2018-06-10, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Eh, jag skulle utan problem kunna lämna Sverige med min familj men trivs bra här.

Men det är inte intressant med herr Pershagen som brukar dra upp att han kan 5 språk och är så otroligt eftertraktad på arbetsmarknaden. Det är inte flertalet som är. Å ena sidan vet jag inte vilket mervärde Pershagen står för där ute.
Citera
2018-06-10, 17:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Men det är inte intressant med herr Pershagen som brukar dra upp att han kan 5 språk och är så otroligt eftertraktad på arbetsmarknaden. Det är inte flertalet som är. Å ena sidan vet jag inte vilket mervärde Pershagen står för där ute.

Tjena Magnus, vad roligt att du kan titta in med dit hat och skitsnack. Du låter nästan lite avundsjuk.
Citera
2018-06-10, 17:30
Bannlyst
Citat:
Tjena Magnus, vad roligt att du kan titta in med dit hat och skitsnack. Du låter nästan lite avundsjuk.

Vad för mervärde står du för?
Citera
2018-06-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
En bra start för dig är att du kolla deras "Working Holiday Visa". Detta ger dig chansen att komma till landet utan förutbestämt jobb och helt enkelt söka arbete när du väl är där och jobba under ett år. Det ger dig goda förutsättningar att läsa känna människor och företag, och de kommer att vilja behålla dig.
Tänk såhär: Regeringen har ingenting att förlora på att få dig att bli en av deras, du är en tillgång. Du är ung och utbildad. Det finns inga resurser att lägga på dig, endast att få ut av det du har att erbjuda.

Tack för svar.

Jag frågade inte enbart av eget intresse utan även för att demonstrera för TS att en rekommendation för flytt kräver fler parametrar än att man bara vill bort, även om jag förstå resonemanget. Skulle även vilja föreslå ytterligare frågor att besvara:

6) Riskbenägenhet: dvs länder med större inkomstklyftor skapar både till viss del fler ekonomiska möjligheter men även större risker när det kommer till levnadsstandard (jmf. utförsäkrad i USA).

7) Livsstil: är det gå till och hem frånjobbet som gäller, med långa dagar och medelhög lön, för att sedan tänja på timmarna under lördagarna (tänk NYC), eller är det balans med frilufsliv och familjen som gäller (Norge?)

8) Klimat: ännu en preferens, även fast man vill ha varmare så kanske Saudiearabien har för torr värme, eller så tycker man inte om det tropiska klimaten i Sydostasien.

Citat:
I Asien så är det oftast företagen som fixar visum åt dig då de har bra koll på systemet (eller kontakter inom systemet som i fallet med Kina), de brukar också sponsra ditt arbetsvisum förutsatt att du skriver på kontrakt. Efter ett tag kan du självklart ansöka själv om att få bli permanent resident. Kort sagt så ska du ta kontakt med företaget och så löser ni det tillsammans.

Här var det jag som var otydlig, har sökt en del i fastlandet men även Hongkong och Singapore. I det förstnämda, var det flera företag som var osäkra om de kunde ordna arbetstillstånd för mig då de skulle vara tvungna att motivera det gentemot regeringen (?). Utöver det upplevde jag, som tidigare nämnt, att lönerna inte var speciellt roliga för juniorer. Det finns unga i överflöd där, kan jag tänka mig.

Citat:
Personligen skulle jag rekommendera Nya Zeeland till dig, framförallt Auckland. Det är en "liten" storstad med en hög asiatisk (främst koreansk) befolkning. Väldigt behagligt klimat (medelhavsklimat) året runt. Landet har en natur som saknar motstycke. Det är en snabbt växande ekonomi och skriker efter nya människor. Det finns mycket att utveckla här.
Landet är smått billigare än Australien, men samtidigt så är lönerna lite lägre, men det är en oerhört trivsamt samhälle.

Hade inte tänkt på det alls, även om jag sneglat lite på Australien. Metropoler i Europa är för mig enbart London, Paris och Berlin. När det kommer till spännande startups verkar London vara det främsta och därefter Berlin. Det sistnämda har lägre levnadskostnader (vilket är attraktivt som ung).

Annars är jag smått förvånad att det var så lite drag i Hongkong när det kommer till spännande projekt, verkar inte vara mycket rekrytering men då har jag mest använt västerländska sajter och tjänster. Vill du berätta lite mer om din bakgrund och hur du resonerat kring dina olika boendeorter, så skulle det för mig vara väldigt intressant i alla fall.
Citera
2018-06-10, 18:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Vad för mervärde står du för?

Jag driver en projektportfölj med en budget på över en halv miljard kronor. Hur jag presterar påverkar företagets resultat på en märkbar nivå.

Själv då?
Citera
2018-06-10, 18:40
Bannlyst
Citat:
Jag driver en projektportfölj med en budget på över en halv miljard kronor. Hur jag presterar påverkar företagets resultat på en märkbar nivå.

Själv då?

Ja så djävla dryg som du är förväntade jag mig något finansiellt och stora pengar. Själv är jag högst ersättningsbar i mitt enkla arbete, som jag dock utför ganska så bra. Jag tillhör därför flertalet som är väldigt beroende av hur det går för Sverige. När det går illa drabbas jag förmodligen svårt. Det jag oroar mig en hel del för är pensionen och den vård jag kommer att vara i behov av.
Citera
2018-06-10, 18:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ja så djävla dryg som du är förväntade jag mig något finansiellt och stora pengar. Själv är jag högst ersättningsbar i mitt enkla arbete, som jag dock utför ganska så bra. Jag tillhör därför flertalet som är väldigt beroende av hur det går för Sverige. När det går illa drabbas jag förmodligen svårt. Det jag oroar mig en hel del för är pensionen och den vård jag kommer att vara i behov av.

