2018-06-10, 17:15
Medlem
FiffelMona2.0s avatar
Jag har ett VISA-kort där pengarna på kortet räknas i euro. Är det möjligt att betala med detta kort i svenska butiker? Förut kunde man ju ta ut euro i många bankomater men det verkar inte finnas kvar där jag bor.

Men om jag betalar med kortet på tex ica borde det väl inte vara några problem??

Hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara
Citera
2018-06-10, 17:19
Medlem
BigIvars avatar
Ja, det går alldeles utmärkt.
Citera
2018-06-10, 17:23
Medlem
FiffelMona2.0s avatar
Fan vad bra! Är du 100% säker?

Kan jag plocka ut SEK i bankomaten också? Eller handla på ica och sen be om att få ta ut 500 spänn??

Tack för snabbt svar

Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Ja, det går alldeles utmärkt.
Senast redigerad av FiffelMona2.0 2018-06-10 kl. 17:27.
Citera
2018-06-10, 17:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona2.0
Fan vad bra! Är du 100% säker?

Kan jag plocka ut SEK i bankomaten också? Eller handla på ica och sen be om att få ta ut 500 spänn??

Tack för snabbt svar
Att be om extra på ica lär gå bra. Ta ut kan kostar antagligen växlingsavgift.
Citera
2018-06-10, 17:37
Medlem
Denoms avatar
Vid kortköp på terminal som görs i annan valuta än den på kortet brukar det dyka upp ett val mellan att låta butiken ta ut en växlingsavgift eller låta ens egna bank för kortet göra det vilket är billigare.
Citera
2018-06-10, 17:46
Medlem
FiffelMona2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vid kortköp på terminal som görs i annan valuta än den på kortet brukar det dyka upp ett val mellan att låta butiken ta ut en växlingsavgift eller låta ens egna bank för kortet göra det vilket är billigare.
Okej, tack! Går det även att handla i lite mindre butiker, typ tobaksaffärer och liknande eller är det de stora som gäller? Jag försökte hitta info på google men kom inte på nåt vettigt att söka på
Citera
2018-06-10, 17:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona2.0
Okej, tack! Går det även att handla i lite mindre butiker, typ tobaksaffärer och liknande eller är det de stora som gäller? Jag försökte hitta info på google men kom inte på nåt vettigt att söka på
Alla VISA och Mastercard funkar på alla kortterminaler oavsett vilket land de kommer ifrån så länge det finns saldo som täckning och du har godkänt kortet för köp utomlands (vissa banker kräver att man gör det online för att kunna göra köp från eller i andra länder).
Citera
2018-06-10, 18:22
Medlem
Du kan ju alltid ta ut SEK i bankomat ändå. Som att åka utomlands och plocka ut euro med sitt svenska kort. Inga konstigheter
Citera
2018-06-10, 21:19
Moderator
tobess avatar
Du kan handla på alla ställen som tar emot ett Visa-kort, både på debit- och credit. Du kan också ta ut (kronor) ur en automat, precis som med vilket annat kort som helst.

I båda fallen kan det tillkomma avgifter från din bank. Kolla upp med banken vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in