2018-06-11, 21:08
Medlem
Började nytt jobb, första ekonomijobbet och har nu jobbat 4 dagar. Tanken är att jag ska köra leverantörsreskontran. Personen som ska lära upp mig har placerat mig på en stol bredvid henne och sedan har jag fått sitta där och titta på i 4 dagar när hon jobbar och gör 1000 olika saker. Det har varit mitt i ett kaos-bokslut där massor varit fel och de har bytt affärssysyem nyligen. Men hon som jsg sitter bredvid är själv helt ny och har väldigt dålig koll som det verkar och gör fel stup i kvarten.

Jag har alltså hittills inte fått någon genomgång, varit inne i något system eller fått något grundläggande förklarat för mig. Nu är 4 dagar förverkade redan av att ha suttit som en fågelholk. Jag har försökt göra det jag kan på plats: läsa manualer på programmen, kopiera info jag tror mig behöva, ta reda på allt jag kan på egen hand, men jag måste ju sitta med det själv i systemen för att verkligen lära mig.

Hon som ska lära mig är den enda som ska ha hand om levreskontra, hon har blivit upplärd själv i 1 månad väldigt nyligen. Trots hennes noll koll involveras hon i bokslut, bokningar, reserveringar, vändningar (där typ allt blir fel).

Jag har alltså 8 dagar kvar på mig att lära mig allt praktiskt, alla system, alla arbetsuppgifter, innan hon går på semester. Det känns lite stressande.

Jag hajar att jag kom in mitt i ett bokslut och att folk har mycket att göra, CFO har suttit i möten, IT har inte fixat så jag kan gå in i programmen och åtminstone lära mig själv nånting. Idag bad jag min CFO om avstämning, han bokade den längre fram i veckan.

Vad hade ni gjort? Allmänna kommenterarer på detta? Är jag körd? :'D

Borde jag ligga på IT-snubben och va asdryg tills han fixar programmen på dator åt mig? Skita i hon som struntar i att lära upp mig och istället försöka lära mig själv?
Senast redigerad av Vintermometer 2018-06-11 kl. 21:15.
Citera
2018-06-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintermometer
Började nytt jobb, första ekonomijobbet och har nu jobbat 4 dagar. Tanken är att jag ska köra leverantörsreskontran. Personen som ska lära upp mig har placerat mig på en stol bredvid henne och sedan har jag fått sitta där och titta på i 4 dagar när hon jobbar och gör 1000 olika saker. Hon är själv helt ny och har väldigt dålig koll som det verkar och gör fel stup i kvarten. Jag har alltså inte fått någon genomgång, varit inne i något system. Nu är 4 dagar förverkade redan av att ha bara suttit som en fågelholk. Hon är den enda som ska ha hand om levreskontra, blivit upplärd själv i 1 månad väldigt nyligen, trots hennes noll koll involveras hon i bokslut, bokningar, reserveringar, vändningar (där typ allt blir fel).

Jag har alltså 8 dagar kvar på mig att lära mig allt praktiskt, alla system, alla arbetsuppgifter, innan hon går på semester. Det känns lite stressande.

Jag hajar att jag kom in mitt i ett bokslut och att folk har mycket att göra, CFO har suttit i möten, IT har inte fixat så jag kan gå in i programmen och åtminstone lära mig själv nånting. Idag bad jag min CFO om avstämning, han bokade den längre fram i veckan.

Borde jag ligga på IT-snubben och va asdryg tills han fixar programmen på dator åt mig?
Det bästa tipset jag kan ge dig är att när du kommer till arbete imorgon, så säger du till tanten att "jag har suttit här i 4 dagar nu och jag känner inte att jag har lärt mig något" och att du är nervös inför ditt egna ansvar. Fråga henne om det är svårt osv? Du frågar väl henne också? Visar intresse? Försöker förstå själv?
Citera
2018-06-11, 21:13
Bannlyst
Citat:
Började nytt jobb, första ekonomijobbet och har nu jobbat 4 dagar. Tanken är att jag ska köra leverantörsreskontran. Personen som ska lära upp mig har placerat mig på en stol bredvid henne och sedan har jag fått sitta där och titta på i 4 dagar när hon jobbar och gör 1000 olika saker. Hon är själv helt ny och har väldigt dålig koll som det verkar och gör fel stup i kvarten. Jag har alltså inte fått någon genomgång, varit inne i något system. Nu är 4 dagar förverkade redan av att ha bara suttit som en fågelholk. Hon är den enda som ska ha hand om levreskontra, blivit upplärd själv i 1 månad väldigt nyligen, trots hennes noll koll involveras hon i bokslut, bokningar, reserveringar, vändningar (där typ allt blir fel).

Borde jag ligga på IT-snubben och va asdryg tills han fixar programmen på dator åt mig?
Sitt inte bara där som ett miffo, fråga fråga fråga, ett måste!
Citera
2018-06-11, 21:15
Medlem
jattelokas avatar
Försök att få en grundläggande förståelse för vad det är hon gör. Kör en genomgång och skriv upp punkter, som du frågar fram, är viktiga.
Citera
2018-06-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Det bästa tipset jag kan ge dig är att när du kommer till arbete imorgon, så säger du till tanten att "jag har suttit här i 4 dagar nu och jag känner inte att jag har lärt mig något" och att du är nervös inför ditt egna ansvar. Fråga henne om det är svårt osv? Du frågar väl henne också? Visar intresse? Försöker förstå själv?

Ja, jag har hela tiden förslkt involvera mig i allt hon gör, försöka förstå, antecknat, gått hem och försökt ta reda på massor. Jag har flera gånger på ett tydligt och trevligt sätt förklarat att jag lär mig bäst av att få göra själv. Hon har t.om. gjort upp en planering med mig, lista med allt hon ska lära mig och gå igenom och förklara "på måndag".. hon säger "på måndag hård-kör vi"... "på måndag gör vi det här och det här".. och hon säger "pp måndag kan du sätta dig och så sitter jag bredvid". Idag var det måndag, och jag fick sitta bredvid hela dagen ändå. Jag fattar ju inte allt om hon inte förklarar basics heller.. alltså jag kan ju inte veta hur jag borde reservera händelser innan jag ens konterat en enda jäkla faktura själv.. är du med?
Citera
2018-06-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Sitt inte bara där som ett miffo, fråga fråga fråga, ett måste!

Jag sitter inte där som ett miffo. Jag har frågat, antecknat, försökt involvera mig i allt hon gör. Men hon verkar inte veta själv vad hon ska göra eller hur 75% av tiden och jätte mycket av det hon har gjort de senaste 4 dagarna har varit massa specialare kopplat till bokslutet, och hjälpt kollegor kors och tvärs. Alltså att hon inte haft tid med mig dessutom.
Citera
2018-06-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ja, jag har hela tiden förslkt involvera mig i allt hon gör, försöka förstå, antecknat, gått hem och försökt ta reda på massor. Jag har flera gånger på ett tydligt och trevligt sätt förklarat att jag lär mig bäst av att få göra själv. Hon har t.om. gjort upp en planering med mig, lista med allt hon ska lära mig och gå igenom och förklara "på måndag".. hon säger "på måndag hård-kör vi"... "på måndag gör vi det här och det här".. och hon säger "pp måndag kan du sätta dig och så sitter jag bredvid". Idag var det måndag, och jag fick sitta bredvid hela dagen ändå. Jag fattar ju inte allt om hon inte förklarar basics heller.. alltså jag kan ju inte veta hur jag borde reservera händelser innan jag ens konterat en enda jäkla faktura själv.. är du med?
ja jag förstår dig. Men svara ärligt nu, när du sitter där och hon förklarar något som du inte förstår, nickar du och säger "mmmm" lite tyst eller ber du henne att förklara på ett annat sätt? Hon har förmodligen ett stort ansvar, men anser du att all denna skuld ligger på henne och sättet hon "lär dig på" eller tycker du också att du hade kunna göra bättre?
Citera
2018-06-11, 21:24
Bannlyst
Citat:
Jag sitter inte där som ett miffo. Jag har frågat, antecknat, försökt involvera mig i allt hon gör. Men hon verkar inte veta själv vad hon ska göra eller hur 75% av tiden och jätte mycket av det hon har gjort de senaste 4 dagarna har varit massa specialare kopplat till bokslutet, och hjälpt kollegor kors och tvärs. Alltså att hon inte haft tid med mig dessutom.
Aha ok, jadu prata med chefen, det skulle jag ha gjort!
Citera
2018-06-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Försök att få en grundläggande förståelse för vad det är hon gör. Kör en genomgång och skriv upp punkter, som du frågar fram, är viktiga.

Ska jag köra en genomgång med henne? Eller hon med mig? Jag vet ju knappt vad jag ska fråga om innan jag vet vad det är hon gör, som jag ska göra. Jag ser ju hur hon knappar på miniräknare, skriver in moms, belopp, konton, kostnadsställen, skickar, granskar, distribuerar, attesterar... och har sig. Men jag vet ju inte automatiskt hur jag ska göra allt det själv den dagen hon går på semester om jag inte får just göra det själv, från grunden.
Citera
2018-06-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Aha ok, jadu prata med chefen, det skulle jag ha gjort!

Ja, jag bokade möte med chefen men han hade inte tid förrän på torsdag, är ju iaf 2 dagar tills dess. Men jag har hunnit prata med min konsultchef och hon sa åt mig att ha is i magen, vänta och be om en avstämning med chefen (som jag ju gjort). Jag har tydligt förklarat för hon som håller i upplärningen också att jag behöver att vi går igenom allt. "Ja självklart, vi hårdkör imorgon (tisdag) svarar hon då" hon skjuter alltså på det en dag till.
Citera
2018-06-11, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ja, jag bokade möte med chefen men han hade inte tid förrän på torsdag, är ju iaf 2 dagar tills dess. Men jag har hunnit prata med min konsultchef och hon sa åt mig att ha is i magen, vänta och be om en avstämning med chefen (som jag ju gjort). Jag har tydligt förklarat för hon som håller i upplärningen också att jag behöver att vi går igenom allt. "Ja självklart, vi hårdkör imorgon (tisdag) svarar hon då" hon skjuter alltså på det en dag till.
Fan blir stressad när jag läser detta, önskar dig lycka till!!
Citera
2018-06-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
ja jag förstår dig. Men svara ärligt nu, när du sitter där och hon förklarar något som du inte förstår, nickar du och säger "mmmm" lite tyst eller ber du henne att förklara på ett annat sätt? Hon har förmodligen ett stort ansvar, men anser du att all denna skuld ligger på henne och sättet hon "lär dig på" eller tycker du också att du hade kunna göra bättre?

Jag kan helt ärligt säga att jag inte vet vad jag kan göra mer. Jag har suttit där och försökt verkligen, sätta mig in i alla 100000 saker hon gör, huller om buller, hon svarar i telefon, går iväg till någon kollega, tar order om att hon ska göra nånting. Jag har varit hennes svans, frågat, t.om. försökt förklara för henne det lills jag vet och uppfattat.. alltså nånstans ger en ju upp till slut känslomässigt när någon inte förklarar A, B eller C... jag har inte ens fått vara inne i ett enda system av typ 8 system som jag ska hitta i !!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in