Om du läser igenom dem här tråden sp kommer du finna att jag kommer med uppriktiga förslag till hur TS ska kunna flytta, det är ju trots allt det som denna tråd handlar eller hur?

Vad har du själv tillfört till tråden och TS fråga?

Du behöver jobba på din självkänsla i ställe för att försöka trycka ned andra.
Senast redigerad av Pershagen76 2018-06-10 kl. 18:54.
Citera
2018-06-10, 18:57
Bannlyst
Citat:
Om du läser igenom dem här tråden sp kommer du finna att jag kommer med uppriktiga förslag till hur TS ska kunna flytta, det är ju trots allt det som denna tråd handlar eller hur?

Vad har du själv tillfört till tråden och TS fråga?

Du behöver jobba på din självkänsla i ställe för att försöka trycka ned andra.

Använd rätt termer och lämna mig ifred.

Jag skrev: "Är det inte rätt uppenbart varför de som kan vill lämna Sverige? Massinvandringen, islamiseringen, diktaturen, korruptionen, slöseriet, förfallet. Vad som väntar är den ökade fattigdomen och ännu mer av det första. Nog för att de flesta svenskar bara med svårighet kan lämna landet till sådana som är vita till tex 98%. Andra drömmer bara om det. Själv drömmer jag om det vita närområdet. Hong Kong och liknande passar mer välbeställda familjer, inte så mycket singlar."

Att det går bra för dig så att Sverige i förfall inte är ett problem för just dig är inte intressant. Socialgrupp 1 och 2 klarar sig alltid väldigt bra. Ni har lättast att sticka när er egen samhällsskapelse förvärras så att även ni inte står ut.
Citera
2018-06-10, 19:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Använd rätt termer och lämna mig ifred.

Jag skrev: "Är det inte rätt uppenbart varför de som kan vill lämna Sverige? Massinvandringen, islamiseringen, diktaturen, korruptionen, slöseriet, förfallet. Vad som väntar är den ökade fattigdomen och ännu mer av det första. Nog för att de flesta svenskar bara med svårighet kan lämna landet till sådana som är vita till tex 98%. Andra drömmer bara om det. Själv drömmer jag om det vita närområdet. Hong Kong och liknande passar mer välbeställda familjer, inte så mycket singlar."

Att det går bra för dig så att Sverige i förfall inte är ett problem för just dig är inte intressant. Socialgrupp 1 och 2 klarar sig alltid väldigt bra. Ni har lättast att sticka när er egen samhällsskapelse förvärras så att även ni inte står ut.

Vad har hindrar dig att hamna i soc 1 eller 2.

Om du är så sugen på att flytta så hade det ju varit en god idé.

Sen bidrar ju inte alls till TS fråga, utan endast till att snacka skit om Sverige.
Citera
2018-06-10, 19:58
Medlem
De enda ställena jag hört som fungerar om man vill slippa blattar är Östeuropa. Ungern och Tjeckien är väldigt trygga och har brist på arbetskraft. Även Estland satsar stort på att bli "det nya Sverige" (som vi var innan vi förlorade förståndet på 1980-talet).
Kina har jag hört gott om från svenskar som är där. Polen också. Ekonomiskt ligger Polen idag ungefär där vi låg i mitten av 1990-talet. Lite fattigare men inte så man saknar något.

Sen är väl förstås nästan alla länder i Europa mindre blattifierade än vad vi är. Men vill man känna sig säker på lång sikt är det Östeuropa som gäller.

Alla länder är dock problematiska flytta till, särskilt om man inte kan språket och har ett jobb där. Man kan inte bara stövla in och förvänta sig en lägenhet. Ofta bör man ha en kontakt på plats som hjälper med allt praktiskt.
Citera
2018-06-10, 20:10
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Inget större problem med att få permanent uppehållstillstånd i USA (som för övrigt inte är en kontinent)?
Jo, jag tror att det är ett väldigt stort problem.

I mina ögon är USA mer än kontinent.
Där finns alla varianter av natur och klimat.
Hela världen, finns i USA, allt mellan det värsta och bästa, extremt åt alla håll, plus en världs-valuta som är gångbar i alla sammanhang.

Jag har kusiner och bekanta som åkt över på turistvisum och efter några år fixat medborgarskap.

Den enda klagan jag hör är den dyra sjukvården.
Men då glömmer dom att sverige subventionerat deras tidigare utbildningar och ev, sjukvård med världens högsta skattetryck.

Låg skatt på skyhöga inkomster och billigare levnads-omkostnader, ger USA fördel.
Citera
2018-06-10, 20:53
Bannlyst
Citat:
Vad har hindrar dig att hamna i soc 1 eller 2.

Om du är så sugen på att flytta så hade det ju varit en god idé.

Sen bidrar ju inte alls till TS fråga, utan endast till att snacka skit om Sverige.

Det fungerar inte så, Pershagen. Isåfall hade socialgrupp 1 varit överfull med folk. Naturligtvis.

Om jag är sugen på att flytta? Det jag skrivit 2-3 gånger om är att de flesta flyttar inte hur lätt som helst. Jag började med att skriva om att de flesta drömmer om att göra det. De avstår inte för att det här helvetet har utvecklats positivt någonting de senaste 40 åren.

Förresten. Har du verkligen missat trådens rubrik? "Står inte ut i det här SKIT landet längre!", eller hur? Men det där verkar socialgrupp 1 och 2 inte fatta vad det betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in