Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 22:13
  #1
Medlem
När det gäller värdepapper så hör man att man alltid ska sprida sin risker. Jag har därför länge funderat över varför jag inte också sprider mina risker när jag spar pengar och skulle vilja öppna ett Euro bankkonto i ett stabilt Euro land (Tyskland, Holland, etc) med insättningsgaranti, kontokort och internetbank på engelska.

Man kan självklart öppna ett valuta-konto på någon svenskbank med då får man inte möjlighet till ränta och man uppnår heller inte några av de "försäkringar" jag vill uppnå.

Mina mål med att öppna ett bankkonto utomlands är:
  • Kunna använda mig av kortet när jag reser i Europa och betalar med Euro.
  • Sprida min risker om Svenska kronan faller kraftigt p.g.a riksbanken eller bostadsbubblan.
  • Kunna ta ut pengar om det blir uttagsbegränsningar i Sverige så som det var i Grekland.
  • Kunna komma åt ett konto om det blir krig i Sverige och man blir tvungen att fly.
Förmodligen kommer inget av detta ske men det känns som att det kan fungera som en fin och billig försäkring om det verkligen krisar. Undra hur många ur medelklassen i Syrien hade förväntat sig den kris de har fått utså nu.

Är det någon som har erfarenhet av att öppna ett bankkonto utomlands från Sverige och har ni tips på några banker?
Citera
2018-06-13, 22:33
  #2
Medlem
Intressant trådstart, jag har funderat i exakt samma banor men inte hunnit undersöka det närmare. Ser fram emot kommande inlägg!
Citera
2018-06-13, 22:43
  #3
Medlem
Tror nog du kan stryka några punkter framförallt den sista, kommer ryssen så går det nog jävligt fort och det är jävligt klippt och omöjligt att swipea kortet i alla fall/ta ut pengar. Skulle väl vara om man tog sig över gränsen till en annat land.

Banken ger väl även ut svenska pengar så där tror jag inte det är någon skillnad. (osäker)

Gällande ränta så torde de mindre bankerna ge bäst avkastning. Tror inte på storbanker.

ska följa det här med intresse.
__________________
Senast redigerad av reackon 2018-06-13 kl. 22:46.
Citera
2018-06-13, 23:16
  #4
Medlem
Jag har konto hos Revolut.com. Funkar utmärkt.
Citera
2018-06-14, 00:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reackon
Tror nog du kan stryka några punkter framförallt den sista, kommer ryssen så går det nog jävligt fort och det är jävligt klippt och omöjligt att swipea kortet i alla fall/ta ut pengar. Skulle väl vara om man tog sig över gränsen till en annat land.
Kanske just det som är meningen. Om ett främmande land tar makten över Sverige, tar dom självklart makten över Svenska banker. Behöver man då fly är det väl just i utlandet som det skulle vara bra att ha konton så att man inte kommer till ett nytt land helt urfattig.
Citera
2018-06-14, 06:46
  #6
Medlem
RazorKevlars avatar
Jag har ett konto utomlands där jag även köpt boende, klarar inte av bo i Sverige längre. När flytten sker beror på valet i höst och hur det utvecklar sig framförallt efter valet. I Sverige har jag både EUR-och USD-konto eftersom jag arbetat för utländska arbetsgivare.

Framgent så kommer det kontantlösa samhället hålla befolkningen som gisslan när det börjar hetta till.
Besvärliga och dissidenter framförallt kommer att få sina tillgångar strypta eller begränsade. Det viktigaste idag är att ha ett försvarligt kapital i kontanter hemma när det krisar. När ström uteblir eller begränsade uttag på uppmaning av politiker sker då är det bara cash som gäller.

Idag är det viktigare än någonsin att ha framförhållning, planera och agera för din framtid.

https://m.youtube.com/watch?time_con...fauxfullscreen
Citera
2018-06-14, 09:30
  #7
Medlem
Ferratum låter dig ha flera konton med olika valutor och när du använder kortet för att göra en transaktion i en viss valuta så används i första hand kontot i den valutan. Dock är ju räntan inget att hurra för.
Citera
2018-06-14, 20:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ste4fun
Jag har konto hos Revolut.com. Funkar utmärkt.
Tack för tipset. Det var smidigt att öppna ett konto men vad jag förstår så har de inte insättningsgaranti och jag vill därför inte spara större summor hos dem. Har du annars bra erfarenheter av Revolut? Känns som ett bra kort att skaffa när man reser och betalar med kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ferratum låter dig ha flera konton med olika valutor och när du använder kortet för att göra en transaktion i en viss valuta så används i första hand kontot i den valutan. Dock är ju räntan inget att hurra för.
Har du någon länk med mer information? Jag hittar bara att de sysslar med utlåning.
Citera
2018-06-14, 20:34
  #9
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ferratum låter dig ha flera konton med olika valutor och när du använder kortet för att göra en transaktion i en viss valuta så används i första hand kontot i den valutan. Dock är ju räntan inget att hurra för.
Vet inte hur pass seriöst Ferratum är i andra sammanhang - snubblade över lånehandlingar från Ferratum för en avliden släkting - 192% i effektiv ränta, knappast något som för tankarna till "seriös bank"! (Ja,jag vet- de är ockrande skojare allesammans)
Citera
2018-06-14, 20:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surud
Har du någon länk med mer information? Jag hittar bara att de sysslar med utlåning.

https://www.ferratumbank.com/

Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Vet inte hur pass seriöst Ferratum är i andra sammanhang - snubblade över lånehandlingar från Ferratum för en avliden släkting - 192% i effektiv ränta, knappast något som för tankarna till "seriös bank"! (Ja,jag vet- de är ockrande skojare allesammans)

Jaja, jag skulle inte låna ett öre av dem men de är en riktig bank med insättningsgaranti. De har en europeisk banklicens från Malta.
Citera
2018-06-14, 23:44
  #11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surud
Är det någon som har erfarenhet av att öppna ett bankkonto utomlands från Sverige och har ni tips på några banker?
Ett till tips kan vara Mistertango där du också får ett kostnadsfritt konto i euro samt enkelt kan handla med Bitcoins om du önskar.
Kan vara bra med flera alternativ om de ändå är utan kostnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback