Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 20:43
  #1
Medlem
FiffelMona2.0s avatar
Jag vill rensa en telefon och det är mycket viktigt att det är omöjligt att återskapa filerna som finns på den. Jag vet att det finns program som låter en skriva över alla filer och alla säger att med just deras program är det omöjligt att återskapa filerna.

Finns det något program som är extra effektivt? Ponera att jag inte ens vill att de bästa på FBI ska kunna återskapa någon info på telefonen. Nu skulle såklart inte FBI vara intresserade av det som finns, men jag hoppas ni förstår poängen.

Det är en android, skriv om jag ska lägga till någon info

Tack på förhand
Citera
2018-06-10, 21:02
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona2.0
Jag vill rensa en telefon och det är mycket viktigt att det är omöjligt att återskapa filerna som finns på den. Jag vet att det finns program som låter en skriva över alla filer och alla säger att med just deras program är det omöjligt att återskapa filerna.

Finns det något program som är extra effektivt? Ponera att jag inte ens vill att de bästa på FBI ska kunna återskapa någon info på telefonen. Nu skulle såklart inte FBI vara intresserade av det som finns, men jag hoppas ni förstår poängen.

Det är en android, skriv om jag ska lägga till någon info

Tack på förhand

Moderna android kör full kryptering, så en återställning är allt du behöver göra egentligen. Är det en äldre Android kan det vara lurigare.

Är du mer paranoid än så; destruera telefonen.
Citera
2018-06-10, 21:17
  #3
Medlem
FiffelMona2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Moderna android kör full kryptering, så en återställning är allt du behöver göra egentligen. Är det en äldre Android kan det vara lurigare.

Är du mer paranoid än så; destruera telefonen.
Den är ca 3-4 år och en billigare modell. Ska försöka kolla upp om den är krypterad.

Men om den inte är det, finns det nåt program som är bättre än det andra? Jag kan inte så mycket om sånt här, men är det tekniskt möjligt att återskapa något när man använt ett sånt program? Man kan ju köra det 4-5ggr och fylla den med annat okänsligt material mellan gångerna.

Av olika anledningar jag inte kan/vill gå in på kan jag inte ännu göra mig av med telefonen, tyvärr.
Citera
2018-06-10, 21:27
  #4
Moderator
tobess avatar
Som redan nämnt är det vettigaste alternativet förstås att helt enkelt rent fysiskt förstöra telefonen. En androidtelefon med några år på nacken är förstås inte värt speciellt mycket.

Om det nu inte är möjligt:

1. Kryptera datan på telefonen.
2. Kör en factory reset
3. Fyll upp allt utrymme på telefonen med skräpdata
4. Kör en till factory reset
Citera
2018-06-10, 21:31
  #5
Medlem
Porryhatters avatar
Ta bort alla meddelanden/kontakter/bilder/etc från apparna för att sedan avinstallera programmet.

Fyll mobilens minne till 100% med massa skräp, kör en fabriksåterställning, repetera X antal gånger. Avsluta med att kryptera.

Kollar vi på när kriminaltekniker hörs under rättegångar samt vad som skrivs i förundersökningsprotokoll. Så verkar detta vara ett problem för teknikerna när det kommer till att försöka rädda data.
Citera
2018-06-10, 21:40
  #6
Medlem
FiffelMona2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Som redan nämnt är det vettigaste alternativet förstås att helt enkelt rent fysiskt förstöra telefonen. En androidtelefon med några år på nacken är förstås inte värt speciellt mycket.

Om det nu inte är möjligt:

1. Kryptera datan på telefonen.
2. Kör en factory reset
3. Fyll upp allt utrymme på telefonen med skräpdata
4. Kör en till factory reset

Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Ta bort alla meddelanden/kontakter/bilder/etc från apparna för att sedan avinstallera programmet.

Fyll mobilens minne till 100% med massa skräp, kör en fabriksåterställning, repetera X antal gånger. Avsluta med att kryptera.

Kollar vi på när kriminaltekniker hörs under rättegångar samt vad som skrivs i förundersökningsprotokoll. Så verkar detta vara ett problem för teknikerna när det kommer till att försöka rädda data.
Tack som fan för svar! Tyvärr måste jag (inte av ekonomiska skäl) behålla luren nåt år till.

