Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 20:44
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Läser man på flashback; ser man på Youtube eller surfar man den vilda fria webben så har man nog blivit införstådd med att många i vårt land (och världen mångt och mycket) inte gillar de traditionella medierna likt tidningar som Dagens Nyheter. och New York Times.

Trist, tycker jag. Trist, men förståeligt. Hade inte jag haft tillgång till internet eller Flashback så hade jag säkerligen haft en betydligt mer "regimtrogen" bild av våra medier. Men nu fastnade jag här, för 10 år sedan - i ung ålder - och gradvis upplevde jag kampen av kognitiv dissonans. Var inte tidningarna de goda? Var de inte på vår sida? Många frågor väcktes.

Men nu är det som det är, och det är väldigt beklagligt anser jag. Får väl lägga ansvaret hos MSM - de kunde (borde!) ha skött sitt arbete så mycket bättre och behandlat vuxna som vuxna.

Förr, på den gamla goda tiden - innan internet.. Då var folket i Sverige säkerligen mer positivt inställda till våra fina nyhetssidor.
Citera
2018-06-13, 20:48
  #2
Medlem
Tror det är lite som vi ser på internet. Tidningarna var bara ett forum. Idag är de mer som spelare än förmedlare. Dessutom har pressen av ekonomiska själ likriktats, svårt med nischade tidningar. Därför är nog fler utan en tidning som agerar ekokammare och känner därför mer dissonans tänker jag.
Citera
2018-06-13, 20:53
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag minns att så sent som på 90-talet så sa man "jo det är sant, för det har jag läst i tidningen!"

Idag skrattar folk åt någon som skulle säga så. Det är bara många journalister som själva fortfarande tror att folk tror på dem.
Citera
2018-06-13, 21:02
  #4
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag minns att så sent som på 90-talet så sa man "jo det är sant, för det har jag läst i tidningen!"

Idag skrattar folk åt någon som skulle säga så. Det är bara många journalister som själva fortfarande tror att folk tror på dem.

Jag kan ändå inte sluta vurma över den tid som varit. Väldigt synd att det skulle utvecklas såhär. Tycker att en journalistutbildning borde vara av hög standard och därmed något man som utbildad borde högakta och respektera genom att göra rättvisa.
Citera
2018-06-13, 21:42
  #5
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Tidningarna var förljugna för 50 år sedan också bara att folk hade svårare att se det.
Citera
2018-06-13, 21:54
  #6
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Tidningarna var förljugna för 50 år sedan också bara att folk hade svårare att se det.

Antagligen. Så tidningarna var aldrig till för att fylla en allmännytta? Den tredje statsmakten?

Kanske var folk lyckligare av att tro på tidningarnas historier? Sedan får man ju vara försiktig så man inte svartmålar allt journalisterna gör. Finns mycket gott och intressant i våra tidningar. Känns alltid också mycket mer officiellt att läsa om något i exv Svenska Dagbladet än gentemot Flashback förslagsvis.
Citera
2018-06-13, 22:06
  #7
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Antagligen. Så tidningarna var aldrig till för att fylla en allmännytta? Den tredje statsmakten?

Kanske var folk lyckligare av att tro på tidningarnas historier? Sedan får man ju vara försiktig så man inte svartmålar allt journalisterna gör. Finns mycket gott och intressant i våra tidningar. Känns alltid också mycket mer officiellt att läsa om något i exv Svenska Dagbladet än gentemot Flashback förslagsvis.

Tidningarna har aldrig i modern tid fungerat som "den tredje stadsmakten" så som svensken har inbillat sig att de ska göra alltså som på ett seriöst oberoende visa granskar makten och är intresserade av Sveriges och svenskarnas väl.

Du verkar mer bekymrad om att svenskens förljugna mystillvaro har krackerlerat snarare än bekymrad över tidningarnas förljugenhet, falskhet och destruktiva samhällspåverkan.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2018-06-13 kl. 22:10.
Citera
2018-06-13, 22:20
  #8
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Du verkar mer bekymrad om att svenskens förljugna mystillvaro har krackerlerat snarare än bekymrad över tidningarnas förljugenhet, falskhet och destruktiva samhällspåverkan.

Ja, absolut. Sanningen blir väl delvis vad man gör den till.
Citera
2018-06-13, 22:59
  #9
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ja, absolut. Sanningen blir väl delvis vad man gör den till.

Mycket märkligt sätt att resonera. Nä världen blir inte trevligare av att folk lever i villfarelsen att den är trevlig, Tvärt om så kommer de inte kunna göra något åt problemen.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2018-06-13 kl. 23:01.
Citera
2018-06-14, 03:38
  #10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Tidningarna var förljugna för 50 år sedan också bara att folk hade svårare att se det.

Det är mycket troligt att det var så. Men det fanns begränsade möjligheter för vanligt folk att kolla upp det.

Jag blev personligen, på 90-talet, utsatt för ett lokalt journalistdrev i den lilla mellansvenska hålan jag bodde i. Det var ett brutalt uppvaknande för mig när jag då insåg hur mycket de ljög i tidningen. Självgoda strebrar med makt att förgöra människor med ett penndrag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback