Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
En bra start för dig är att du kolla deras "Working Holiday Visa". Detta ger dig chansen att komma till landet utan förutbestämt jobb och helt enkelt söka arbete när du väl är där och jobba under ett år. Det ger dig goda förutsättningar att läsa känna människor och företag, och de kommer att vilja behålla dig.
Tänk såhär: Regeringen har ingenting att förlora på att få dig att bli en av deras, du är en tillgång. Du är ung och utbildad. Det finns inga resurser att lägga på dig, endast att få ut av det du har att erbjuda.
Tack för svar.
Jag frågade inte enbart av eget intresse utan även för att demonstrera för TS att en rekommendation för flytt kräver fler parametrar än att man bara vill bort, även om jag förstå resonemanget. Skulle även vilja föreslå ytterligare frågor att besvara:
6)
Riskbenägenhet: dvs länder med större inkomstklyftor skapar både till viss del fler ekonomiska möjligheter men även större risker när det kommer till levnadsstandard (jmf. utförsäkrad i USA).
7)
Livsstil: är det gå till och hem frånjobbet som gäller, med långa dagar och medelhög lön, för att sedan tänja på timmarna under lördagarna (tänk NYC), eller är det balans med frilufsliv och familjen som gäller (Norge?)
8)
Klimat: ännu en preferens, även fast man vill ha varmare så kanske Saudiearabien har för torr värme, eller så tycker man inte om det tropiska klimaten i Sydostasien.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
I Asien så är det oftast företagen som fixar visum åt dig då de har bra koll på systemet (eller kontakter inom systemet som i fallet med Kina), de brukar också sponsra ditt arbetsvisum förutsatt att du skriver på kontrakt. Efter ett tag kan du självklart ansöka själv om att få bli permanent resident. Kort sagt så ska du ta kontakt med företaget och så löser ni det tillsammans.
Här var det jag som var otydlig, har sökt en del i fastlandet men även Hongkong och Singapore. I det förstnämda, var det flera företag som var osäkra om de kunde ordna arbetstillstånd för mig då de skulle vara tvungna att motivera det gentemot regeringen (?). Utöver det upplevde jag, som tidigare nämnt, att lönerna inte var speciellt roliga för juniorer. Det finns unga i överflöd där, kan jag tänka mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
Personligen skulle jag rekommendera Nya Zeeland till dig, framförallt Auckland. Det är en "liten" storstad med en hög asiatisk (främst koreansk) befolkning. Väldigt behagligt klimat (medelhavsklimat) året runt. Landet har en natur som saknar motstycke. Det är en snabbt växande ekonomi och skriker efter nya människor. Det finns mycket att utveckla här.
Landet är smått billigare än Australien, men samtidigt så är lönerna lite lägre, men det är en oerhört trivsamt samhälle.
Hade inte tänkt på det alls, även om jag sneglat lite på Australien. Metropoler i Europa är för mig enbart London, Paris och Berlin. När det kommer till spännande startups verkar London vara det främsta och därefter Berlin. Det sistnämda har lägre levnadskostnader (vilket är attraktivt som ung).
Annars är jag smått förvånad att det var så lite drag i Hongkong när det kommer till spännande projekt, verkar inte vara mycket rekrytering men då har jag mest använt västerländska sajter och tjänster. Vill du berätta lite mer om din bakgrund och hur du resonerat kring dina olika boendeorter, så skulle det för mig vara väldigt intressant i alla fall.