Om jag förstår era svar rätt så är ett program man skriver över datan med onödigt? Förlåt för att jag ber er vara övertydliga, vill bara att allt ska bli rätt

Edit, och om man skulle vara i behov av att få samma resultat på en annan android produkt är det samma procedur som gäller?
__________________
Senast redigerad av FiffelMona2.0 2018-06-10 kl. 21:42.
Citera
2018-06-10, 22:34
  #7
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona2.0
Om jag förstår era svar rätt så är ett program man skriver över datan med onödigt? Förlåt för att jag ber er vara övertydliga, vill bara att allt ska bli rätt

Ja. Även om det givetvis också går (och antagligen är lättare) att använda någon app för ändamålet. Men du kan lika gärna förstås bara ta random filer från datorn och föra över dom t.ex. Vilken data, och hur du lägger dit den, spelar ingen roll så länge du fyller upp allt utrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona2.0
Edit, och om man skulle vara i behov av att få samma resultat på en annan android produkt är det samma procedur som gäller?

Ja. Detta funkar på alla telefoner.

Poängen här är alltså att om du tar bort något på din telefon så kommer filerna vara möjliga att komma åt tills dom blivit överskrivna av något annat. Därför bör du börja med att enkryptera, sedan köra en fabriksåterställning för att "radera" filerna och sedan fylla upp den med bogusdata för att skriva över den gamla datan. Om du sedan kör en till fabriksåterställning efter det bör du ha en "ren" telefon.
Citera
2018-06-15, 15:25
  #8
Medlem
Såg den här tråden och kom på att jag skulle vilja göra samma sak på min surfplatta. Jag har en samsung tab s2, men det verkar inte gå att kryptera den. Det jag kan välja via inställningar>säkerhet är att kryptera ett externt SD-kort men det har jag inget.

Hur gör jag enklast för att kryptera all data? Fungerar något externt program lika bra? Jag har också kollat på alla dessa appar som säger sig ta bort all data för evigt, men av alla de jag har läst om hittar jag massa kritik ang, att folk har kört programmet 3-4ggr men ändå kan hitta viss/all data.

Bara för att kolla så jag fattat det rätt; Jag tar bort all data jag vill ha raderad. Jag fyller minnet med okänsliga filer. Krypterar. Återställer, gånger typ 4. Stämmer det? På min surfplatta verkar det inte gå att kryptera, men om jag gör som jag skrev fast utan kryptering, borde det ändå inte räcka?

Tack på förhand, uppskattar alla svar och inputs!
Citera
2018-06-15, 21:46
  #9
Medlem
Hittar inget sätt att kryptera surfplattan, men hittar lite information på Internet om att den redan är krypterad från start, precis som nån skrev i den här tråden. Det är Android 7.0

Jag har gjort så här, först tog jag bort alla filer, sen fyllde jag med oviktigt skräp. Sen körde jag en fabriksåterställning och upprepade det 3-4 gånger. Nu har jag fyllt på med skräp, tagit bort, fyllt på, tagit bort och tänkte avsluta med en fabriksåterställning. Är jag safe nu??

edit; sorry att jag kapar tråden, men orkar inte starta en ny tråd om exakt samma ämne
Citera
2018-06-18, 13:48
  #10
Medlem
Ingen som kan svara på frågan ovan? Är ju säkert folk med koll på sånt här som läser.. Vore riktigt schysst
Citera
2018-11-23, 18:18
  #11
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona2.0
Jag vill rensa en telefon och det är mycket viktigt att det är omöjligt att återskapa filerna som finns på den. Jag vet att det finns program som låter en skriva över alla filer och alla säger att med just deras program är det omöjligt att återskapa filerna.

Finns det något program som är extra effektivt? Ponera att jag inte ens vill att de bästa på FBI ska kunna återskapa någon info på telefonen. Nu skulle såklart inte FBI vara intresserade av det som finns, men jag hoppas ni förstår poängen.

Det är en android, skriv om jag ska lägga till någon info

Tack på förhand

Har du en hyfsat modern iPhone så raderas allt. Inga spår är kvar.
Citera
2018-12-11, 19:52
  #12
Medlem
Om jag vill radera webbhistoriken TOTALT i iOS12, räcker det med vanliga inställningen ”rensa historik och webbplatsdata” under inställningar i Safari + att jag har ett svårknäckt lösenord för att öht ta sig in i telefonen? Eller är det fabriksåterställning som gäller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback