Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-30, 20:15
  #13
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Även om det skulle gå att läsa av lögner med säkerhet och att den expertisen skulle få användas som bevis så skulle däremot personer med psykopatiska drag klara sig undan (vilket såklart åtalade är ibland).

Att ljuga är för en normal människa en medveten, felaktig handling. Det är naturligt för människor att bli stressade när de ljuger och därför också uppvisa fysiska reaktioner som följd av detta. En psykopat däremot vet att det är fel att ljuga enligt andra men har aldrig genomgått den biologiska utvecklingen som kopplar samman sina egna lögner med något negativt. Dessa individer saknar skuld, ånger och samvete och har utöver detta också genetiska anlag för att inte påverkas av stress överlag...

Jag ljög inför Radiotjänsts kontrollant för några år sedan. Djävlar så svårt det var men jag visste att han inte kunde bevisa att jag ljög. Kan lägga till att jag mot Radiotjänst utan problem saknade skuldkänslor, kände ånger eller hade dåligt samvete. Inte mot Radiotjänst, inte en chans.
Citera
2018-08-02, 04:25
  #14
Medlem
Klart man kan se på kroppsspråket och läsa av ansiktet/tonläget/sättet att framföra osanning hos någon som ljuger. Hur kan man inte göra det?! Men det innebär ju inte att man kan se det hos alla, och alla gånger heller.

Skulle tingsrätten anställa folk särskilt för ändamålet anser du? Det finnns ju redan nämndemän.
Citera
2018-08-02, 09:48
  #15
Medlem
TrikkFukks avatar
De anlitas inte av samma skäl som att man inte använder lögndetektor.
Citera
2018-08-02, 11:21
  #16
Medlem
Saolas avatar
Man kan se att folk ljuger i mycket begränsad omfattning.

Sen finns det folk som inte ljuger, men ändå inte talar sanning. Här ett hypotetiskt exempel hos polisen:

-Jag vill göra en anmälan.
-Om vad då?
-Mord på en kvinna.
-Vem är kvinnan?
-Vet ej. Men jag vet vem mördaren är. Joe Labero.
-Trollkarlen?
-Densamme. Jag såg mordet med mina egna ögon.
-När och var hände detta?
-Nöjesfabriken (i Karlstad), alldeles nyss.
-Under en föreställning alltså?
-Exakt. Han sågade itu henne inför hela publiken.
-Men det där är ju ett trick. Såg du inte att han satte ihop kvinnan igen och att hon levde?
-Nej, för jag rusade hit så fort som möjligt, för att berätta om mordet.
-Det där är inget mord, det är ett standardtrick hos illusionister.
-Tänker ni inte ens kolla?
-Nej, vi har annat att göra.
-Det är för jävligt. När man behöver polisen är dom inte där för en. Adjö då!
-Adjö. (Jävla knäppis.)
Citera
2018-09-11, 18:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Att de inte anlitas beror nog mest på, som sagts, att de inte alls kan läsa av kroppsspråk.
Saken är ganska väl utforskad, dels för att se om det finns fog för påståendet om denna märkliga avläsningsförmåga, och dels för att i så fall räkna ut hur man gör för då hade man ju haft ett finfint verktyg i sin hand.
Den trista sanningen är att man istället för kroppsspråkstolk lika gärna kan kasta tärning eller dra lotter. De slår aldrig slumpen.

.

Vad finns det för exempel på studier som visar på detta ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback