• 4
  • 5
2018-06-16, 16:00
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Av ren nyfikenhet så hur har dina tävlingsresultat förbättrats under dessa år?

Från mitten av 2014 till början av 2017.
+7 kg ryck
+10 kg stöt
+25 kg knäböj fram
+25 kg knäböj bak
+30 kg marklyft (grisig jävel)
+10 kg press
+10 kg bänkpress (som jag väldigt sällan kör, fick mycket gratis av starkare axlar och triceps)

Låter inte mycket men jag tycker det är bra utan att medvetet ha ökat i kroppsvikt och ändå har styrketränat regelbundet sedan 2007 och tyngdlyftning sedan 2011. Den mesta hjälpen var nog ändå att jag kunde ta träningen seriöst då jag hade god inkomst, relativt bra kost och gott om tid för återhämtning.

2017 var inte jättemycket träning utan mest sporadisk underhållsträning då jag fick nytt jobb, flyttade, söp mig halvt ihjäl under min födelsedagsresa.
Citera
2018-06-16, 17:16
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är sällan man "råkar" bli stor bara sådär av misstag för man är på gymmet, så du behöver nog inte oroa dig. Om du nu tycker du börjar bli för stor så justera kosten, alternativt stimulera musklerna mindre.

En fråga: Innebär att "stimulera" musklerna att utmana dem? Dvs. att under en längre period gradvis öka vikterna så att man inte hamnar i en bekvämlighetszon?
Citera
2018-06-16, 17:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
En fråga: Innebär att "stimulera" musklerna att utmana dem? Dvs. att under en längre period gradvis öka vikterna så att man inte hamnar i en bekvämlighetszon?
Det finns ett flertal sätt för att stimulera muskeltillväxt, en ökning av vikterna kan vara en form av progression. Man kan även öka den totala volymen, t.ex istället för 4 set så gör man 5 set. Men ja, utsätta muskeln för någon form av belastning, är väl ett bra sätt att stimulera den.
Citera
2018-06-16, 20:25
Medlem
smoerreboms avatar
Jag har underhållstränat i många år då jag bara är intresserad av att bli bättre på skidåkning.

Det jag har gjort är att gymma typ 1 gång var 6-8 dag (helkroppspass) på vikter som jag känner mig nöjd med 3 x 8-10 reps och sen ägnar jag mig åt annan träning istället (löpning, skidåkning, rullskidåkning, kampsport etc.). Ibland räcker det inte utan du kan få köra ett par snabba pass igen för att återta styrka. Kör inte skithårt o kramar ur det sista utan arbeta setten strikt tills du inte orkar fler bara. Det blir rätt tråkigt att träna så här så jag försöker byta övningar varje pass. Givetvis kommer du tappa volym om du stannar på en viss vikt, om du är nöjd med 3x8 på 32 kg hantelpress så kommer du vänja dig vid det efter ett tag och det kommer gå lättare och lättare och då kommer musklerna inte att bli lika ansträngda.

På senare tid har jag börjat köra något färre reps typ ett uppvärmningsset och två på 5-6 reps istället. Det verkar som det gör att jag tappar mer volym samtidigt som jag kör tyngre. Har läst att färre reps ger mindre volym än fler. Jag fokuserar mer på att lyfta vikterna än att få pump. Det känns som det sliter lite mer så jag kommer nog varva med lättare pass ibland.

Ett tips om du vill se ut som brad pitt i fight club, titta hur kampsportare ser ut, thaiboxare och karatesnubbar, explosiv träning tillsammans med gym skulle jag säga är det man får snyggast definierade muskler av. Man bränner så in i helvete med kalorier oxå eftersom man oftast utför alla rörelser med full kraft. Skidåkning är bra det med men snäppet sämre. Överhuvudtaget är mitt intryck att snygga definierade muskler får man genom att tidigt i livet bygga upp dem och sen bara underhålla och använda dem i annan träning. Att bara gymma ger bara mjuka uppsvällda muskler och är inte lika snyggt.

Deffa är bara dumheter som modeller och bodybuilders håller på med, det kan man ägna sig åt om man bara tränar på gym och lever ett lättjefullt storstadsliv. Tränar du hårt måste du äta mycket mat annars blir du sjuk och äter du nyttig mat går det av sig själv. Stora portioner fisk, kyckling men var lite återhållsam med kolhydraterna (prioritera gröt, potatis o knäckebröd framför ris, pasta och mjukt bröd) och ät massvis med grönsaker och även lite fett, lite åt LCHF hållet skulle jag säga.
Citera
2018-06-18, 09:41
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Ett tips om du vill se ut som brad pitt i fight club, titta hur kampsportare ser ut, thaiboxare och karatesnubbar, explosiv träning tillsammans med gym skulle jag säga är det man får snyggast definierade muskler av. Man bränner så in i helvete med kalorier oxå eftersom man oftast utför alla rörelser med full kraft. Skidåkning är bra det med men snäppet sämre. Överhuvudtaget är mitt intryck att snygga definierade muskler får man genom att tidigt i livet bygga upp dem och sen bara underhålla och använda dem i annan träning. Att bara gymma ger bara mjuka uppsvällda muskler och är inte lika snyggt.

Deffa är bara dumheter som modeller och bodybuilders håller på med, det kan man ägna sig åt om man bara tränar på gym och lever ett lättjefullt storstadsliv. Tränar du hårt måste du äta mycket mat annars blir du sjuk och äter du nyttig mat går det av sig själv. Stora portioner fisk, kyckling men var lite återhållsam med kolhydraterna (prioritera gröt, potatis o knäckebröd framför ris, pasta och mjukt bröd) och ät massvis med grönsaker och även lite fett, lite åt LCHF hållet skulle jag säga.
Finns 0 och absolut inget som helst stöd för ett sådant påstående. Vad skulle skälet till det vara menar du?

Vad gäller deff så är ju det något man gör för att minska i vikt dvs äta lite mindre än vad man gör av med och det kan man göra under perioder även om man tränar hårt men över tid så är det inte särskilt lämpligt nej.

Sen fattar jag inte varför man ska hålla igen med kolhydrater vilka är grunden i det du själv nämner som viktigt???? Om det är NÅGON som bör äta mycket av det är det ju personer som utför mycket träning med fokus på uthållighet.
Citera
2018-06-18, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag har underhållstränat i många år då jag bara är intresserad av att bli bättre på skidåkning.

Det jag har gjort är att gymma typ 1 gång var 6-8 dag (helkroppspass) på vikter som jag känner mig nöjd med 3 x 8-10 reps och sen ägnar jag mig åt annan träning istället (löpning, skidåkning, rullskidåkning, kampsport etc.). Ibland räcker det inte utan du kan få köra ett par snabba pass igen för att återta styrka. Kör inte skithårt o kramar ur det sista utan arbeta setten strikt tills du inte orkar fler bara. Det blir rätt tråkigt att träna så här så jag försöker byta övningar varje pass. Givetvis kommer du tappa volym om du stannar på en viss vikt, om du är nöjd med 3x8 på 32 kg hantelpress så kommer du vänja dig vid det efter ett tag och det kommer gå lättare och lättare och då kommer musklerna inte att bli lika ansträngda.

På senare tid har jag börjat köra något färre reps typ ett uppvärmningsset och två på 5-6 reps istället. Det verkar som det gör att jag tappar mer volym samtidigt som jag kör tyngre. Har läst att färre reps ger mindre volym än fler. Jag fokuserar mer på att lyfta vikterna än att få pump. Det känns som det sliter lite mer så jag kommer nog varva med lättare pass ibland.

Ok tack för info.

Vilka kampsporter är lämpligt enligt dig att kombinera med styrketräning?

Jag jobbar väldigt mycket och har massa annat att göra på fritiden, så att gå med i en boxningsklubb skulle inte passa mig, då jag inte själv kan bestämma när jag vill träna.

Går det att träna bra kampsport på andra sätt?
Citera
2018-06-18, 18:01
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Finns 0 och absolut inget som helst stöd för ett sådant påstående. Vad skulle skälet till det vara menar du?

Vad gäller deff så är ju det något man gör för att minska i vikt dvs äta lite mindre än vad man gör av med och det kan man göra under perioder även om man tränar hårt men över tid så är det inte särskilt lämpligt nej.

Sen fattar jag inte varför man ska hålla igen med kolhydrater vilka är grunden i det du själv nämner som viktigt???? Om det är NÅGON som bör äta mycket av det är det ju personer som utför mycket träning med fokus på uthållighet.
Jag skrev att det var "mitt intryck" Möjligen är det så enkelt att de som bara gymmar en massa går omkring med muskler under återhämtning som är uppsvällda och mjuka medan de som inte gymmar så ofta utan tränar annat inte har lika uppsvällda muskler.

Det du skriver om deff är precis därför man inte ska hålla på med det, det är nåt som BB-folk ägnar sig åt ett par månader innan tävling och inget som motionärer ska hålla på med.

Jag skrev hålla igen "lite" vad jag menar är ungefär att istället för halva tallriken o sen fifty fify grönsaker/protein kanske istället en tredjedel och sen en tredjedel grönsaker/protein. Det finns folk som tränar hårdare än både du och jag som är inbitna LCHF-människor, Colting och Ferry bl.a. Jag är inte nån expert på näringslära men jag tror mer på att dra ner lite på kolhydraterna och istället brassa på med riktiga grönsaker som broccoli och morötter etc samt olika bönor och dylikt samt inte vara så rädd för att få i sig lite mer fett. Jag har aldrig märkt att jag skulle palla att åka skidor längre bara för att jag trycker i mig 3-400 gram pasta.

Citat:
Ursprungligen postat av GothamsReckoning
Ok tack för info.

Vilka kampsporter är lämpligt enligt dig att kombinera med styrketräning?

Jag jobbar väldigt mycket och har massa annat att göra på fritiden, så att gå med i en boxningsklubb skulle inte passa mig, då jag inte själv kan bestämma när jag vill träna.

Går det att träna bra kampsport på andra sätt?
Det ska vara nån sport där man tränar explosivt, helst där man både slår och sparkar eftersom det driver upp förbränningen en hel del att sparka, alltså typ karate och thaiboxning, vet inte om det finns nån kinesisk variant som är snarlik. Risken för skador är nog något mindre på karaten då man inte smäller handleder o axlar i tunga mitsar. Efter ett par månaders (3-4 mån 2-3 ggr i veckan) regelbunden träning förändras muskulaturen och man rör sig mkt snabbare, det verkar som att musklerna då oxå blir hårdare och mer definierade. Jag vet inte vad som händer exakt rent medicinskt men jag har gått igenom det där flera ggr då jag tränat det periodvis.

Det är nog att föredra om du kan börja på en riktig kampsportsklubb om du är total noob så att du får ordning på grundteknikerna först. Sen när man har lite känsla för det där kan man nog även träna på boxpass på gym oxå vilket kan vara mer flexibelt. Det finns ju en rätt stor flora av lokala klubbar så det är svårt att säga exakt vad som finns hos dig. Det finns ju gym med kampsportsinriktning i större städer. Sen har gymkedjorna ibland boxpass som funkar någorlunda antingen om man kör med mitsar eller på ett stativ. Body combat vet jag inte för det har jag inte provat, skulle inte gå på nåt som heter så Att bara träna själv o slå o sparka på en säck själv tror jag är svårt att ha motivationen för.

Det kan nog bli svårt att hitta en kampsportsklubb med så stor flexibilitet på tiderna som du kräver. Det brukar vara nybörjargrupp med typ 3 pass i veckan på fasta tider som är det vanliga så förhoppningsvis kanske du kan hitta nåt gym med kampsportsinriktning. Det borde finnas i de tre största städerna iaf.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in