Citat:
Ursprungligen postat av
rantaplan
Jag är ateist, men tror paradoxalt nog på Jesus budskap, rätt tillämpat är det ju en befrielse för folken.
Han var ju revolutionär på sitt sätt och om man skippar systembyggaren från helvetet, nämligen Paulus, skulle världen se mycket bättre ut!
Jag tror att vissa ateister missar den andliga dimensionen av livet. Det kan vara en brist på fantasi, helt enkelt...
Och min kritik...
Jag menade bara att ni som kristna kunde ta varann i hand, utan att bråka, för en gångs skull. Det finns nämligen krafter som vill eliminera kristna, och det är inte vi, ateister som är hotet!
Hotet är att man inte vågar prata om religion öht i vårat vackra land, än mindre kritisera vissa religioners odemokratiska företeelser.
Världen är ond i grunden. På ytan tycks det vara ganska bra, men i det fördolda dör äldre människor av vätskebrist, barn med funktionshinder drogas i lönsamhetens namn, kvinnor och barn lever som prostituerade slavar, arbetare dör i arbetsplatsolyckor därför att det blir billigare så, i krig efter krig lemlästas människor eller våldtas, hemlösa får dö i kylan hellre än att de släpps in i stugvärmen - t.o.m. kyrkportarna är låsta.
Svaga eller fattiga människor betyder ingenting utan allt handlar om hur världens rikaste personer försöker utöka sitt ägande samtidigt som de köper och säljer och lägger ned de företag där folk arbetar för att ha råd att bo någonstans. Förr kunde det hända att någon gav bort sig till slav för att inte behöva svälta ihjäl. Så ingen borde bli förvånad när Jesus hävdar att Satan är den här världens herre.
Gud har sått den goda säden på jorden genom sina profeter, de goda råden som skulle borga för att världen blev bättre och bättre generation för generation. Men härskarna dödade profeterna för att deras kortsiktiga intressen var hotade. Därför urartar världen generation för generation tills krig bryter ut och hatets eld bränner ner allt till aska och ruiner. Gud sände sin son till världen i ett sista försök, men inte ens Guds eget folk ville kännas vid honom. Därför har Gud tagit sin hand från människorna. Världen och dess herre ska gå under och människosläktets dagar är räknade.
Vad kommer då att hända? När Internet inte längre fungerar upphör marknaden att fungera. När växthusgaserna från de övergödda sjö- och havsbottnarna kommer upp i atmosfären kommer livet bli allt svårare. Och det finns ett flertal supervulkaner som sväller under markytan vilka var för sig kan orsaka mörker i tiotals år och stoppa alla skördar. Och sedan har vi de asteroider och kometer, vars materia jorden är uppbyggd av och som för några tiotals miljoner år sedan utrotade de stora dinosaurierna. Och nu är det vår tur.
Jag vet, du är inte särskilt intresserad. Ditt stora intresse är nog att odla hatet mellan kristna och muslimer och få till ett religionskrig.