Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-09, 20:16
  #1
Medlem
flaskborstes avatar
Seriöst nu..

Vilka maträtter som vi Svenskar anser "svenska" kan vi lära våra nya "vänner" att äta ?
Naturligtvis går fläskkött bort av deras "religiösa skäl". Men på riktigt vad har vi som inte är Haram ?

Första rätt är
Inlagd sill med gräddfil, gräslök och dill kokt nypotatis.
Efterrätt Jordgubbar med vispgrädde
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2018-06-09 kl. 20:23.
Citera
2018-06-09, 20:20
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Seriöst nu..

Vilka maträtter som vi Svenskar anser "svenska" kan vi lära våra nya "vänner" att äta ?
Naturligtvis går fläskkött bort av deras "religiösa skäl". Men på riktigt vad har vi som inte är Haram ?

Första rätt är
Inlagd sill med gräddfil, gräslök och kokt nypotatis.
Du får ersätta potatisen med ris, de blir inte "mätta" på potatis...
Citera
2018-06-09, 20:20
  #3
Medlem
Tingtongmakmaks avatar
Köttbullar på IKEA och korv på Biltema sedan är man svensk
Citera
2018-06-09, 20:22
  #4
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Seriöst nu..

Vilka maträtter som vi Svenskar anser "svenska" kan vi lära våra nya "vänner" att äta ?
Naturligtvis går fläskkött bort av deras "religiösa skäl". Men på riktigt vad har vi som inte är Haram ?

Första rätt är
Inlagd sill med gräddfil, gräslök och kokt nypotatis.

Gu va mysigt att få bjuda våra nya omskurna vänner på mat. Jag gillar att bjuda på mat som påminner om personen jag bjuder. Ålen är hal och slemmig och därför skulle jag bjuda våra nya vänner på ål.
Citera
2018-06-09, 20:22
  #5
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingtongmakmak
Köttbullar på IKEA och korv på Biltema sedan är man svensk


Låter mer som white trash och det är ju inte typiskt svenskt.
Citera
2018-06-09, 20:24
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingtongmakmak
Köttbullar på IKEA och korv på Biltema sedan är man svensk

Jag misstänker att båda innehåller fläskkött..
Citera
2018-06-09, 20:25
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du får ersätta potatisen med ris, de blir inte "mätta" på potatis...

ql input Min gamla mamma säger detsamma om ris.
Citera
2018-06-09, 20:28
  #8
Medlem
Renskav. Älgstek. Björnkött. Mandelpotatis.

Delikatesser.
Citera
2018-06-09, 20:29
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Seriöst nu..

Vilka maträtter som vi Svenskar anser "svenska" kan vi lära våra nya "vänner" att äta ?
Naturligtvis går fläskkött bort av deras "religiösa skäl". Men på riktigt vad har vi som inte är Haram ?

Första rätt är
Inlagd sill med gräddfil, gräslök och dill kokt nypotatis.
Efterrätt Jordgubbar med vispgrädde

Finns väl en del:
Köttbullar med kokta potäter, brunsås och lingonsylt.
Kåldolmar
Kokt torsk i äggsås
Stekt strömming med potatismos och lingonsylt
Böckling
Rökt makrill
Spagetti med köttfärssås. (Kanske inte så jättesvenskt, men serveras ofta i Sverige)
Pannkakor med sylt

Kunde jag komma på på rak arm på en minut utan att tänka efter särskilt mycket..
Citera
2018-06-09, 21:14
  #10
Medlem
blobben!!!s avatar
Tragiskt att se hur svenskar inte har en aning om vad som åts förr i tiden och som kännetecknat unikt svensk mat. Pannkakor? Köttbullar? Korv med bröd?!

Rosmot, väldigt svenskt sedan urminnes tider. Förr serverades det delikata rotfrukter till nästan varje mål.
Messmör. Rester från osten karamelliserades och lagrades i vallar för att få till denna delikatess.

Innan 1900-talet åt man mestadels bönor och andra baljväxter som främsta proteinkälla. Den gamla klassikern bondbönsvälling kommer till minnes. Mången annan gröda anses idag vara ogräs. Kirskål och svinmålla är två vanligt förekommande exempel som kan tillagas till riktigt goda rätter.

En björnstek hade nog få fått smaka ens en gång under hela sitt liv. Fisket var däremot starkt längs med kusterna och strömming var nog något som låg i gemene kustbos skål, precis som resten av populationen runt Östersjön. Surströmming får allt nog kallas rätt svenskt.


Till detta kan helst filmjölk/surmjölk eller, om det var lite festligare, svagdricka.

Citera
2018-06-09, 23:06
  #11
Medlem
Gravlax med gravlaxsås / skagenröra. Min flickvän från Thailand som är muslim uppskattar det.
Citera
2018-06-10, 00:30
  #12
Medlem
Hencuckens avatar
Kotlett. Det är svenskt!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback