• 4
  • 5
2022-12-22, 17:10
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Kommer dom vara fräcka nog att behålla namnet trots den saknade kopplingen till Göteborg?
Kan man stämma dom för falsk marknadsföring?

Har inte köpt Läkerol sedan dom lämnade Gävle, nu blir det samma visa för Rigaskex.

Ja, de kommer behålla namnet.
Citera
2022-12-22, 18:50
Medlem
Jag har aviserat för mina närstående att vi INTE ska köpa några Göteborgskex. Dels för att det inte är ett svenskt varumärke, det ägs av Orklakoncernen och likt alla koncerner satta i utlandet vill de maximera intäkterna och skära i kostnaderna. Det är synd att ett känt varumärke försvinner, men jag hoppas att folk bojkottar skiten för svenska konsumenter har inget att vinna på att gynna arbeten Riga, som lika gärna kunde ha varit i Kungälv och pengar som går ned i fickorna på norrmän.

Det finns fler andra varumärken som har gått samma öde till mötes, ha blivit uppköpt av utländskt företag där produktionen flyttat utomlands och sedan gått knaggligt.

Men, det är ett tecken i tiden, där i en artikel i Dagens industri, tre personer, Lars Calmfors och Annika Winsth menade att Sverige SKA exportera all sin el till Europa eftersom det är bättre att industrierna ligger där när svensk produktion bara kostar. I deras syn så ska Sverige bli en kolonial utpost till Bryssel som ska renrakas på produktiva resurser och bidra med råvaror och kraft, men inget annat. All svensk produktion som tar upp energi ska läggas ned och istället ska energi säljas till högstbjudande i centrala Europa.
Senast redigerad av Abetterworld 2022-12-22 kl. 18:53.
Citera
2022-12-22, 21:41
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Jag har aviserat för mina närstående att vi INTE ska köpa några Göteborgskex. Dels för att det inte är ett svenskt varumärke, det ägs av Orklakoncernen och likt alla koncerner satta i utlandet vill de maximera intäkterna och skära i kostnaderna. Det är synd att ett känt varumärke försvinner, men jag hoppas att folk bojkottar skiten för svenska konsumenter har inget att vinna på att gynna arbeten Riga, som lika gärna kunde ha varit i Kungälv och pengar som går ned i fickorna på norrmän.

Det finns fler andra varumärken som har gått samma öde till mötes, ha blivit uppköpt av utländskt företag där produktionen flyttat utomlands och sedan gått knaggligt.

Men, det är ett tecken i tiden, där i en artikel i Dagens industri, tre personer, Lars Calmfors och Annika Winsth menade att Sverige SKA exportera all sin el till Europa eftersom det är bättre att industrierna ligger där när svensk produktion bara kostar. I deras syn så ska Sverige bli en kolonial utpost till Bryssel som ska renrakas på produktiva resurser och bidra med råvaror och kraft, men inget annat. All svensk produktion som tar upp energi ska läggas ned och istället ska energi säljas till högstbjudande i centrala Europa.
För egen del så förstår jag beslutet helt. Ett resultat S styre. Höga skatter för att rädda hela världen. Gängkriminalitet. Dyr el mm
Citera
2022-12-22, 22:05
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

Problematiken i många sådana här fall ligger i ett illojalt synsätt på sitt eget företag. Inte sällan är det, åtminstone från början, familjeföretag som säljs ut till Orkla, Mondelez och fan och hans moster.

Någon har alltså någon gång tyckt att det är värt att hora ut sin historia, sitt familjenamn, sina förfäders slit för en saftig engångssumma. I Göteborgs Kex fall så var det familjen Colliander som 1979 sålde sin själ till Marabou, som i sin tur sålde till Orkla.

Nog för att globala multiföretag från helvetet ska ha sin släng av sleven men det behövs två för att dansa tango och någon som faktiskt säljer ut sig till dem.

Personligen skiter jag i Göteborgs Kex då det mesta de producerar är rena skiten. Däremot är det tråkigt för en så pass "liten" stad att förlora 300 arbetsplatser.
Citera
2022-12-23, 17:20
Medlem
Samma koncern som köpta Göteborgs Kex och flyttade produktion till Riga har nu köpt godistillverkaren Bubs som har produktionen i Jönköpings kommun. Bubs är mest kända för sina dödskalleformade godisbitar.

https://sverigesradio.se/artikel/god...sqc8it8viuogqe

Det är nog inte så svårt att gissa att Orkla flyttar produktion till andra platser så fort möjlighet ges.
Citera
2022-12-23, 17:25
Medlem
Farfarsfars avatar
Finns det kurser där man lär sig att uttrycka sig såhär?

Citat:
– Genom att investera i en ny och modern fabrik där och koncentrera tillverkningen till en plats kan vi säkerställa vår framtida konkurrenskraft och innovationsförmåga, skriver företagets vd Malin Jennerholm i pressmeddelandet.

Hör inte människan hur löjligt det låter?
Citera
2022-12-24, 09:58
Medlem
Jag bor i Lettland och har sett denna nya fabrik. Den ligger inte i Riga, utan i Adaži norr om huvudstaden. Vilket jävla ställe de placerat fabriken på: mitt på en åker! Bokstavligen. I detta område bor folk med villor och cash, och är ej sugna på att jobba i fabrik för 1000-1300 euro i månaden före 31% skatt (i Lettland delar arbetsgivare och arbetare på arbetsgivaravgift 2/3). Dessutom finns Adaži-polygonen där (stor NATO-bas där amerikanerna är stationerade), så inte lätt finna arbetare till fabriken.

Misstänkte att Orkla tänkte hyra bussar för att bussa folk från Riga ut till åkerplätten varje dag, och självklart gör de det! Hittade två jobbannonser, gratis bussning från centrala Riga ut i skogen varje morgon, 300 arbetare vill de anställa... kommer bli en jäkla logistikoperation att bara få arbetskraften att gå ihop. Förstår öht inte varför de placerat fabriken just där, och inte i någon mindre stads (Ogre, Liepaja, Ventspils eller Jelgavas) infustriområde. Det är svårt att hitta folk för jobb i Baltikum, men lönerna är "ok" med inhemska mått mätt, även om Lettland är ungefär i Sveriges prisläge. Denna flytt kan bli fiasko. Tror dock att Orkla påverkats av en norsk trend att flytta över hit, samt fina skatteavtal med lettiska staten (arbetare knullas dock hårt härborta, rena slavlönerna).

https://www.cvmarket.lv/razosanas-op...a-sia--1569699

https://www.cvmarket.lv/razosanas-li...n-sia--1565710
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här