2018-06-10, 18:21
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag har varit med i bostadsracet sedan 90 talet och bytat boende ett par gånger. Undertiden har vi byggt upp ett rejält uppskov, och förhoppningsvis får vi även en rejäl vinst på nuvarande bostad den dagen vi säljer.
Rent hypotetiskt, när det är dags att avyttra och flytta (förmodligen utomlands), finns det något slugt sätt att komma undan reavinsten och uppskovet? När man säljer får man ju alla pengarna vid försäljning och du ansvarar själv för att de beskattas, och det kan ju vara upp till ett år senare. Man kanske deklarerar försäljningen och uppskoven för att få fram skulden, men låter bli att betala.

Till exempel om man tar pengarna och flyttar utomlands utan att skatta, då kan ju fogden driva in på pensionen i Sverige, men den är ju så usel ändå och han kan ju inte dra mer än att man har existensminimum kvar att leva på, och den delen tillsammans med ett par oskattade miljoner kan man leva gott på i vissa länder.
Skrivs skatteskulder av någon gång, så att man kan komma hem igen efter kanske 5-10 år när de är avskrivna?
Kan fogden plocka privat pensionssparande, om man skjuter upp utbetalningen tills skulden är avskriven?
Citera
2018-06-10, 18:30
Medlem
Slippa skatten? Ja, om du pyntar in allt i ny bostad, väl?

Edit: Du kommer bli internationellt efterlyst om du gör så som du beskriver. Med oflyt gripen>flyget hem>kronobergshäktet>rättegång>fängelse + miljon i böter
Senast redigerad av Ollebolle1g 2018-06-10 kl. 18:32.
Citera
2018-06-10, 18:55
Medlem
SophieNeveus avatar
Rent hypotetiskt skulle det väl gå om köparen betalar huset med kontanter.
Om det finns några nuvarande lån på bostaden kommer dessa att lösas i samband med att bostaden säljs, transaktionen går alltså via banken och inte "direkt" från köpare till säljare.

Sedan skattar du enbart på vinsten av huset, om du alltså säljer bostaden för en förlustsumma slipper du också att betala skatt.
Citera
2018-06-10, 18:59
Medlem
Förstår vad du är ute efter men tror det blir knepigt, men gillar idén👍
Jag har dålig koll på det där men satt och funderade på en väg, när du känner dig klar med bostadsvärlden och flyttar utomlands etc så kan du väll köpa den billigaste du hittar och hyra ut i andra hand.

Idéen kanske suger men jag tänker såhär, du köper något nytt så du slipper skatten, säg bostadsrätt i nån billig förort som du tar saftigt pröjs för under resten av dina år.

Du slipper skatt och visst du får punga ut lite stålar för sista köpet men tänkte du kanske får igen lite på den/dom som hyr och vet inte när du planerar detta men har du 30 år kvar i livet så hinner du få igen ganska mycket, i värsta fall så blir det inte så saftigt iaf.

Jag bor 20 min från Sthlm och hyrde ut i 2 år och ”tjänade” 2 lax i månaden, 2*12= 24 , 24*30= 720 000.

Haha min plan sket sig om du inte planerar att leva 50 år efter sista försäljningen, jag räknar med att ska du alltid ha lätt att hitta hyresgäster, attraktivt område så måste du nog pyttsa in över 1,2 kanske, men du hajar lite hur jag tänker och nå sånt kanske .

Vart värsta boken och har noll koll men jag försöker alltid bidra med ngt när det handlar om att staten ska ha skatt för något, tycker det borde räcka med höjningar snart.
Citera
2018-06-10, 19:26
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Rent hypotetiskt skulle det väl gå om köparen betalar huset med kontanter.
Om det finns några nuvarande lån på bostaden kommer dessa att lösas i samband med att bostaden säljs, transaktionen går alltså via banken och inte "direkt" från köpare till säljare.

Sedan skattar du enbart på vinsten av huset, om du alltså säljer bostaden för en förlustsumma slipper du också att betala skatt.

Jo, jag är med på att lån måste lösas först...
Köparen behöver inte alls betala med kontanter, för hans del kan han ta hur mycket lån han vill, imoch med att jag har tills nästa deklaration att hitta nytt boende, det är under den här tiden som jag ”försvinner”. Då är bankaffären klar, och jag har flyttat pengarna dit jag vill (utom räckhåll för staten).
Jag vill ju inte sälja för förlust, hela idén bygger på att jag får ut så mycket som möjligt, som jag slipper skatta för.
Som Miledd888 säger, jag försöker också sköta mig och dra mitt strå till stacken, men jag börjar bli förbaskat trött på att bli skinnad av staten hela tiden. Det är häftigt att betala skatt, men bara till en viss gräns.
Citera
2018-06-10, 19:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Skrivs skatteskulder av någon gång, så att man kan komma hem igen efter kanske 5-10 år när de är avskrivna?
Kan fogden plocka privat pensionssparande, om man skjuter upp utbetalningen tills skulden är avskriven?

Nej, inte så länge staten gör preskriptionsavbrott när det är dags.

Om skulden är preskriberad så kan de inte ta pensionssparande. Däremot finns det vad jag vet inget som hindrar att de tar det i förväg även om du förlorar pengar på att sälja den för tidigt.
Citera
2018-06-10, 19:55
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jo, jag är med på att lån måste lösas först...
Köparen behöver inte alls betala med kontanter, för hans del kan han ta hur mycket lån han vill, imoch med att jag har tills nästa deklaration att hitta nytt boende, det är under den här tiden som jag ”försvinner”. Då är bankaffären klar, och jag har flyttat pengarna dit jag vill (utom räckhåll för staten).
Jag vill ju inte sälja för förlust, hela idén bygger på att jag får ut så mycket som möjligt, som jag slipper skatta för.
Som Miledd888 säger, jag försöker också sköta mig och dra mitt strå till stacken, men jag börjar bli förbaskat trött på att bli skinnad av staten hela tiden. Det är häftigt att betala skatt, men bara till en viss gräns.
Vart sa jag att köparen "måste" betala med kontanter?
Fördelaktigt för dig om köparen betalar med kontanter då det blir enklare att smita från skatten som du vill göra.
Citera
2018-06-10, 20:58
Medlem
klubbes avatar
Självklart så ska du ta pengarna och sticka!

Sälj på våren så kan du deklarera försäljningen 1 år senare
Se till att fortsatt att vara skriven på adressen
Skriv inte ut dig ifrån Sverige
Skaffa en särskild postadress i en postbox
När deklarationen dyker upp så balanserar du vinsten med underhåll och reparationer
vilket borde ger dig +-0 på skattekontot

Det finns massor av länder som du kan bo i utan att krångla med visum
Lycka till och lev livet, du har bara ett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in