Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 18:46
  #1
Medlem
Jag har en Yamaha Jog från tidiga 2000-talet som trots dragen variator ring bara går 45-50.
Någon som har en aning om varför?
Möjligen varvtal stryp?
Citera
2018-06-10, 20:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PottoGadd
Jag har en Yamaha Jog från tidiga 2000-talet som trots dragen variator ring bara går 45-50.
Någon som har en aning om varför?
Möjligen varvtal stryp?

Ja. Finns det en rosa kabel i en kontakt under sadeln så dra ur den kabeln. Finns inte det så följ kabeln som kommer upp ut variatorkåpan och se vart den tar vägen alternativt bara kapa den rakt av. En lite finurlig grej mann kan göra är att skarva på en brytare och gömma den någonstans så kan du trimma/”icke trimma” med ett knapptryck.
Sedan kan du lägga 2,5 minuter på att googla lite så hittar du alla tips och tricks där ute.

För att sammanfatta dem (i den utsträckning jag kommer ihåg) så kan du kolla/fixa följande:

Enkla fix.
- Dra V-ring
-Koppla ur varvtalsregulatorn
-Kolla under förgasarkocket om du har en skruv som stryper gaspådraget

Lite masigare men ändå väldigt enkla fix.
-Lättare variatorvikter
-Hårdare kopplingsfjädrar
-Större huvudmunstycke på förgasaren
-Större lågfartsmunstycke på förgasaren
-Ta bort strypningen i luftburken.

De tre sistnämnda är lite beroende av varandra. Orginalmunstycke och bortplockad luftstrypning = långsammare än en blind,halt och överkörd katt. Hitta ett gyllene mellanläge.
Sedan


Å just det! Trimma är olagligt! Sätt tillbaka v-ringen och åk lagligt!
Kör försiktigt!

///M
Citera
2018-06-10, 20:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Ja. Finns det en rosa kabel i en kontakt under sadeln så dra ur den kabeln. Finns inte det så följ kabeln som kommer upp ut variatorkåpan och se vart den tar vägen alternativt bara kapa den rakt av. En lite finurlig grej mann kan göra är att skarva på en brytare och gömma den någonstans så kan du trimma/”icke trimma” med ett knapptryck.
Sedan kan du lägga 2,5 minuter på att googla lite så hittar du alla tips och tricks där ute.

För att sammanfatta dem (i den utsträckning jag kommer ihåg) så kan du kolla/fixa följande:

Enkla fix.
- Dra V-ring
-Koppla ur varvtalsregulatorn
-Kolla under förgasarkocket om du har en skruv som stryper gaspådraget

Lite masigare men ändå väldigt enkla fix.
-Lättare variatorvikter
-Hårdare kopplingsfjädrar
-Större huvudmunstycke på förgasaren
-Större lågfartsmunstycke på förgasaren
-Ta bort strypningen i luftburken.

De tre sistnämnda är lite beroende av varandra. Orginalmunstycke och bortplockad luftstrypning = långsammare än en blind,halt och överkörd katt. Hitta ett gyllene mellanläge.
Sedan


Å just det! Trimma är olagligt! Sätt tillbaka v-ringen och åk lagligt!
Kör försiktigt!

///M

Det som är underligt är att denna gick nästan 70 på GPS innan den gick sönder ett par månader sedan och då var det bara variator ringen som var borta.
Jag vet inte exakt vad som byttes ut när den lagades men vad jag vet är att kolven hade slagit sönder motorblocket och gått sönder.
Min hastighets mätare la av för någon vecka sedan, kan det ha något med saken att göra?
Citera
2018-06-14, 22:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PottoGadd
Det som är underligt är att denna gick nästan 70 på GPS innan den gick sönder ett par månader sedan och då var det bara variator ringen som var borta.
Jag vet inte exakt vad som byttes ut när den lagades men vad jag vet är att kolven hade slagit sönder motorblocket och gått sönder.
Min hastighets mätare la av för någon vecka sedan, kan det ha något med saken att göra?

Hade kolven slagit sönder motorblocket?? Vaffan gjorde du för att lyckas med det? Vad är nytt på den nu då? Kolv, uppenbarligen. Nåt mer? Cylinder? Förgasare?
Ny cylinder skulle kunna innebära att det sitter en strypning i den. Plugga ur den isf.
Ny förgasare innebär att den kan ha den där stoppskruven jag pratade om. Kolla det. Se över luftblandningen också. Nån kan ha pillat på den skruven.

Vet du inte vad som är bytt så gå igenom de saker jag listade så ska du se att den puffar upp till 70 knyck igen. Vet inte riktigt hur det är med dessa moderna nymodigheter till moppar (körde crecent med redig sachs motor på min tid) men jag skulle se till att köra in de nya delarna lite försiktigt i början. Den kan spotta upp sig lite när allt går som smort så att säga.
Citera
2018-06-25, 21:08
  #5
Medlem
Brukar det inte sitta nån liten "spärr/svetsloppa" i avgassystemet?.
Har hört om det på andra mopeder.
Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback