2018-06-07, 22:27
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Har rätt många citat (15 st) från en väldigt lång artikel. Ungefär 3-5 meningar per citat så att säga. Finns det någon gräns? Tycker det var viktigt att lyfta fram det essentiella för dom som inte orkar bemöda sig att läsa.
Citera
2018-06-07, 22:28
Medlem
Barrjads avatar
Antagligen inte. Orkar man inte läsa så hoppar man väl över.
Citera
2018-06-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrjad
Antagligen inte. Orkar man inte läsa så hoppar man väl över.

Det är ett viktigt ämne, psykologisk krigsföring och kan vara jobbigt att läsa, därav att tar ut dom viktiga bitarna för folk. I övrigt, kan Flashback bli stämda för copyright, eller vad är man rädd för?
Citera
2018-06-07, 22:34
Medlem
Barrjads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
kan Flashback bli stämda för copyright

Finns ingen copyright på offentliga artiklar tror jag. Möjligen i USA skulle något sånt kunna ske.
Citera
2018-06-07, 22:38
Medlem
AA-suiteds avatar
Läs forumets regler. Om det inte står något om det så är det tillåtet.

Spoiler: Det finns ingen gräns.
Citera
2018-06-07, 22:40
Medlem
I allmänhet gäller detta: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Right_to_quote

Exakt vilken praxis Flashback har vet jag inte, men de torde liksom annat följa amerikansk rättspraxis.

Forumregeln säger:

”Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges.”
Senast redigerad av Redax 2018-06-07 kl. 22:42.
Citera
2018-06-07, 22:42
Medlem
0rganets avatar
under förtydligande av regel 1.02 står detta:
Citat:
Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges.
Citera
2018-06-07, 22:44
Medlem
Tack, vi testar så får admins se till att det blir rätt
Citera
2018-06-07, 22:55
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
I allmänhet gäller detta: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Right_to_quote

Exakt vilken praxis Flashback har vet jag inte, men de torde liksom annat följa amerikansk rättspraxis.

Forumregeln säger:

”Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges.”

Jag brukar hålla mig till (nä, men som utgångspunkt menar jag det är fair) vad man i utbildningsväsenden anser vara ok att dela med elever.

Under 100 sidor får man kopiera (Alltså också citera) 20% av materialet, över 100 sidor max 20 sidor (Alltså 20%, av 100 sidor)
200 sidor ? Max 20 sidor !

Hur man överför den slags tänk till t.ex. artiklar i en kvällsblaska... ? Tja, max 4 sidor, och boulvardpressen presterar sällan något så långt som 4 sidor, så där menar jag det är OK att citera i helhet, oftast !
Citera
2018-06-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jag brukar hålla mig till (nä, men som utgångspunkt menar jag det är fair) vad man i utbildningsväsenden anser vara ok att dela med elever.

Under 100 sidor får man kopiera (Alltså också citera) 20% av materialet, över 100 sidor max 20 sidor (Alltså 20%, av 100 sidor)

Hur man överför den slags tänk till t.ex. artiklar i en kvällsblaska... ? Tja, max 4 sidor, och boulvardpressen presterar sällan något så långt som 4 sidor, så där menar jag det är OK att citera i helhet, oftast !
Man har givetvis aldrig rätt att citera ett upphovsrättsskyddat verk i sin helhet. Det vore annars att göra en otillåten kopia.
Citera
2018-06-07, 23:08
Medlem
konstits avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Man har givetvis aldrig rätt att citera ett upphovsrättsskyddat verk i sin helhet. Det vore annars att göra en otillåten kopia.

Nä, jag vet, men vad jag förstår må man just det i utbildningssektorn ? Flashback är danande för mången, det borde vara "OK" här att copy-pasta här i ganska stort omfång ?
Citera
2018-06-07, 23:21
Medlem
Citat:
Nä, jag vet, men vad jag förstår må man just det i utbildningssektorn ? Flashback är danande för mången, det borde vara "OK" här att copy-pasta här i ganska stort omfång ?
Om nu Flashback följer amerikansk praxis, som man gör med yttrandefriheten, då är det så kallad ”fair use” som gäller. Den guidas av en fyrapunkters checklista:

”In determining whether the use made of a work in any particular case is a fair use the factors to be considered shall include:

the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial nature or is for nonprofit educational purposes;

the nature of the copyrighted work;

the amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a whole; and

the effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work.”

/Wikipedia
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in