?

Vill minnas att jag hörde ngt om detta i radio för kanske ett halvår sedan. Om det var just detta fall så tror jag att det var alkoholproblematik och ålderdom som låg bakom det hela.
Citera
2018-06-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Fyfan, bort med stolpskottet!

Hur kan man ens anställa en sån person? Har man inte någon provperiod eller något liknande.

Egenföretagare kan anställa sig själv.
Citera
2018-06-14, 09:44
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Egenföretagare kan anställa sig själv.

Det där tänkte jag inte på haha. Förklarar en del.
Citera
2018-06-14, 10:20
Medlem
ace_secs avatar
Babbe-radarn ger fullt utslag. Vi hade ett liknande fall i Jönköping senast.
Senast redigerad av ace_sec 2018-06-14 kl. 10:59.
Citera
2018-06-14, 11:21
Medlem
rostigamazons avatar
Kan inte vara kul att hamna hos en sån tandläkare, och sen när man ska anmäla honom, händer inget. Lider med dessa patienter.
Citera
2018-06-14, 15:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Jag tippar på att det är en babbe med utbildning från hemlandet

Det hade räckt du skrivit det fetmarkerade. Utbildning, låt mig betvivla.
Citera
2018-06-14, 16:11
Medlem
Jag gissar också på en kulturberikare som är, duo vet va ja outbild i hemland förschtou dou
Citera
2018-06-15, 09:38
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det hade räckt du skrivit det fetmarkerade. Utbildning, låt mig betvivla.

Jo jag glömde "-tecknen i "Utbildning"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in